Sreda, 01.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: Lidija Bizjak, pijanistkinja

Bez kulture nas nema

Klavirski duo Bizjak postoji od 2002. kada smo, po želji i savetu Ivana Tasovca, prvi put moja sestra Sanja i ja nastupile zajedno sa Beogradskom filharmonijom izvodeći Mendelsonov koncert
Пијанисткиња Лидија Бизјак (Фото: Јелена Динчић)

Lidija i Sanja Bizjak, naše pijanistkinje koje već dugo žive i rade u Francuskoj, izvešće kao klavirski duo dugo očekivani koncert u Kolarčevoj zadužbini večeras u 20 časova, sa orkestrom „Muzikon”. Nastup je osmišljen u formi dve strane jedne muzičke medalje, tako što je prvi deo posvećen klasicizmu, a drugi dvadesetom veku. Na programu su dela Koželuha, Arnolda, Mocarta i Bartoka. Dan kasnije isti program moći će da čuje publika na otvaranju SOMUS-a, festivala koji traje do 31. oktobra u Somboru. Upravo je to povod da Lidija Bizjak, starija sestra u pomenutom klavirskom duu, govori za „Politiku” o premijerama koje ćemo čuti i o festivalu SOMUS, u čiju organizaciju je uključena zajedno sa suprugom, pijanistom Mihajlom Zurkovićem. Da dodamo da su sestre Lidija i Sanja Bizjak klavir učile kod poznatog pedagoge Zlate Maleš, u zemunskoj MŠ „Kosta Manojlović”, a na Visokom nacionalnom konzervatorijumu u Parizu bile su u klasi istog profesora Žaka Ruvijea. Veliki uspeh u Evropi Lidija Bizjak je postigla nastupajući solo i u pijanističkom duu sa sestrom Sanjom, ali i sa mnogim drugim muzičarima. Naša sagovornica je u Parizu aktivna i kao pedagog, a o predstojećem koncertu kaže:

‒ Klavirski duo Bizjak postoji od 2002. godine kada smo po želji i savetu Ivana Tasovca, prvi put Sanja i ja nastupile zajedno sa Beogradskom filharmonijom i Mendelsonovim koncertom. Od tada smo odsvirale puno nota i proputovale isto toliko kilometara zajedno, istražujući novu muziku. Upravo takav je i ovaj koncert: prvi put izvodimo i sigurne smo da se radi o srpskim premijerama, dva koncerta za neobičan ansambl ‒ klavir četvororučno i gudački orkestar. Najpre koncert klasičara Leopolda Koželuha, savremenika Mocarta i Betovena, a onda i koncert Malkolma Arnolda, britanskog kompozitora, čiju stogodišnjicu rođenja slavimo ove godine. Arnold je poznat i po filmskoj muzici (bio je nominovan za „Oskar” za „Most na reci Kvaj”), što se može primetiti i u ovom koncertu gde se često osećamo kao u nekom Hičkokovom filmu! Saradnja sa ansamblom „Muzikon” je došla nekako prirodno iako je i to premijera: čule smo za njih kada su svirali sa Borisom Berezovskim, jednim od naših najomiljenijih pijanista, ja sam još kao učenik i student svirala sa Milošem Petrovićem, vođom ovog ansambla, a svideo nam se i njihov pogled na muzičku scenu. Zbog svega toga, ali i zbog muzike Mocarta i Bartoka za gudače, mislim da će publika zaista uživati u sredu na Kolarcu!

Klavirski duo Lidija i Sanja Bizjak (Foto Marco Borggreve)

Beogradski koncert je uvod i najava festivala SOMUS, recite nam nešto više o ovogodišnjoj festivalskoj ediciji?

