Četvrtak, 20.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
AUTOBUSOM U KRSTARENjE GRADOM

Istorija i zanimljivosti

Za 90 minuta, koliko traje turističko razgledanje grada, putnici imaju priliku da saznaju šta povezuje Prokop i Savski amfiteatar, koja će zgrada biti najviša, gde se nalaze aristokratska zdanja
Полазак аутобуса је са платоа испред Старог двора (Фото: „Ласта”)

„Običan zglobni autobus”, naivno bi pomislio prolaznik kad bi ugledao ovo „Lastino” vozilo parkirano ispred Starog dvora ili dok jezdi ulicama našeg grada. Putnici ne prekraćuju vreme tako što čitaju novine ili zure u pametne telefone. A posebno se raduju ako se zbog saobraćajne gužve oduži vožnja jer to znači da će čuti još neku zanimljivu priču. Koja zgrada će biti najviša u Beogradu, a neće imati „baksuzni” trinaesti sprat? Šta povezuje Prokop i Savski amfiteatar? Zašto je novobeogradski „buvljak” mnogo više od pijace i uspomena na ono „samo da se ne ponovi” vreme? Ove i druge priče slušaju posetioci iz unutrašnjosti i inostranstva, ali i Beograđani koji se otisnu u panoramski obilazak Beograda autobusom.

Polazna stanica je kod Starog dvora. Kad vodič poželi dobrodošlicu i kaže ponešto o parlamentarnim zdanjima sa leve i desne strane ulice, sledi upoznavanje s najdužom ulicom u glavnom gradu – Bulevarom kralja Aleksandra. Nižu se Pionirski ili „dvorski” park, Ulica Kneza Miloša, razorene zgrade Generalštaba Vojske Jugoslavije i saveznog MUP-a kao podsetnik na NATO agresiju na našu zemlju 1999. godine, „Mostar” i priča o nekadašnjoj Beogradskoj industriji piva, upoznavanje s glavnom železničkom stanicom u Prokopu.

Ulica kneza Miloša nezaobilazna u turističkim turama (Foto D. Jevremović)

– Sa Prokopa se iskopavala zemlja i nasipala se u Savski amfiteatar – priča turistički vodič Zoran Miladinović. Kuća cveća, priča o Titu i Jovanki Broz, Partizanov stadion, Autokomanda, uspon uz vračarsko brdo i podsećanje da je u današnjem Karađorđevom parku 1806. godine bio vojni kamp, što znači da je ovo mesto nekada bilo daleko van grada, pogled na Hram Svetog Save... Autobus se spušta ka Slaviji, ide sve sporije i sporije, a onda se zaglavljuje u koloni vozila. Najmlađi prolaznici, ugledavši zglobni autobus, mašu nam, smeju se i pokušavaju da sakriju od pogleda. Saobraćajna gužva je prilika da vodič upozna posetioce s još nekim istorijskim činjenicama o glavnom gradu naše zemlje, ali i zanimljivostima. Kolona se pokreće, nervozni vozači pritiskaju sirene, autobus jezdi Ulicom kralja Milana, putnici izvijaju vratove kako bi bolje videli zdanje u kom se nalazi kancelarija predsednika Srbije, sledi susret sa Spomenikom knezu Mihailu i napomena da je ovo omiljeno sastajalište koje Beograđani kolokvijalno zovu „kod konja”. Studentski trg, ulice Vase Čarapića, Kralja Petra, u kojoj se nalaze aristokratska zdanja zato što je ova ulica nekada bila „glavna”.

– Nalazimo se na samom kraju šumadijskog hrida i ono što se vidi preko puta, to jest sa Kalemegdana, zove se Panonska nizija – priča vodič.

Srpski „Pentagon”, novobeogradski blokovi i buvlja pijaca sanjaju sa one strane reke.

–„Palata „Srbija” nekada je bila Palata Federacije, a često je zovu srpski „Pentagon” zato što se u njoj nalazi deo bezbednosnih struktura – objašnjava vodič i u priču o Novom Beogradu uvodi blokove, „Geneks” kulu, bombardovanje kineske ambasade 1999. godine i zdanje Kineskog kulturnog centra. Tržni centar pod vedrim nebom, čuveni „buvljak”, priča vodič, stanovnike prestonice podseća na sankcije, ratove i sve nedaće „veselih devedesetih”.

Most na Adi otvara kratko poglavlje priče o „beogradskom moru” i pošto smo preživeli gužvu na Sajmu, susrećemo se s najmlađim delom prestonice – Beogradom na vodi. Buduća najviša zgrada nalazi se upravo ovde, ističe Miladinović, i pokazuje Kulu „Beograd”, u kojoj neće postojati numerički 13. sprat jer se ovaj broj tradicionalno smatra baksuznim. Autobus stiže na Trg Nikole Pašića, ispred Starog dvora, što označava kraj panoramske vožnje gradom, koja je trajala 90 minuta i u koju je stalo mnogo priča.

U avanturu panoramskog razgledanja grada putnici se mogu otisnuti u toku zimskih i letnjih meseci. Cena pojedinačne karte iznosi 800, za decu do 14 godina je 500 dinara. Karta za grupe od 10 do 20 osoba košta 400, a za one sa 20 do 30 ljudi je 50 dinara manje. Mlađi od 26 godina i stariji od 65 godina plaćaju turu 600 dinara. O zanimljivostima grada putnici slušaju na srpskom i engleskom jeziku, a u planu je da se uvede prevod na osam svetskih jezika.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Alisa
Kao drugo, ne vidi se nista jer su izlepili plakate po autobusu. Kako ce da razgledaju grad?
Земунац
Прво није зглобни аутобус, већ аутобус на спрат. Таквим смо се возили на појединим линијама (нпр. 15) када је Ласта обављала и градски превоз.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.