Subota, 21.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Preispitivanje posttraumatskih vrednosnih sistema

Izložba radova Vladimira Freliha, Dragana Matića i Gorana Despotovskog pretvara galerijski prostor u poligon, pa i poprište usklađenih, mada različitih umetničkih dela
Рад Матића и Фрелиха (Фото: О. Јанковић)

Pančevo - U Galeriji savremene umetnosti Kulturnog centra Pančeva otvorena je izložba 15. Nove tehnologije „Brčkanje/Civil”. „Nove tehologije” je projekat koji kroz saradnju umetnika i institucija publici pruža mogućnost novih saznanja o savremenim tehnologijama u oblasti vizuelnih umetnosti, kao i korišćenja stečenih saznanja o novim medijima u saradnji sa domaćim i internacionalnim kustosima i umetnicima.

Ove godine posetioci su u prilici da izložbom „Brčkanje/Civil”, prisustvuju nesvakidašnjem umetničkom doživljaju kroz video-radove, tekstualne, video i audio-instalacije, printove, objekte i skulpture, kao i „ready made” (redi mejd) objekte. Postavka je nastavak saradnje umetnika Vladimira Freliha i Dragana Matića, kojima se ovom prilikom pridružuje i Goran Despotovski. Umetničko delo, kao u ovom slučaju izložba ograničenog trajanja, poslednjih decenija doživljava značajne promene, napominje selektor Vladimir Mitrović, jer samo do pre nekoliko decenija, izložbe su bile prezentovane kao skup pojedinačnih umetničkih radova, izvedenih u istim ili različitim umetničkim formatima. U slučaju izložbe Freliha, Matića i Despotovskog, galerija postaje poligon pa i poprište usklađenih, mada različitih umetničkih dela kroz čitavu lepezu novih umetničkih tehnika. Sve skupa, pojedinačni radovi i objekti u galerijskom prostoru kao svojevrsnoj pozornici, na različite načine preispituju regionalne (eksjugoslovenske) društvene posttraumatske vrednosne sisteme, kao i univerzalne ljudske frustracije.

Delo trojice autora – Matića, Freliha i Despotovskog (Foto: GSU Pančevo)

– Koncept izložbe trojice umetnika vizuelno počiva na narativnim premisama klasičnog slikarstva, realizovanog savremenim tehničko-tehnološkim sredstvima. U projektu „Brčkanje” se takođe determinišu i shvatanja sopstvenih bioloških i političkih života, kroz brčkanje kao univerzalni momenat dečje igre u bezopasnoj plitkoj vodi. Ipak autori su svesni da je bezbednost plitke vode danas samo zamka za lakoverne, dok je u radovima označavaju kroz metafore života i smrti, smisla i besmisla, paradoksa, estetike, poezije, politike i anarhije. Nije zanemarljivo ni, za domaće prilike specifično, okruženje ovog umetničkog udruživanja, gde umetnici potiču iz dve, nažalost još (polu)zaraćene države s istim bekgraundom, zajedničkom istorijom, ali i zajedničkim užasnim iskustvima ratnih događaja koji se danas pretapaju u nikada okončanu tranziciju i vladavinu krupnog kapitala – ocenjuje istoričar umetnosti Vladimir Mitrović, kustos u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, i skreće pažnju da složena umetnička i medijska struktura izložbe otvara novo poglavlje u saradnji ovih umetnika koji ne pripadaju nekom određenom pokretu, ali već nastupaju kroz zajedničke umetničke i izvođačke projekte.

Osječanin Vladimir Frelih često se bavi vizualizacijom medijski rubnih područja, kako digitalnih tako i analognih medija, njihove međusobne komunikacije, prevodivosti, samorazumljivosti ili kompatibilnosti. Krajnji produkt ‒ umetnički rad, neretko je estetski oblikovana nuspojava zasnovana na konceptualnom sadržaju, bilo da se radi o videu, video-instalaciji, fotografiji, vebu, kompjuterskom programu bilo o objektu i slici u svim njenim varijacijama. Pojedinac, zajednica, društvo neodvojivi su elementi njegovog umetničkog i pedagoškog promišljanja.

Umetnički rad Dragana Matića iz Bačkog Petrovca, obuhvata medij slikarstva, redi mejda, digitalnu fotografiju, video, performans, elektronski zvuk, dizajn robota. Član je umetničkih grupa „Multiflex” (Multifleks) i „Happy Trash Production” (Hepi treš prodakšen), a bavi se i konzervacijom i restauracijom, kao i likovnom edukacijom osoba oštećenog sluha. Vrščanin Goran Despotovski za sobom ima 58 samostalnih i više kolektivnih nastupa u zemlji i inostranstvu i višestruko je nagrađivan autor.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.