Среда, 21.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

На ђубришту капитализма

У такмичарској селекцији 37. ФИАТ-а у Подгорици одиграно је седам представа из различитих крајева света, од Француске, преко Италије и Литваније, до Велике Британије
„Под ледом”: жестоки одраз (не)могућности преживљавања у савременом свету (Фото: Душко Миљанић)

Подгорица – Фестивал интернационалног алтернативног театра (ФИАТ), 37. по реду, ове године  са поднасловом „Идентитет”,  одржан је од 2. до 10. септембра на различитим отвореним и затвореним градским просторима (програми су на крају фестивала, због лоших временских услова, пребачени са Платоа Музичког центра Црне Горе и Црногорске кинотеке, у сале КИЦ „Будо Томовић” и Додеста). Поред разгранатих пратећих програма, позоришних, али и музичких, филмских и књижевних, у такмичарској селекцији одиграно је седам представа из различитих крајева света, од Француске, преко Италије и Литваније, до Велике Британије. ФИАТ је зато једини заиста интернационални позоришни фестивал у Црној Гори, како је истакнуто у овдашњим медијима (остали фестивали су регионални).

Такмичарске представе су идејно и формално провокативна дела која истражују ужарене проблеме савременог друштва, од нестабилних идентитета, ксенофобије и верске нетрпељивости, преко системског криминала и нељудске компетитивности у савременом капитализму, до питања заштите трагично угрожене животне средине. У првом делу фестивала, публика је најбоље реаговала на деликатно естетизовану и фантазмагоричну представу „Шума”, француског уметника Франка Вигруа, чија је представа „Флеш” прошле године затворила Битеф, као и на независну босанску продукцију „Осрамоћени” Дина Мустафића, о исламофобији, и верском и националном идентитету. Њено извођење је почело напољу, у парку Дворца Петровића Крушевац, док киша није драматично изрежирала нови ток сценске радње, селећи је у затворени простор.

У другом делу такмичарског програма, са нарочито великим интересовањем дочекана је представа „Под ледом” литванске групе Артураса Ареиме, настала према тексту утицајног, награђиваног и често извођеног немачког писца Фалка Рихтера. Реч је о жестоком, кошмарном, визуелно и музички интензивном одразу (не)могућности преживљавања у савременом свету. Сцена, као и аудиторијум, затрпани су пластичним флашама које се могу метафорички тумачити, као знак постојања у остацима брзе потрошње, у ђубрету нерециклираних амбалажа. Сцена је преплављена и микрофонима, жицама, и телевизијским екранима, што се такође може метафорички разумети, као критички одраз опште загушености технологијом, која пречесто исисава стварни живот из наших жила. У ту упечатљиву визуелну целину, битно је интегрисана електронска звучна матрица, често непријатни и агресивни звуци пиштања и шкрипања. Ова јака чулна димензија игре успоставља форму перформанс арта, упадљиво присутну и у телесном егзибиционизму актера (Рокас Петраускас, Довyдас Стонциус и Томас Ринкунас), њиховој нагости и травестији.

Протагониста је Паул Нико, симболички нико, потрошан и увек замењив, пословни консултант у великој компанији, непрестано под притиском и будним оком шефова који стално мотре на његов учинак. То интензивно оптерећење изазива потребу за менталним ескапизмом, за уточиштем духа, што се изражава у дугим монолозима, сећањима и поетским сликама које пројектује његова изнурена душа. Поетизација тмурне свакодневице, облик вапаја за избављењем, највреднији је слој текста и представе, отелотворења савременог друштва које фаворизује и бесрамно штити профит. Притом су уметност, која брине о угроженом духу, и здравство, што негује угрожена тела, први на удару у времену рецесија, околностима којима се представа такође критички бави, отварајући и болну проблематику отказа који још појачавају притисак на већ преоптерећеног човека. Што је притисак већи, снажнија је потреба за ослобађањем, а оно се на овој позорници ефектно постиже кроз песму и ритуални плес обнажених глумаца, као и кроз мењање пола, још један очајнички облик покушаја да се искочи из сопствене коже, да се постане неко други.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.