Крагујевачком „Стелантису” потребно 1.000 радника
Компанији „Стелантис” из Крагујевца потребни су радници, конкретно још 1.000 њих, због чега је председник Србије Александар Вучић недавно позвао све заинтересоване да се пријаве за рад у тој фабрици аутомобила. Ове године ће се, како је најавио, произвести стотину хиљада возила тамо, а то ће допринети и расту бруто домаћег производа.
– Сада нам је потребно око 1.000 радника за „Стелантис”. Не можемо да их пронађемо у нашој земљи. Стога, молим људе у Србији који хоће да раде, ту је почетна плата најмање од 83.000 до 84.000 динара. Ако имате нешто, то је без стажа, без ничега, нешто са стажом, иде већ од 92.000 динара. Ко хоће да се пријави, сигуран сам да људи у „Стелантису” једва чекају, да не морамо да увозимо људе из Индије, 700 њих, из Турске и многих других земаља – казао је Вучић.
У Самосталном синдикату ФЦА у Крагујевцу потврђују да се серијска производња, што електричног, што хибридног модела „фијат гранде панда” увећава из дана у дан. Иван Ристић, нови председник тог синдиката, подсећа да у крагујевачкој фабрици ради око 1.300 радника, с тенденцијом раста броја запослених.
– Ако продаја буде ишла узлазном линијом, оформиће се и трећа, чак и четврта смена, а то значи да ће ти радници радити петком, суботом и недељом. Сада на тај начин раде они који производе поједине каросеријске делове за Словачку, за „Цитроен” и нас, јер су доста оптерећени послом па су били принуђени да уведу и четврту смену. Ако све буде ишло по плану, у зависности од темпа продаје, крагујевачкој фабрици биће потребно око 2.500 радника – истакао је Ристић.
Компанија има проблем с мањком обучене и квалитетне радне снаге, али и, генерално, с бројем радника. Ради се на убрзаном пријему нових људи. Ипак, млади често нису заинтересовани да раде у фабрикама, јер посао није лак, а ни, како кажу, довољно плаћен. Постојећи кадар је често принуђен да ради и додатне послове, ван радног времена.
– Када је реч о платама, по колективном уговору синдикати не могу сада да преговарају на ту тему, посебно за нове раднике који нису ни обучени за рад у фабрици. Тек евентуално у октобру ове године можемо да седнемо за сто са послодавцем да преговарамо око повећања зараде које би важило од наредне године – каже Ристић.
Срећом, у фабрици нису ангажовани агенцијски радници, односно нема запошљавања на тај начин да је нека агенција за запошљавање посредник између фабрике и радника.
– Сви запослени имају уговор на одређено и неодређено време. Нема ни страних радника, за сада, сем стотинак Италијана, који тамо нису имали довољно посла, па су прихватили услове да раде у Крагујевцу. Они су на списку „Стелантиса”. Нема ни Индијаца, Пакистанаца, Турака... – набраја председник синдиката, и истиче да је најнижа плата у „Фијату” око 74.000 динара, али да ту плату примају новајлије које су још необучене и у фази су припреме за посао.
– Наравно, стари „Фијатови” радници који су били у Словачкој и који су у сталном радном односу имају веће зараде. Ипак, с обзиром на потражњу за возилима нама је свака субота сада радна. И радићемо до колективног одмора скоро све суботе. Надамо се да ће бити и неких повишица и да ће и држава мало да припомогне у том смислу, ако је заинтересована, с обзиром на то да је мањински власник са 33 одсто удела у „Фијату” – наводи он.
Серијска производња електричних возила почела је још у априлу. Једна смена је комплетирана, а друга је и даље у фази комплетирања и засад у њој нема пуне серијске производње, откривају у синдикату.
– У првој смени је производња досегла готово максимум, дневно са траке сиђе око 200 возила, а зацртани максимум је до 250 возила дневно. У другој смени се производи стотинак возила дневно, али то је све склоно променама – наводи Ристић.
Да интересовања за посао у „Фијату” и даље има, сматра Саша Ђорђевић, бивши председник синдиката. Он подсећа да су синдикати око две и по године тражили од пословодства да им се врати око 1.500 обучених радника из Словачке како би се укључили у рад на производњи новог модела.
– Тада послодавац није имао разумевања. Међутим, од марта ове године, када сам још био председник синдиката, стигла је понуда да они могу да се врате, тако да се један део њих на крају вратио у нашу фабрику, а други су се снашли на другачији начин. Зато и кажем да засад број радника није алармантан, а ако се плате не буду повећавале, може доћи до проблема. Са одређеном корекцијом зарада они могу да се задрже и остану да раде у фабрици – истиче Ђорђевић.
Последње повећање било је почетком године, подсећа он, али да би се задржали радници, повећања ће морати да се дешавају периодично.
– То није проблем само у „Стелантису”, него у свим компанијама. Јер, ако из фабрике оде обучен радник, то је велики губитак за компанију пошто ће он отићи код другог послодавца за веће паре. Тако да ће нова фирма добити оформљеног радника у кога неће морати ништа додатно да улаже – каже Ђорђевић.
Око 25.000 евра цена електричног модела „гранде панда”
Фабричка цена електричног модела „фијат гранде панда” за наше тржиште је, без субвенција државе, око 25.000 евра, али с обзиром на то да држава даје субвенцију у износу од 5.000 евра за новопроизведени електрични аутомобил, за наше грађане цена је по салонима око 20.000 евра. Цена хибридне верзије модела „фијат гранде панда”, која је одскоро почела да се производи, за наше тржиште износи око 16.900 евра.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.