Четвртак, 29.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСХРАНА

Зашто понекад нисмо гладни

Стрес, прехлада, медикаменти, анемија и многи други разлози могу да буду узрок смањења апетита
(Freepik)

Кад сте гладни, то је сигнал вашем телу да му је потребно гориво. Ваш мозак и црева раде заједно да би вам пружили тај осећај. Дакле, ако не осећате да вам је потребна храна, значи да је нешто утицало на пад апетита. Разлози за то могу да буду најразличитији а ово су само неки од њих.

Стрес: Када сте под стресом, ваше тело реагује као да је у опасности. Ваш мозак ослобађа хемикалије, укључујући адреналин, које убрзавају рад срца и успоравају варење. То може да обузда ваш апетит. Ако сте под стресом током дужег периода, ваше тело ослобађа хормон који се зове кортизол и појачава ваш осећај глади.

Лекови: Могу имати као нежељени ефекат губитак апетита. То су антибиотици, антимикотици и релаксанти мишића. Лекови који лече депресију, мигрене, висок крвни притисак, хроничну опструктивну болест плућа и Паркинсонову болест такође могу утицати да будете мање гладни.

Прехлада: Када сте болесни, ваш имуни систем се активира. Ослобађа хемикалије зване цитокини који вас могу учинити уморним и смањити жељу за храном. То је начин вашег тела да вам каже да се одмарате како би добило енергију која му је потребна за борбу против онога што вас чини болесним. Али ако поједете малу количину хране, рецимо пилећу супу, то може ојачати ваш имуни систем.

Трудноћа: Требало би да једете за двоје, али не желите да једете? То је зато што се многе будуће маме боре против мучнине, посебно током првог тромесечја. Иако се зове јутарња мучнина, може се јавити у било које доба дана. Намирнице које се лако варе, попут крекера или сувог тоста, могу смирити мучнину. Такође, покушајте да често једете мале оброке – празан стомак може погоршати ствари.

Тровање храном: Ако имате мучнину, дијареју и грчеве, можда сте се отровали храном. Тада вирус, бактерија или паразит инфицирају ваш стомак и црева. Уколико имате овај проблем, храна је последња ствар на листи интересовања. Кад мучнина нестане, почните са благим намирницама, као што су банане, пиринач или тост. И пијте пуно течности како бисте били сигурни да ћете остати хидрирани.

Анемија: Ово стање се дешава када ваше тело не производи довољно здравих црвених крвних зрнаца. Ако их немате довољно, можете се осећати уморно и имати мало апетита. Ако имате симптоме, који укључују и бол у грудима и главобољу, ваш лекар може да вам затражи тест крви да види да ли сте анемични.

Дијабетес: Висок ниво шећера у крви може оштетити нерве у вашем телу. Један од њих може бити вагусни нерв, који контролише ваше стомачне мишиће. Када овај нерв не ради како би требало, храна се не креће тако брзо кроз ваш гастроинтестинални тракт. Ово стање, које се зове гастропареза, изазива губитак апетита и надимање. Лечи се променама у исхрани, лековима или операцијом.

Хипотиреоза: Ваши тироидни хормони контролишу како тело претвара храну у енергију. Када их жлезда не производи довољно, функције вашег тела се успоравају. Резултат: трошите мање енергије и ваша глад опада. Али пошто не сагоревате толико калорија, можда ћете се угојити.

Депресија: За неке људе то може довести до жудње за храном и повећања телесне тежине. За друге, то може имати супротан ефекат. Депресија покреће ваш мозак да ослободи више хормона који се зове кортикотропин-ослобађајући фактор (ЦРФ). То може резултовати да будете мање гладни. Ако имате тешку депресију можете изгубити интересовање за кување и јело. Уколико промена вашег апетита долази с променом расположења, разговарајте с лекаром о томе.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.