Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Преиспитивање посттрауматских вредносних система

Изложба радова Владимира Фрелиха, Драгана Матића и Горана Деспотовског претвара галеријски простор у полигон, па и поприште усклађених, мада различитих уметничких дела
Рад Матића и Фрелиха (Фото: О. Јанковић)

Панчево - У Галерији савремене уметности Културног центра Панчева отворена је изложба 15. Нове технологије „Брчкање/Цивил”. „Нове техологије” је пројекат који кроз сарадњу уметника и институција публици пружа могућност нових сазнања о савременим технологијама у области визуелних уметности, као и коришћења стечених сазнања о новим медијима у сарадњи са домаћим и интернационалним кустосима и уметницима.

Ове године посетиоци су у прилици да изложбом „Брчкање/Цивил”, присуствују несвакидашњем уметничком доживљају кроз видео-радове, текстуалне, видео и аудио-инсталације, принтове, објекте и скулптуре, као и „ready made” (реди мејд) објекте. Поставка је наставак сарадње уметника Владимира Фрелиха и Драгана Матића, којима се овом приликом придружује и Горан Деспотовски. Уметничко дело, као у овом случају изложба ограниченог трајања, последњих деценија доживљава значајне промене, напомиње селектор Владимир Митровић, јер само до пре неколико деценија, изложбе су биле презентоване као скуп појединачних уметничких радова, изведених у истим или различитим уметничким форматима. У случају изложбе Фрелиха, Матића и Деспотовског, галерија постаје полигон па и поприште усклађених, мада различитих уметничких дела кроз читаву лепезу нових уметничких техника. Све скупа, појединачни радови и објекти у галеријском простору као својеврсној позорници, на различите начине преиспитују регионалне (ексјугословенске) друштвене посттрауматске вредносне системе, као и универзалне људске фрустрације.

Дело тројице аутора – Матића, Фрелиха и Деспотовског (Фото: ГСУ Панчево)

– Концепт изложбе тројице уметника визуелно почива на наративним премисама класичног сликарства, реализованог савременим техничко-технолошким средствима. У пројекту „Брчкање” се такође детерминишу и схватања сопствених биолошких и политичких живота, кроз брчкање као универзални моменат дечје игре у безопасној плиткој води. Ипак аутори су свесни да је безбедност плитке воде данас само замка за лаковерне, док је у радовима означавају кроз метафоре живота и смрти, смисла и бесмисла, парадокса, естетике, поезије, политике и анархије. Није занемарљиво ни, за домаће прилике специфично, окружење овог уметничког удруживања, где уметници потичу из две, нажалост још (полу)зараћене државе с истим бекграундом, заједничком историјом, али и заједничким ужасним искуствима ратних догађаја који се данас претапају у никада окончану транзицију и владавину крупног капитала – оцењује историчар уметности Владимир Митровић, кустос у Музеју савремене уметности Војводине, и скреће пажњу да сложена уметничка и медијска структура изложбе отвара ново поглавље у сарадњи ових уметника који не припадају неком одређеном покрету, али већ наступају кроз заједничке уметничке и извођачке пројекте.

Осјечанин Владимир Фрелих често се бави визуализацијом медијски рубних подручја, како дигиталних тако и аналогних медија, њихове међусобне комуникације, преводивости, саморазумљивости или компатибилности. Крајњи продукт ‒ уметнички рад, неретко је естетски обликована нуспојава заснована на концептуалном садржају, било да се ради о видеу, видео-инсталацији, фотографији, вебу, компјутерском програму било о објекту и слици у свим њеним варијацијама. Појединац, заједница, друштво неодвојиви су елементи његовог уметничког и педагошког промишљања.

Уметнички рад Драгана Матића из Бачког Петровца, обухвата медиј сликарства, реди мејда, дигиталну фотографију, видео, перформанс, електронски звук, дизајн робота. Члан је уметничких група „Multiflex” (Мултифлекс) и „Happy Trash Production” (Хепи треш продакшен), а бави се и конзервацијом и рестаурацијом, као и ликовном едукацијом особа оштећеног слуха. Вршчанин Горан Деспотовски за собом има 58 самосталних и више колективних наступа у земљи и иностранству и вишеструко је награђиван аутор.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.