Петак, 18.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
ПОЗОРИШНА КРИТИКА

Обрачуни са корупцијом

Из представе „Разбијени крчаг” Фото Дејан Ракита/Народно позориште Републике Српске

Један од најзначајнијих текстова послератне југословенске и хрватске драмске књижевности, „Представа Хамлета у селу Мрдуша Доња” Иве Брешана, у адаптацији и режији Јане Маричић, постаје трагикомично савремен простор отпора против неморала, примитивизма, бахатости. Смештена у изанђалу, мемљиву провинцијску средину, затровану болно препознатљивом политичком осионошћу, радња која прати и припреме извођења Шекспировог „Хамлета”, од стране локалних глумаца аматера, поред наведених тема, промишљено поставља и питања односа између позоришта и стварности, као и друштвене функције уметности. 
Пробојност те гогољевски оштре сатире, у овом тумачењу је комички појачана јаком гротеском, у обликовању призора корумпиране свакодневнице. Позорница је натуралистички утврђена, сликовито одражава оронули амбијент локалне управе која се заснива на креду „власт може све”, и принципима искључивости, насиља, злоупотребе положаја (сценографија Горан Стојчетовић, костимограф Борис Чакширан). Њени носиоци су Букара (Бојан Стојчетовић), надувано самоуверени начелник, опијен моћи, огрезао у лажима и разноразним муљавинама, и Пуља (Небојша Ђорђевић), његова десна рука, нарочито гротескно обликован, који и ћерку Анђу (Милица Буразер) користи као средство у политичким марифетлуцима. Анђа прорачунато заводи и манипулише Јоцом (Ђорђе Велимировић), изневеравајући и њега и љубав; он је занесен њеним чарима, а син је оца неправедно оптуженог за проневеру, због чега постаје отуђен од остатка друштва, попут Хамлета у представи коју припремају. 
Мајкача Александре Цуцић бучна је и самоуверена крчмарица, поносна што ће у том осакаћеном „Хамлету” играти краљицу Гертруду. Никола Станковић гради лик такође сировог и простог Мачка и Лаерта у представи, а Немања Јаничић Шимурину, који употпуњује слику овог грубог, распојасаног друштва. Милан Васић наступа другачије, у улози учитеља Андре, тихог и скромног, одговарајуће повученог у том грактавом метежу, свестан плиткости и беде, али и немогућности да се из њих више извуче, због чега пристаје да буде редитељ тог вулгаризованог „Хамлета”. Нарочито надахнуто приказује буђење његовог комираног, дотученог духа, у призорима извођења Шекспирових речи, када устаје из безнађа и постаје стваралац, што се може схватити и метафорички, као одраз идеје да уметност удахњује смисао у (сваки) бесмисао, подижући посустале духове из клонућа.
Системска корупција је и тема успешне представе „Разбијени крчаг” редитељке Татјане Мандић Ригонат, чија је радња смештена у окриље (трулог) судства. Настала према Клајстовој необично апсурдној, мрачној комедији из времена позног романтизма, радња прати тужбу због разбијеног крчага и суђење које разоткрива страшне истине о наказности људи на позицијама моћи. Пространа сцена представља судницу, такође излизану, са редовима офуцаних столица, и интригантним сликама Биљане Ђурђевић, на видео-зиду у позадини, изражених симболичких и асоцијативних значења (сценографија Драгана Пурковић Мацан, костимографија Ивана Ристић). Глумци посвећено и стилски уједначено, на пољу претапања апсурда и трагикомичне гротеске, обликују такође један вид позоришта у позоришту, јер се и суђење суптилно указује као представа, чији извођачи дискретно театрализују игру. 
Миљка Брђанин жустро игра Марту, која са ћерком Евом и поломљеним крчагом долази у судницу да тражи правду, Ева (Тара Јованић) у основи је тиха и преплашена, завезана чворовима наметнуте ћутње и претњи, али не и до краја; чворови се постепено развезују, из ње пуца савест и храброст да открије истину о доживљеном сексуалном насиљу. Александар Стојковић ефектно представља судију Адама, разоткривајући ишчашеност његове природе, злоупотребе позиције моћи, ноншалантну ароганцију, манипулацију и кривљење истине. Љубиша Савановић је разумнији и правдољубивији судски саветник Валтер, Борис Шавија писар Лихт, Илија Ивановић срчани и пожртвовани Рупрехт, Евин вереник, спреман да се бори за њену част, а Владимир Ђорђевић његов отац Фајт Тимпел. Слађана Зрнић гради комички убедљиву епизоду, лик Бригите, ексцентричне лујке која вришти и шишти, а Ана Винчић представља у основи скрушену служавку Грету, која све види и све чује и спремна је да се побуни против насиља моћи. 
Простор игре је проширен на читаву салу, чиме и ми гледаоци конкретно и симболички постајемо део представе. Ликови на сцену долазе из дубине гледалишта, а Адам се на крају појављује на галерији, злокобно окончавајући ту судску фарсу. Монструозно нам се свима смеје, гадан и надмен, јер се извукао због учињеног зла, изазивајући горчину и крупну кнедлу у грлу, због трагичне друштвене препознатљивости ситуације.

 

 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.