Od pre par godina, zajedno sa pijanistom Zurkovićem, bavim se osmišljavanjem programa tog festivala, gde u jedan mali grad dovodimo velike muzičare i dešavaju se koncerti za pamćenje! Ove godine slavimo deceniju od pokretanja novog festivala SOMUS i obeležavamo 10 godina od smrti prof. Dušana Trbojevića, čoveka koji je osnovao prve Somborske muzičke večeri 1961. godine, jedan od najstarijih festivala u staroj Jugoslaviji. Njemu zato posvećujemo ceo jedan dan, 29. oktobar, sa panelom o njegovom radu i promociji knjige o njemu, kao i večernjim koncertom uz učešće onih koji su uz njega muzički rasli ‒ Rita Kinka, Biljana Gorunović, duo Snežana Nikolajević i Vesna Kršić, koje će svirati Trbojevićevu Apoteozu za dva klavira i Somborsko pevačko društvo, koje će izvesti i premijeru dela „Veče na školju”. Proslavićemo uz zakašnjenje i Betovenov rođendan na originalan način, kao u 19. veku „donećemo” njegovu veliku simfonijsku muziku u mali grad u verzijama za dva klavira u osam ruku! Tako će se u Somboru čuti „Koriolan” i Sedma simfonija. Važan momenat ovogodišnjeg festivala je i muzičko-scenska predstava „Eks/odus radosti” Jelene Sasnik, uz muziku Nataše Bogojević i goste iz Slovenije, a na aktuelnu lokalnu i globalnu temu migracija viđenu očima umetnika. Sanja i ja otvaramo festival reprizom koncerta sa Kolarca, a zatvara ga sigurno jedan od najuspešnijih pijanista sa prostora bivše Jugoslavije ‒ Simon Trpčeski!

Na festivalu imate dve večeri pod nazivom „Omaž Trbojeviću” i „Dug Betovenu”, kako čuvate tu osetljivu ravnotežu između prošlog i sadašnjeg?

Moto festivala „Od juče. Ka sutra.” umnogome sažima našu želju da se oslanjamo na ono najbolje u somborskoj muzičkoj tradiciji (grad koji je još od 1947. godine imao svoj simfonijski orkestar), sa modernim pogledom na muzički život. Otud ta stalna vraćanja unazad paralelno sa osnivanjem novih ciklusa kao što su „Naši savremenici”. Profesoru Trbojeviću se vraćamo sa željom da čujemo koju poruku nam je ostavio za danas i sutra, što se vrlo dobro oseća u dramatičnom poslednjem tekstu koji je objavio, a koji mi ove godine prenosimo u celini u programskoj knjižici i koji će glumac Radovan Miljanić pročitati pred večernji koncert 29. oktobra. Betovenu smo poželeli da se odužimo prikazujući ga u nekom novom, neobičnom svetlu, ovog puta kroz klavirske transkripcije simfonijskih dela koje su bile kompakt disk 19. veka! Na SOMUS-u će nastupiti još jedan duo Markeđani-Skjavo koji je snimao za najveće diskografske kuće.

U prošlom intervjuu za „Politiku” govorili ste iz Pariza o novim kovid okolnostima i o tome kako umetnici malo nastupaju, kakva je sada situaciju u Francuskoj?

Posle neverovatno duge pauze, ritam koncerata se ubrzava, umetnici mogu da prave planove za budućnost, a publika u Francuskoj se vratila u sale zahvaljujući velikom broju vakcinisanih u zemlji. Koliko god da je još sve neizvesno, svi učesnici muzičkog života su željni događaja, tako da se čini da sve ide ka boljem. Sanja i ja imamo već dosta isplaniranih koncerata i jedno snimanje do kraja 2022. godine i puno novih planova! Vrativši se u sale kao publika i ja sam poslednjih meseci iskusila veoma snažne emocije na jednoj pozorišnoj predstavi, jednom filmu i jednom umetničko-akrobatskom biseru, osetivši na svojoj koži koliko su momenti dodira sa pravom umetnošću od presudne važnosti za svakog čoveka, pa onda i za svako društvo. To bi bila i moja poruka svima koji se kulturom bave ‒ od onih koji je stvaraju do onih koji je plaćaju: bez kulture nas prosto nema, prazna je ta činija koju punimo borbom samo za novčanike, potrošačke korpe, naoružanje ili niske političke manevre. Ako je nešto esencijalno, a ta reč je dosta loše odzvanjala poslednjih godinu, dve, onda je to sigurno kultura.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Neva
Pozdrav Sanji i Lidiji ! I zahvalnost za brojne koncerte koje smo slusali u nasem kulturnom centru u Parizu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.