Зашто не долазе европски малопродајни ланци
Вест да су „Балфин група” и „Флyинг Тигер Копенхаген” ушли у стратешко партнерство за отварање 50 продавница широм региона западног Балкана у наредне четири године, опет је покренула питање конкуренције у трговини. Овај ланац који се бави продајом робе широке потрошње познат је по асортиману који обухвата декорацију дома, кухињски прибор, играчке, канцеларијски материјал, прибор за прославе и сезонске артикле за празнике. Прва продавница ће, како је најављено, бити отворена у октобру 2025. године у Скопљу, а онда би објекти требало да се отворе широм Албаније, српске покрајине Косово и Метохија, Босне и Херцеговине и Црне Горе, пренела је е-капија.
Када се у Србији помене реч конкуренција, прва асоцијација је да нам коначно стиже неки малопродајни прехрамбени ланац. Јер то би можда значило да цене хране могу да се стабилизују и буду ниже. Иако се годинама уназад најављује долазак не само регионалних него и европских трговинских ланаца, после „Лидла” нисмо код нас видели озбиљније играче. Последња најава се односила на могући долазак познатог француског трговца – „Карфура”. Како је саопштено, овај ланац преко филијале у Грчкој планира да направи велику експанзију на Балкану, али о роковима још нико ништа прецизно није рекао. Медији у Србији су пренели да је грчка компанија, наводно, за „Карфур” тражила партнера у нашој земљи, а постоји вероватноћа да би могло да дође и до неке аквизиције познатог ланца. Последња информација је била да би овај ланац могао чак ове године да отвори врата за купце у Србији. И француски ланац, осим у Србији, планира да буде у Северној Македонији и Албанији. Када је реч о европској конкуренцији, долазак се стидљиво најављује и у случају италијанског прехрамбеног ланца под називом „Еуроспин”, који је познат по томе што нуди производе само под својим брендом, што би, сматрају стручњаци, могла да буде конкуренција дисконтерима у Србији. Они су већ присутни у Словенији и Хрватској и врло брзо су заузели значајно место код купаца ниже куповне моћи. Помињао се и долазак малопродајног ланца „Фикс прајс”, познат по продаји робе по приступачним ценама. То би био други покушај компаније да се прошири на европско тржиште, будући да тренутно послује у Летонији, где има 44 продавнице. Формат дисконтног ланца какав развија „Фикс прајс” веома је популаран у Србији, али малопродајним сектором већ доминирају немачки „Лидл”, словеначки „Меркатор” и „Делез”.
Како је пренео РТ, малопродајни сектор је последњих година постао најпрофитабилнији део српске економије, а додатни фактор привлачности за трговинске ланце представља висока инфлација, која им омогућава раст прихода. Код нас, иначе, већ неколико година послује руски трговински ланац „Светофор”, који развија посебан бренд „Мере”. Наше тржиште је примамљиво и другим ланцима чије су централе у региону и шире, али за сада се све своди само на нагађања, јер нико званично није најавио да су у току неки преговори или да је отворено представништво у Србији. Како су за наш лист недавно говорили стручњаци за сектор трговине, долазак неког европског трговинског ланца значајно би појачао конкуренцију, што би довело и до снижавања цена. Ипак, економска ситуација и у најбогатијим европским земљама сада није баш сјајна, посебно за улагања и ширења мреже. Ипак интересовање, по свему судећи постоји, јер је наша привреда, па и трговина водећа у региону западног Балкана.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.