ponedeljak, 14.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
Tradicija kao inspiracija

Ćilim na laptopu

Prepoznatljivim šarama Piroćanac Danilo Mančić, grafički dizajner, našao je mesto na računaru, ali i na patikama, satu, čaši i stolici

Grafički dizajner Danilo Mančić (26) rođen je Pirotu, gde živi i stvara, crpeći najlepše motive iz tradicije. Još se Piroćanci sećaju njegove skorašnje audio-vizuelene izložbe pronađenih i obrađenih šara sa pirotskog ćilima. Mančić uz podršku porodice i dalje stvara i čeka „svoj trenutak”.

Još kao osnovac pokazao je darovitost za umetnost pa je usledila i nagrada – Vukova diploma za likovnu umetnost. Sa odličnim uspehom završio je i Srednju umetničku školu u Nišu, odsek za grafički dizajn, ali je u školovanju morao da zastane zbog finansijskih teškoća. Studira pedagogiju u Nišu, ali ne posustaje u svom umetničkom radu.

– Pažnju mi trenutno zaokuplja grafički i industrijski dizajn. U radovima eksperimentišem sa tipografijom, ilustracijom, fotografijom, tekstom kako bih saopštio neku poruku posmatraču ili odgovorio na konkretan zahtev svojim klijentima. Predmeti sa motivima iz tradicionalne kulture uglavnom su namenjeni širokoj potrošnji – kaže mladi dizajner za „Magazin“.

Poseban značaj za Mančićev rad ima njegov rodni grad za koji kaže da je specifična etnografska oblast sa raznolikim kulturnoistorijskim nasleđem.

– Pirotski ćilim je jedan od najprepoznatljivijih simbola ovog grada, ali i sveukupne tradicionalne kulturne baštine Srbije. Nastojim da u svom dizajnerskom radu unesem nešto od tog bogatstva i raznolikosti na ličan, autentičan način kako bih spojio tradicionalni sa modernim umetničkim izrazom – objašnjava talentovani mladić. – Izradio sam na stotine novih geometrijskih etnomotiva inspirisanih pirotskim ćilimarstvom, vezom, tapiserijom, grnčarijom i drugim predmetima iz naše tradicionalne kulturne baštine, ali i drugih slovenskih naroda. Većinu motiva osmislio sam u pokušaju da doprinesem daljoj modernizaciji pirotskog ćilimarstva. Nastale desene upotrebljavam osmišljavajući različite upotrebne predmete.

Kucao je mladi umetnik na mnoga vrata tako da njegov rad nije ostao nezapažen. Videli su ga „predstavnici vlasti” u Pirotu, kustosi u Muzeju Ponišavlja u Pirotu, zatim u Odeljenju za savremeno stvaralaštvo u Ministarstvu za kulturu, u Etnografskom muzeju u Beogradu, istoričari umetnosti u Zavodu za kulturni razvitak u Beogradu, ali pomoći i podrške još uvek nema.

(/slika2)Svoju prvu samostalnu izložbu odražao je avgusta prošle godine u svom rodnom gradu. Želja mu je da sličnu izložbu priredi i za beogradsku publiku.

– Etnografski muzej je u saradnji sa Ministarstvom trgovine i usluga u katalogu pod naslovom „Stari zanati u Srbiji” publikovao i neke od mojih radova. Tu su nacrt za stolicu inspirisanu etnomotivima, laptop sa dekorativnom štampom, set tanjira i dizajn za ručne satove, takođe inspirisane etnomotivima – podseća naš sagovornik.

Opisujući kako su nastale te „razne šare” Mančić ukazuje na dobru pripremu i upoznavanje sa istorijskim podacima i primerima iz naše tradicionalne kulturne baštine, ali i drugih naroda i kultura.

– Kada imate jasnu ideju o tome šta tačno želite da uradite uz pripremljene desene za dekoraciju nije potrebno puno vremena da napravite idejno rešenje, skicu na papiru. a potom i na računaru.

Problemi se, međutim, javljaju kada mladi umetnik pokuša da autorizuje neki svoj rad. Kaže da su mu potrebni milioni ukoliko bi većinu radova pokušao da zaštiti – žali se umetnik.

– Radove sam poslao na autorizaciju u Zavod za intelektualnu svojinu u Beogradu još početkom prošle godine. Sve je ostalo samo na pokušaju, jer samo zaštita jednog od tih motiva košta 250.000 dinara. Nije teško izračunati koliko bi koštala zaštita svih motiva. Nijedan od tih radova još uvek nisam zaštitio – kaže mladi dizajner i dodaje da je njegova prvobitna zamisao bila osavremenjivanje i obogaćivanje pirotskog ćilimarstva u likovno-vizuelnom smislu i da bi bio počastvovan ukoliko bi se njegovi autorski radovi našli na nekim primercima ćilimova.

Marija Penčić

--------------------------------------------------

Patentirao etnopop-kubizam

Danilo Mančić je u Zavodu za intelektualnu svojinu u Beogradu pre dve godine patentirao dva nova načina likovnog izražavanja i vizuelne komunikacije u postmodernoj umetnosti i kulturi s kraja 20. i početka 21. veka – etnopop-kubizam i etnosenzualizam. Za nastanak novih likovnih obrazaca inspiraciju je pronašao u šarama pirotskog ćilima, grnčariji, narodnom vezu i tapiserijama. Sve je počelo kada je pre nekoliko godina počeo da razrađuje ideju osavremenjavanja pirotskog ćilima.

Komеntari0
351fe
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja