Kragujevačkom „Stelantisu” potrebno 1.000 radnika
Kompaniji „Stelantis” iz Kragujevca potrebni su radnici, konkretno još 1.000 njih, zbog čega je predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno pozvao sve zainteresovane da se prijave za rad u toj fabrici automobila. Ove godine će se, kako je najavio, proizvesti stotinu hiljada vozila tamo, a to će doprineti i rastu bruto domaćeg proizvoda.
– Sada nam je potrebno oko 1.000 radnika za „Stelantis”. Ne možemo da ih pronađemo u našoj zemlji. Stoga, molim ljude u Srbiji koji hoće da rade, tu je početna plata najmanje od 83.000 do 84.000 dinara. Ako imate nešto, to je bez staža, bez ničega, nešto sa stažom, ide već od 92.000 dinara. Ko hoće da se prijavi, siguran sam da ljudi u „Stelantisu” jedva čekaju, da ne moramo da uvozimo ljude iz Indije, 700 njih, iz Turske i mnogih drugih zemalja – kazao je Vučić.
U Samostalnom sindikatu FCA u Kragujevcu potvrđuju da se serijska proizvodnja, što električnog, što hibridnog modela „fijat grande panda” uvećava iz dana u dan. Ivan Ristić, novi predsednik tog sindikata, podseća da u kragujevačkoj fabrici radi oko 1.300 radnika, s tendencijom rasta broja zaposlenih.
– Ako prodaja bude išla uzlaznom linijom, oformiće se i treća, čak i četvrta smena, a to znači da će ti radnici raditi petkom, subotom i nedeljom. Sada na taj način rade oni koji proizvode pojedine karoserijske delove za Slovačku, za „Citroen” i nas, jer su dosta opterećeni poslom pa su bili prinuđeni da uvedu i četvrtu smenu. Ako sve bude išlo po planu, u zavisnosti od tempa prodaje, kragujevačkoj fabrici biće potrebno oko 2.500 radnika – istakao je Ristić.
Kompanija ima problem s manjkom obučene i kvalitetne radne snage, ali i, generalno, s brojem radnika. Radi se na ubrzanom prijemu novih ljudi. Ipak, mladi često nisu zainteresovani da rade u fabrikama, jer posao nije lak, a ni, kako kažu, dovoljno plaćen. Postojeći kadar je često prinuđen da radi i dodatne poslove, van radnog vremena.
– Kada je reč o platama, po kolektivnom ugovoru sindikati ne mogu sada da pregovaraju na tu temu, posebno za nove radnike koji nisu ni obučeni za rad u fabrici. Tek eventualno u oktobru ove godine možemo da sednemo za sto sa poslodavcem da pregovaramo oko povećanja zarade koje bi važilo od naredne godine – kaže Ristić.
Srećom, u fabrici nisu angažovani agencijski radnici, odnosno nema zapošljavanja na taj način da je neka agencija za zapošljavanje posrednik između fabrike i radnika.
– Svi zaposleni imaju ugovor na određeno i neodređeno vreme. Nema ni stranih radnika, za sada, sem stotinak Italijana, koji tamo nisu imali dovoljno posla, pa su prihvatili uslove da rade u Kragujevcu. Oni su na spisku „Stelantisa”. Nema ni Indijaca, Pakistanaca, Turaka... – nabraja predsednik sindikata, i ističe da je najniža plata u „Fijatu” oko 74.000 dinara, ali da tu platu primaju novajlije koje su još neobučene i u fazi su pripreme za posao.
– Naravno, stari „Fijatovi” radnici koji su bili u Slovačkoj i koji su u stalnom radnom odnosu imaju veće zarade. Ipak, s obzirom na potražnju za vozilima nama je svaka subota sada radna. I radićemo do kolektivnog odmora skoro sve subote. Nadamo se da će biti i nekih povišica i da će i država malo da pripomogne u tom smislu, ako je zainteresovana, s obzirom na to da je manjinski vlasnik sa 33 odsto udela u „Fijatu” – navodi on.
Serijska proizvodnja električnih vozila počela je još u aprilu. Jedna smena je kompletirana, a druga je i dalje u fazi kompletiranja i zasad u njoj nema pune serijske proizvodnje, otkrivaju u sindikatu.
– U prvoj smeni je proizvodnja dosegla gotovo maksimum, dnevno sa trake siđe oko 200 vozila, a zacrtani maksimum je do 250 vozila dnevno. U drugoj smeni se proizvodi stotinak vozila dnevno, ali to je sve sklono promenama – navodi Ristić.
Da interesovanja za posao u „Fijatu” i dalje ima, smatra Saša Đorđević, bivši predsednik sindikata. On podseća da su sindikati oko dve i po godine tražili od poslovodstva da im se vrati oko 1.500 obučenih radnika iz Slovačke kako bi se uključili u rad na proizvodnji novog modela.
– Tada poslodavac nije imao razumevanja. Međutim, od marta ove godine, kada sam još bio predsednik sindikata, stigla je ponuda da oni mogu da se vrate, tako da se jedan deo njih na kraju vratio u našu fabriku, a drugi su se snašli na drugačiji način. Zato i kažem da zasad broj radnika nije alarmantan, a ako se plate ne budu povećavale, može doći do problema. Sa određenom korekcijom zarada oni mogu da se zadrže i ostanu da rade u fabrici – ističe Đorđević.
Poslednje povećanje bilo je početkom godine, podseća on, ali da bi se zadržali radnici, povećanja će morati da se dešavaju periodično.
– To nije problem samo u „Stelantisu”, nego u svim kompanijama. Jer, ako iz fabrike ode obučen radnik, to je veliki gubitak za kompaniju pošto će on otići kod drugog poslodavca za veće pare. Tako da će nova firma dobiti oformljenog radnika u koga neće morati ništa dodatno da ulaže – kaže Đorđević.
Oko 25.000 evra cena električnog modela „grande panda”
Fabrička cena električnog modela „fijat grande panda” za naše tržište je, bez subvencija države, oko 25.000 evra, ali s obzirom na to da država daje subvenciju u iznosu od 5.000 evra za novoproizvedeni električni automobil, za naše građane cena je po salonima oko 20.000 evra. Cena hibridne verzije modela „fijat grande panda”, koja je odskoro počela da se proizvodi, za naše tržište iznosi oko 16.900 evra.
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.