Петак, 11.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Мали урбанизам Богдана Богдановића

Сматрао је да су симболи у нашем времену ефемерни не само у материјалу већ и у идејама, где је све стилизовано на брзину и под дејством рекламе
(Фото-документација „Политике”)

Драгоцени есеји Богдана Богановића (1922–2010), нашег изузетног архитекте, градитеља, уметника и мислиоца, професора Универзитета у Београду и градоначелника Београда, сабрани су у новом издању чачанског „Градца” његове књиге из 1958. године „Мали урбанизам”. Реч је о текстовима насталим у оквиру сталне недељне рубрике „Мали урбанизам” у листу  „Борба”, али повремено објављиваним и у „Политици”, НИН-у, „Књижевним новинама”, „Делу”.

Као и према свему другом, Богдановић се пажљиво односио према овом термину малог урбанизма, који заправо открива сву његову креативност и уметничку машту испољену кроз схватања архитектуре, споменика који су увек део те шире креативне целине простора и пејзажа; затим реклама, живости улица, хуморних назива кафана (Сложна браћа, а у ствари – жалосна им мајка). Мали урбанизам означавао је за њега поезију и анегдоте урбаног, приче које се свакодневно дешавају на градским скверовима, идеје и симболе који стоје иза материјалног, где и камен крије мноштво могућности. Мали урбанизам одваја нас од успаваности и униформности великог града и  удахњује нам живот, топлину и хуманост, он је наш анђео чувар и добри дух.

„Мали урбанизам настоји да усели живот у наше урбанистичке перспективе, које нису – зашто то да кријемо – ни ведре ни живописне. Често, чак и кад су најмодерније, оне су суморне и смркнуте. Треба их раздрагати. Било је тако много, за последњих двадесетину година, урбаниситичких реализација у свету, које поред све озбиљности са којом су замишљене, или можда баш због те претеране озбиљности, нису могле да придобију човека, да га одушеве. Колико је само модерних градова и модерних насеља у градовима у којима се, иако су хигијенска и сунчана, уређена и чиста, беспрекорна, човек ипак не осећа друкчије ни боље до у лепо уређеном санаторијумском кругу. Понекад су то они градови или насеља које људи иронично називају – градовима за спавање. Јер ево шта бива: они који у њима морају да станују, затим похитају у старе и живе делове града, тамо где спонтано и неодољиво још увек куца право срце градова”, писао је Богдановић.

Колико је на смислен и духован начин Богдановић посматрао урбанизам говори и његово схватање тога да је и свака клупа у парку нека врста „утилитарне скулптуре”, то је и чесма, велики часовник на улазу у парк или огласни стуб. Те мале мудрости урбанизма он је визуелизирао кроз форму цртежа, „цртежом се размишља и тражи се како ће се поступити”, како је говорио, а иза свега стоје љубав и страст које посебно у изобиљу имају младе архитекте.

„Стил је танана ствар”, сматрао је Богдановић и то није нешто што се на силу ствара и лако дефинише, већ се поступно гради, профилише се по некој унутарњој логици. Као велики заљубљеник у Београд, кога је посматрао и критички био је мишљења да и наш град има неки свој унутрашњи стил „који тек чека да буде достилизован како ваља”. Једном колеги из иностранства скромно је рекао да Београд и нема правих архитектонских споменика да би му саговорних узвратио да је Београд сам један велики споменик и одушевио га...

На пример, Богдановић је волео да види креативност на сваком кораку, био је фасциниран прелазима за пешаке у Лондону, који су били осликани мушким и женским стопалима, „као да је неко стао у боју и прешао преко улице. То је један опуштени стил који ће људе весело наводити на то да улицу прелазе где треба, уз дозу присног хумора. Такве ствари свиђале су се Богдановићу: „Они који хоће нечему да вас науче, пазе притом да вас не увреде”.

Када су вођене полемике у вези са рушењем старомодне ограде на Студентском тргу ,,која се тешко мири са новим околним зградама”, навео је аргумент: „Одлучи се да рушиш само ако си сигуран да си смислио нешто боље.” Уопште, пажљиво је разматрао однос старих и нових урбанистичких целина, сматрајући да „старо и старинско у неком граду увек изгледа мудрије, или бар малициозније, јер као да са неком врстом лаког подсмеха гледа око себе, па и на себе”.

„Понека старачки кочоперна фасада, никада лепа била није, а није то ни данас, а ужива баш у томе што није нова, што није као ’ове нове’ око ње. Истина, дајемо јој каткад за право. Уживај само, не изгледаш рђаво, још си живахна и живописна, баш тако старинска, из моде изишла, исто те је време и невреме добро раскупусало”, литерарно је запажао Богдановић.

Сматрао је да модерна архитектура без духа у потпуности игнорише пејзаж и логику коју он неизбежно намеће архитектури, а да настаје у пројектантским организацијама без нужног осећања одговорности. Поставио је питање како се одбранити од архитектуре униформисаних захтева...

Стваралац бројних југословенских меморијалних обележја жртвама фашизма у Другом светском рату, међу којима су споменици јеврејским жртвама фашизма у Београду и спомен-гробља жртвама фашизма у Сремској Митровици, споменика „Камени цвет” у Јасеновцу, посебном уметношћу сматрао је њихово постављање. Јер „један исти споменик, двојако постављен, двојако и делује”, важна је „игра планова”, а важно је какво сагласје формира споменик са околним простором.

Архитектура, споменици, знаци су које остављамо иза себе, а Богдан Богдановић је сматрао да су симболи у нашем времену ефемерни не само у материјалу већ и у идејама, где је све стилизовано на брзину и под дејством рекламе.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

mihailo
Треба пажљиви ишчитати. Посебно архитектонска и урбанистичка струка која је данас у служби 'инвеститорског урбанизма' и 'инвеститорског пројектовања'. Можда се запитају. Можда се неки и застиде. Можда неки (надам се да их има) 'окрену ћурак наопако' и почну другачије да раде.
pitanje
Jel to onaj gradonacelnik koji je trazio da komšije prijavljuju svoje komšije oko trošenja struje?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.