Nedelja, 13.07.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kragujevačkom „Stelantisu” potrebno 1.000 radnika

Svi zaposleni, njih oko 1.300, imaju ugovor na određeno i neodređeno vreme. – U Samostalnom sindikatu FCA kažu da zasad nema stranih radnika, ni Indijaca ni Turaka, sem stotinak Italijana, koji tamo nisu imali dovoljno posla, pa su prihvatili uslove za rad u Kragujevcu
Фото ЕПА ЕФЕ Андреј Цукић

 

Kompaniji „Stelantis” iz Kragujevca potrebni su radnici, konkretno još 1.000 njih, zbog čega je predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno pozvao sve zainteresovane da se prijave za rad u toj fabrici automobila. Ove godine će se, kako je najavio, proizvesti stotinu hiljada vozila tamo, a to će doprineti i rastu bruto domaćeg proizvoda.

– Sada nam je potrebno oko 1.000 radnika za „Stelantis”. Ne možemo da ih pronađemo u našoj zemlji. Stoga, molim ljude u Srbiji koji hoće da rade, tu je početna plata najmanje od 83.000 do 84.000 dinara. Ako imate nešto, to je bez staža, bez ničega, nešto sa stažom, ide već od 92.000 dinara. Ko hoće da se prijavi, siguran sam da ljudi u „Stelantisu” jedva čekaju, da ne moramo da uvozimo ljude iz Indije, 700 njih, iz Turske i mnogih drugih zemalja – kazao je Vučić.

U Samostalnom sindikatu FCA u Kragujevcu potvrđuju da se serijska proizvodnja, što električnog, što hibridnog modela „fijat grande panda” uvećava iz dana u dan. Ivan Ristić, novi predsednik tog sindikata, podseća da u kragujevačkoj fabrici radi oko 1.300 radnika, s tendencijom rasta broja zaposlenih.

– Ako prodaja bude išla uzlaznom linijom, oformiće se i treća, čak i četvrta smena, a to znači da će ti radnici raditi petkom, subotom i nedeljom.  Sada na taj način rade oni koji proizvode pojedine karoserijske delove za Slovačku, za „Citroen” i nas, jer su dosta opterećeni poslom pa su bili prinuđeni da uvedu i četvrtu smenu. Ako sve bude išlo po planu, u zavisnosti od tempa prodaje, kragujevačkoj fabrici biće potrebno oko 2.500 radnika – istakao je Ristić.

Kompanija ima problem s manjkom obučene i kvalitetne radne snage, ali i, generalno, s brojem radnika. Radi se na ubrzanom prijemu novih ljudi. Ipak, mladi često nisu zainteresovani da rade u fabrikama, jer posao nije lak, a ni, kako kažu, dovoljno plaćen. Postojeći kadar je često prinuđen da radi i dodatne poslove, van radnog vremena.

– Kada je reč o platama, po kolektivnom ugovoru sindikati ne mogu sada da pregovaraju na tu temu, posebno za nove radnike koji nisu ni obučeni za rad u fabrici. Tek eventualno u oktobru ove godine možemo da sednemo za sto sa poslodavcem da pregovaramo oko povećanja zarade koje bi važilo od naredne godine – kaže Ristić. 

Srećom, u fabrici nisu angažovani agencijski radnici, odnosno nema zapošljavanja na taj način da je neka agencija za zapošljavanje posrednik između fabrike i radnika.

– Svi zaposleni imaju ugovor na određeno i neodređeno vreme. Nema ni stranih radnika, za sada, sem stotinak Italijana, koji tamo nisu imali dovoljno posla, pa su prihvatili uslove da rade u Kragujevcu. Oni su na spisku „Stelantisa”. Nema ni Indijaca, Pakistanaca, Turaka... – nabraja predsednik sindikata, i ističe da je najniža plata u „Fijatu” oko 74.000 dinara, ali da tu platu primaju novajlije koje su još neobučene i u fazi su pripreme za posao.

– Naravno, stari „Fijatovi” radnici koji su bili u Slovačkoj i koji su u stalnom radnom odnosu imaju veće zarade. Ipak, s obzirom na potražnju za vozilima nama je svaka subota sada radna. I radićemo do kolektivnog odmora skoro sve subote. Nadamo se da će biti i nekih povišica i da će i država malo da pripomogne u tom smislu, ako je zainteresovana, s obzirom na to da je manjinski vlasnik sa 33 odsto udela u „Fijatu” – navodi on.

Serijska proizvodnja električnih vozila počela je još u aprilu. Jedna smena je kompletirana, a druga je i dalje u fazi kompletiranja i zasad u njoj nema pune serijske proizvodnje, otkrivaju u sindikatu.

– U prvoj smeni je proizvodnja dosegla gotovo maksimum, dnevno sa trake siđe oko 200 vozila, a zacrtani maksimum je do 250 vozila dnevno. U drugoj smeni se proizvodi stotinak vozila dnevno, ali to je sve sklono promenama – navodi Ristić.

Da interesovanja za posao u „Fijatu” i dalje ima, smatra  Saša Đorđević, bivši predsednik sindikata. On podseća da su sindikati oko dve i po godine tražili od poslovodstva da im se vrati oko 1.500 obučenih radnika iz Slovačke kako bi se uključili u rad na proizvodnji novog modela.

– Tada poslodavac nije imao razumevanja. Međutim, od marta ove godine, kada sam još bio predsednik sindikata, stigla je ponuda da oni mogu da se vrate, tako da se jedan deo njih na kraju vratio u našu fabriku, a drugi su se snašli na drugačiji način. Zato i kažem da zasad broj radnika nije alarmantan, a ako se plate ne budu povećavale, može doći do problema. Sa određenom korekcijom zarada oni mogu da se zadrže i ostanu da rade u fabrici – ističe Đorđević.

Poslednje povećanje bilo je početkom godine, podseća on, ali da bi se zadržali radnici, povećanja će morati da se dešavaju periodično.

– To nije problem samo u „Stelantisu”, nego u svim kompanijama. Jer, ako iz fabrike ode obučen radnik, to je veliki gubitak za kompaniju pošto će on otići kod drugog poslodavca za veće pare. Tako da će nova firma dobiti oformljenog radnika u koga neće morati ništa dodatno da ulaže – kaže Đorđević.  

 

Oko 25.000 evra cena električnog modela „grande panda”

 

Fabrička cena električnog modela „fijat grande panda” za naše tržište je, bez subvencija države, oko 25.000 evra, ali s obzirom na to da država daje subvenciju u iznosu od 5.000 evra za novoproizvedeni električni automobil, za naše građane cena je po salonima oko 20.000 evra. Cena hibridne verzije modela „fijat grande panda”, koja je odskoro počela da se proizvodi, za naše tržište iznosi oko 16.900 evra. 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.