Sreda, 18.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POZORIŠNA KRITIKA

Obračuni sa korupcijom

Из представе „Разбијени крчаг” Фото Дејан Ракита/Народно позориште Републике Српске

Jedan od najznačajnijih tekstova posleratne jugoslovenske i hrvatske dramske književnosti, „Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja” Ive Brešana, u adaptaciji i režiji Jane Maričić, postaje tragikomično savremen prostor otpora protiv nemorala, primitivizma, bahatosti. Smeštena u izanđalu, memljivu provincijsku sredinu, zatrovanu bolno prepoznatljivom političkom osionošću, radnja koja prati i pripreme izvođenja Šekspirovog „Hamleta”, od strane lokalnih glumaca amatera, pored navedenih tema, promišljeno postavlja i pitanja odnosa između pozorišta i stvarnosti, kao i društvene funkcije umetnosti. 
Probojnost te gogoljevski oštre satire, u ovom tumačenju je komički pojačana jakom groteskom, u oblikovanju prizora korumpirane svakodnevnice. Pozornica je naturalistički utvrđena, slikovito odražava oronuli ambijent lokalne uprave koja se zasniva na kredu „vlast može sve”, i principima isključivosti, nasilja, zloupotrebe položaja (scenografija Goran Stojčetović, kostimograf Boris Čakširan). Njeni nosioci su Bukara (Bojan Stojčetović), naduvano samouvereni načelnik, opijen moći, ogrezao u lažima i raznoraznim muljavinama, i Pulja (Nebojša Đorđević), njegova desna ruka, naročito groteskno oblikovan, koji i ćerku Anđu (Milica Burazer) koristi kao sredstvo u političkim marifetlucima. Anđa proračunato zavodi i manipuliše Jocom (Đorđe Velimirović), izneveravajući i njega i ljubav; on je zanesen njenim čarima, a sin je oca nepravedno optuženog za proneveru, zbog čega postaje otuđen od ostatka društva, poput Hamleta u predstavi koju pripremaju. 
Majkača Aleksandre Cucić bučna je i samouverena krčmarica, ponosna što će u tom osakaćenom „Hamletu” igrati kraljicu Gertrudu. Nikola Stanković gradi lik takođe sirovog i prostog Mačka i Laerta u predstavi, a Nemanja Janičić Šimurinu, koji upotpunjuje sliku ovog grubog, raspojasanog društva. Milan Vasić nastupa drugačije, u ulozi učitelja Andre, tihog i skromnog, odgovarajuće povučenog u tom graktavom metežu, svestan plitkosti i bede, ali i nemogućnosti da se iz njih više izvuče, zbog čega pristaje da bude reditelj tog vulgarizovanog „Hamleta”. Naročito nadahnuto prikazuje buđenje njegovog komiranog, dotučenog duha, u prizorima izvođenja Šekspirovih reči, kada ustaje iz beznađa i postaje stvaralac, što se može shvatiti i metaforički, kao odraz ideje da umetnost udahnjuje smisao u (svaki) besmisao, podižući posustale duhove iz klonuća.
Sistemska korupcija je i tema uspešne predstave „Razbijeni krčag” rediteljke Tatjane Mandić Rigonat, čija je radnja smeštena u okrilje (trulog) sudstva. Nastala prema Klajstovoj neobično apsurdnoj, mračnoj komediji iz vremena poznog romantizma, radnja prati tužbu zbog razbijenog krčaga i suđenje koje razotkriva strašne istine o nakaznosti ljudi na pozicijama moći. Prostrana scena predstavlja sudnicu, takođe izlizanu, sa redovima ofucanih stolica, i intrigantnim slikama Biljane Đurđević, na video-zidu u pozadini, izraženih simboličkih i asocijativnih značenja (scenografija Dragana Purković Macan, kostimografija Ivana Ristić). Glumci posvećeno i stilski ujednačeno, na polju pretapanja apsurda i tragikomične groteske, oblikuju takođe jedan vid pozorišta u pozorištu, jer se i suđenje suptilno ukazuje kao predstava, čiji izvođači diskretno teatralizuju igru. 
Miljka Brđanin žustro igra Martu, koja sa ćerkom Evom i polomljenim krčagom dolazi u sudnicu da traži pravdu, Eva (Tara Jovanić) u osnovi je tiha i preplašena, zavezana čvorovima nametnute ćutnje i pretnji, ali ne i do kraja; čvorovi se postepeno razvezuju, iz nje puca savest i hrabrost da otkrije istinu o doživljenom seksualnom nasilju. Aleksandar Stojković efektno predstavlja sudiju Adama, razotkrivajući iščašenost njegove prirode, zloupotrebe pozicije moći, nonšalantnu aroganciju, manipulaciju i krivljenje istine. Ljubiša Savanović je razumniji i pravdoljubiviji sudski savetnik Valter, Boris Šavija pisar Liht, Ilija Ivanović srčani i požrtvovani Rupreht, Evin verenik, spreman da se bori za njenu čast, a Vladimir Đorđević njegov otac Fajt Timpel. Slađana Zrnić gradi komički ubedljivu epizodu, lik Brigite, ekscentrične lujke koja vrišti i šišti, a Ana Vinčić predstavlja u osnovi skrušenu služavku Gretu, koja sve vidi i sve čuje i spremna je da se pobuni protiv nasilja moći. 
Prostor igre je proširen na čitavu salu, čime i mi gledaoci konkretno i simbolički postajemo deo predstave. Likovi na scenu dolaze iz dubine gledališta, a Adam se na kraju pojavljuje na galeriji, zlokobno okončavajući tu sudsku farsu. Monstruozno nam se svima smeje, gadan i nadmen, jer se izvukao zbog učinjenog zla, izazivajući gorčinu i krupnu knedlu u grlu, zbog tragične društvene prepoznatljivosti situacije.

 

 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.