Nedelja, 29.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA

Zima povećava apetit

Niske temperature i nedostatak sunca utiču na organizam i podstiču potrebu za jelom. – Izbegavajte masnu i jaku hranu
(Фото Пиксабеј)

Ako vam se čini da više jedete u ovo zimsko vreme, osećaj vas ne vara – zima zaista utiče na vaš apetit. Međutim, ne brinite, postoje načini kako da držite apetit pod kontrolom. Kada nastupi hladno, praznično vreme, onda nam se jede jača, kaloričnija hrana. Pretpostavlja se da je razlog psihološke, kao i fiziološke prirode. Pad temperature uz manju količinu dnevnog svetla na neki način utiče na receptore za glad u mozgu pojačavajući apetit. U ovo zimsko vreme manje se i krećemo i manje trošimo kalorije na aktivnosti, a više na termoregulaciju našeg tela. Rezultat možete da naslutite.

Osobe koje tokom godine drže stabilnu kilažu obično se u zimskim mesecima ugoje oko pola kilograma do kilogram. Kod osoba kod kojih težina u toku godine varira, ovaj „zimski dodatak” je znatno veći, što može nepovoljno da utiče na dijetu ukoliko se odluče da je drže zimi. Prosečna osoba od 50 godina koja nije fizički aktivna obično je 15 do 20 kilograma teža nego kad je imala 20 godina, upravo zbog „zimskog” gojenja (malo po malo). Pojačan zimski apetit dodaje kilograme i masne naslage upravo u ovo vreme godine.

Čim padne temperatura zaželimo se jake hrane, gibanice, makarona s mesom, masnog sira, domaće pogače, džema i krompira. Sve nas to lepo „greje” i daje nam snagu, ali i više od toga. A ako nam je u stanu ili kući hladno, „navalićemo” još više. Do mozga stiže signal da je hladno, a on uključuje „funkciju preživljavanja” koja šalje naredbu telu da se zagreje i – apetit skače. Istovremeno organizam traži hranu bogatu ugljenim hidratima (skrobom i šećerima), koja može brzo da nas zagreje. Nivo šećera u krvi raste i spušta se, što dalje utiče na apetit. Hrana bogata ugljenim hidratima diže nivo serotonina koji nam pomaže da se „borimo” protiv depresije izazvane mrakom i hladnim vremenom. Kada se rano smrkava, imamo manje vremena za (fizičke) aktivnosti napolju.

Ali ako bismo se uz zdravu ishranu pokrenuli i aktivirali i u zatvorenom prostoru, fizička aktivnost bi povećala nivo serotonina, utrošila onaj višak kalorija i dvostruko nas oraspoložila. Bez toga, biće nam mnogo teško da postignemo ono što smo zacrtali.

(Foto A. Vasiljević)

Kako da se ne ugojite zimi?

– Ne zaboravite na užinu. Užina nam služi da održimo nivo šećera u krvi što ravnomernijim, kako ne bismo pregladneli i posle preterali s jelom. Birajte hranu koja je nutritivno bogata, sa dosta vlakana i belančevina.

– Izbegavajte sokove, slatkiše i zanimacije. Ako ih često jedemo, oni nam najviše smetaju. Puni su šećera, masti i ugljenih hidrata, kalorijske bombe koje goje.

– Pronađite zdrave recepte. Skoro svako kalorično i jako jelo može da se pripremi i na alternativan način, koristeći manje kalorične namirnice.

– Napravite plan fizičkih aktivnosti. Čak i kada je hladno, stavite na papir šta sve možete da radite napolju ili unutra. Planirajte kupovine kao fizičku aktivnost. Igrajte se s decom, izvodite psa u šetnju, radite bilo šta što će vam pomoći da potrošite kalorije umesto da sedite kod kuće.

– Regulišite temperaturu prostora u kojem boravite. Ako imate sopstveno grejanje na poslu, u kući ili stanu, povećajte temperaturu, izolujte prozore i vrata.

– Oblačite se prema vremenskoj situaciji. Ne izlazite napolje slabo obučeni, neka vam odeća bude slojevita i primerena vremenu. Ukoliko nije dovoljna, može vas spopasti glad dok ste napolju.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.