Sreda, 29.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
TEMA NEDELjE: PLANOVI I STRAHOVI PRED TURISTIČKU SEZONU

Ukrajinska kriza kroji cenu odmora

Turistički aranžmani za letovanje u inostranstvu skuplji su u odnosu na prošlu godinu i do 20 odsto. Na domaćim planinama kažu da očekuju dobru sezonu
Часопис "Национална географија" цео свој број је посветио кућици на Дрини (Фото Данијела Јевтић Дамљановић)

Planirate li na more ove sezone ili ćete godišnji odmor s porodicom ipak provesti u Srbiji – dilema je koja se sama nameće čak i u trenutku kada zbog rata u Ukrajini turistički sektor opet tapka u mestu. Mnogi tokom dve godine pandemije nisu putovali u inostranstvo, ali su, s druge strane, konačno upoznali Srbiju, koja se, iako nije zemlja mora i peska, pokazala kao pogodna destinacija za godišnji odmor ili makar njegov deo. Za one koji odmor ne razlikuju od plaže omiljena odredišta su otvorena jer je većina turističkih zemalja popustila mere za prelazak granice, ali će aranžmani ove sezone biti sigurno skuplji. Tačnije, već su poskupeli i ta tendencija se nastavlja. Već početkom godine, kada su turističke zemlje počele da popuštaju epidemijske mere, cene su počele blago da rastu. Najpre uz objašnjenje da je to zbog velikog interesovanja zapadnoevropskih turista koji nisu mnogo putovali u poslednje dve godine, a onda je usledio rast cene nafte, pa rat u Ukrajini, te visoka inflacija u evrozoni, koja je očekivano pogurala i rast cena usluga u turizmu. U ovom trenutku turistički aranžmani za letnju sezonu skuplji su u odnosu na prošlu godinu i do 20 odsto, a to zavisi od destinacije, objekta i perioda kada se putuje. Povećanje u Grčkoj je oko 10 odsto u privatnom smeštaju, pa do 15 procenata u hotelima, za toliko su cene više i u Turskoj, dok su u Egiptu i Albaniji povećane za 20 odsto.

U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija kažu da su zbog globalnih dešavanja u svetu opravdana očekivanja da će i ova letnja sezona biti izuzetno uspešna za domaći turizam, na šta ukazuju i podaci o prometu. Građani jednostavno imaju potrebu da se opredeljuju za putovanja ka destinacijama koje su lako dostupne i u kojima mogu da borave s minimalnim ograničenjima, što će najlakše da ostvare u svojoj zemlji.

Ipak, u turističkim agencijama kažu da, kada je reč o Srbiji, trenutno jedino primećuju interesovanje putnika za putovanja tokom praznika, dok signala za leto još nema.

– Situacija je takva da verujem da će se ljudi za letovanja odlučivati dve-tri nedelje uoči sezone. U Srbiji se cene nisu menjale jer su, mislim, u prethodnom periodu dostigle maksimum i pretpostavljam da se bitnije neće ni korigovati do kraja godine – kaže Vladimir Vlaho, vlasnik turističke agencije „Sabra”.

Prema broju rezervacija, interesovanje za odmor u inostranstvu je za 50 odsto veće nego prošle godine, i to najviše za Grčku, Tursku i Egipat. Crna Gora se tradicionalno kasnije budi, a putnici se interesuju i za Albaniju, koja je takođe podigla cene. Poskupljenja, kaže Vlaho, ima jer je to globalni poremećaj u ovom trenutku i sasvim je sigurno da će zbog više cene goriva poskupeti i hrana, a to znači skuplju vanpansionsku potrošnju. Za agencije je, kažu, najvažnije da postoji interesovanje putnika da putuju, a kako će se situacija odvijati u naredna dva meseca, to niko ne zna, kaže naš sagovornik.

Raste polako i interesovanje domaćih putnika za Srbiju kao dobro mesto za odmor, a raspituju se i gosti iz regiona u skladu s popuštanjem mera u vezi sa zabranom putovanja tokom pandemije. Statistika kaže da je tokom prošle godine u našoj zemlji boravilo ukupno 2,6 miliona turista, od čega je 66 odsto domaćih. Bilo je 8,2 miliona noćenja, a čak 70 odsto od tog broja zabeležili su domaći turisti. Najviše su posećivali banjska mesta i planine, dok su stranci uglavnom boravili u našem glavnom gradu.

Tijana Maljković, sekretar Udruženja za turizam pri PKS, kaže da se i trenutna kriza u Ukrajini pozitivno odražava na domaći turizam jer se većina naših građana odlučuje da putuje u Srbiji.

