На ђубришту капитализма
Подгорица – Фестивал интернационалног алтернативног театра (ФИАТ), 37. по реду, ове године са поднасловом „Идентитет”, одржан је од 2. до 10. септембра на различитим отвореним и затвореним градским просторима (програми су на крају фестивала, због лоших временских услова, пребачени са Платоа Музичког центра Црне Горе и Црногорске кинотеке, у сале КИЦ „Будо Томовић” и Додеста). Поред разгранатих пратећих програма, позоришних, али и музичких, филмских и књижевних, у такмичарској селекцији одиграно је седам представа из различитих крајева света, од Француске, преко Италије и Литваније, до Велике Британије. ФИАТ је зато једини заиста интернационални позоришни фестивал у Црној Гори, како је истакнуто у овдашњим медијима (остали фестивали су регионални).
Такмичарске представе су идејно и формално провокативна дела која истражују ужарене проблеме савременог друштва, од нестабилних идентитета, ксенофобије и верске нетрпељивости, преко системског криминала и нељудске компетитивности у савременом капитализму, до питања заштите трагично угрожене животне средине. У првом делу фестивала, публика је најбоље реаговала на деликатно естетизовану и фантазмагоричну представу „Шума”, француског уметника Франка Вигруа, чија је представа „Флеш” прошле године затворила Битеф, као и на независну босанску продукцију „Осрамоћени” Дина Мустафића, о исламофобији, и верском и националном идентитету. Њено извођење је почело напољу, у парку Дворца Петровића Крушевац, док киша није драматично изрежирала нови ток сценске радње, селећи је у затворени простор.
У другом делу такмичарског програма, са нарочито великим интересовањем дочекана је представа „Под ледом” литванске групе Артураса Ареиме, настала према тексту утицајног, награђиваног и често извођеног немачког писца Фалка Рихтера. Реч је о жестоком, кошмарном, визуелно и музички интензивном одразу (не)могућности преживљавања у савременом свету. Сцена, као и аудиторијум, затрпани су пластичним флашама које се могу метафорички тумачити, као знак постојања у остацима брзе потрошње, у ђубрету нерециклираних амбалажа. Сцена је преплављена и микрофонима, жицама, и телевизијским екранима, што се такође може метафорички разумети, као критички одраз опште загушености технологијом, која пречесто исисава стварни живот из наших жила. У ту упечатљиву визуелну целину, битно је интегрисана електронска звучна матрица, често непријатни и агресивни звуци пиштања и шкрипања. Ова јака чулна димензија игре успоставља форму перформанс арта, упадљиво присутну и у телесном егзибиционизму актера (Рокас Петраускас, Довyдас Стонциус и Томас Ринкунас), њиховој нагости и травестији.
Протагониста је Паул Нико, симболички нико, потрошан и увек замењив, пословни консултант у великој компанији, непрестано под притиском и будним оком шефова који стално мотре на његов учинак. То интензивно оптерећење изазива потребу за менталним ескапизмом, за уточиштем духа, што се изражава у дугим монолозима, сећањима и поетским сликама које пројектује његова изнурена душа. Поетизација тмурне свакодневице, облик вапаја за избављењем, највреднији је слој текста и представе, отелотворења савременог друштва које фаворизује и бесрамно штити профит. Притом су уметност, која брине о угроженом духу, и здравство, што негује угрожена тела, први на удару у времену рецесија, околностима којима се представа такође критички бави, отварајући и болну проблематику отказа који још појачавају притисак на већ преоптерећеног човека. Што је притисак већи, снажнија је потреба за ослобађањем, а оно се на овој позорници ефектно постиже кроз песму и ритуални плес обнажених глумаца, као и кроз мењање пола, још један очајнички облик покушаја да се искочи из сопствене коже, да се постане неко други.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.