– Cene su kod nas niže, smeštaj košta uglavnom isto, a i hrana je domaća i manji su troškovi. Sve to će, verujem, uticati da se naši građani opredele da ostanu ovde i tokom leta – kaže Maljkovićeva. Turizam je živa grana industrije i svaka promena, od meteorološke do privredne, vidno utiče na dnevni protok turista, manifestacije, broj letova, a razvoj destinacije zavisi od ekonomske stabilnosti same zemlje i regiona. Maljkovićeva smatra da je sve to zajedno velika prilika za Srbiju u svakom smislu. Ona očekuje i da se neki kongresi koji su najavljeni za druge zemlje održe u Beogradu ili Novom Sadu, ali i da u našu zemlju dođe veliki broj gostiju iz Rusije, kao i iz celog sveta s obzirom na to da su sva ograničenja za putovanja ukinuta.

– Turizam čine prvenstveno ljudi, i to svi oni koji su u lancu ishrane, proizvodnje, trgovine i usluga. Srbija je zemlja koja ima zaista mnogo da ponudi, ističe se svojom istorijom i prirodnim lepotama kao egzotična destinacija, pogotovo prekookeanskim turistima, ali i velikim brojem manifestacija. U Dubaiju tokom svetske izložbe „Ekspo 2020” Srbija se predstavila novim dostignućima u IT industriji, istorijom, poznatim sportistima, fenomenom festivala, kulturom, fenomenalnim gastronomskim specijalitetima, ali i kao jedna od pet najzanimljivijih zemalja u svetu za digitalne nomade – objašnjava naša sagovornica. Ona kaže da su velika konkurentnost, kvalitetne hotelske ponude, ali i sve veći broj direktnih letova veliki pokazatelj napretka i razvijanja jednog grada i države u turističkom smislu.

Dodala je i da otvaranjem rekonstruisanog Sava centra Beograd postaje glavna zvezda u kongresnom turizmu i samim tim će gosti koji će odsedati u glavnom gradu biti viša srednja klasa, visokoobrazovana, sa standardima na koje su navikli u svetskim metropolama.

Na domaćim planinama kažu da očekuju mnogo od ove sezone. Vladimir Živanović, direktor TO Zlatibor, kaže za „Politiku” da će mnogi zbog neizvesnosti koju je donela kriza u Ukrajini ostati u Srbiji.

– Možda nije popularno da to kažem, ali mislim da će leto biti dobro, da ćemo imati i goste iz zemlje i inostranstva. Verujemo da će Zlatibor od sredine jula biti popunjen. Korigovali smo cene za oko pet odsto. Svi se dovijaju kako bi se poskupljenje što manje osetilo – kaže Živanović.

Srbija nudi hranu, znamenitosti i dobar provod

– Srbija ne nudi samo jedan proizvod, već niz različitih vidova turizma u kojima možete uživati. Pored „siti brejk” paketa za gradove, tu su ture od sedam do 15 dana koje su tematski različite. Mogu biti kulturne, verske, aktivne, gastronomske i sve one ističu lokalne specijalitete, kulturu, prirodne lepote tokom svih godišnjih doba. Tu su i lokalne manifestacije, koje su se pokazale kao vrlo zanimljive. Hrana i provod su samo deo ambijenta jer smo mi poznati kao dobri domaćini, a za poseban užitak i intenzivne uspomene potrebno je probuditi i zadovoljiti sva čula – kaže Tijana Maljković.

Uz vaučere – 5,3 noćenja po korisniku

Afirmisanju turističkih mesta i turizma Srbije u celini mnogo su doprineli vaučeri za subvencionisani odmor. U toku prošle godine opredeljeno je 150.000 vaučera u vrednosti od 750 miliona dinara, a odobreno oko 140.000 vaučera. Na osnovu njih su naši građani ostvarili 742.660 noćenja u 2.241 prijavljenom ugostiteljskom objektu, što je u proseku 5,3 noćenja po korisniku, pokazuju podaci Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Najtraženije destinacije su bile Sokobanja, Zlatibor, Vrnjačka Banja, Ribarska Banja, Prolom Banja, Lukovska Banja, Sijarinska Banja, Kopaonik, Divčibare, Banja Koviljača, Gornja Trepča, Banja Vrujci i Vrdnik. Ovu pogodnost su najviše koristili penzioneri, pa zaposleni, ali i nezaposleni, studenti i poljoprivrednici.

 

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Boza
Ko je platio ili jos bolje ko ce da plati te vaucere?
Rade
Bio sam u Egiptu prosle godine. Cena aranzmana je bila 530 €. Za maj isti hotel je 630 €. Vise necu ici u Egipat. A siguran sam i mnogi drugi. Obzirom da ce Rusa i Ukrajinaca biti znacajno manje ne znam ko ce im ici na letovanje?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.