Četvrtak, 07.07.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Počinje kampanja „Neka ostane lično”

Građani nisu dovoljno upoznati s pravom na zaštitu podataka o ličnosti. – Poverenik do sada podneo 42 krivične prijave i 216 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede prava na zaštitu podataka
(Pixabay)

U Srbiji danas počinje kampanja pod nazivom „Neka ostane lično”, koja će promovisati pravo građana na zaštitu podataka o ličnosti, kao i rad institucije poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Cilj kampanje je da se mladi u Srbiji upozore na opasnosti koje vrebaju na društvenim mrežama.

„Ideja je da naši lični podaci koji nisu neophodni za ostvarenje nekog cilja ostanu zaštićeni, da se poštuje privatnost”, poručio je poverenik Milan Marinović, koji će danas u Beogradu zvanično predstaviti kampanju, zajedno sa šefom misije OEBS-a u Srbiji Janom Bratuom.

Istraživanje koje je sprovedeno krajem 2020. uz podršku misije OEBS-a pokazalo je da naši građani nisu dovoljno upoznati s pravom na zaštitu podataka o ličnosti, da ne znaju kome mogu da se obrate ukoliko smatraju da su njihovi podaci o ličnosti ugroženi, kao i ko i u kojim situacijama da obrađuje njihove podatke. Nisu dovoljno upoznati ni sa ulogom poverenika kao institucije nadležne za zaštitu ovih prava.

– Kako bismo približili građanima pravo na zaštitu podataka o ličnosti i ukazali na rizike povrede ovog prava, uradili smo pet TV spotova koji će se od 16. maja emitovati na nacionalnim i lokalnim stanicama – saopšteno je iz službe poverenika.

„Politika” je zatražila podatke o tome koliko je krivičnih i prekršajnih postupaka do sada pokrenuto zbog povrede prava na zaštitu ličnih podataka. Dobili smo odgovor da su do sada podnete 42 krivične prijave i 216 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka. Poverenik ima i druge mogućnosti, kao što su mere kojima se nalaže brisanje i anonimizovanje prikupljenih podataka.

– Od početka rada poverenika do danas izjavljene su 2.573 žalbe, odnosno pritužbe, od čega 2.476 od strane građana. Od početka primene novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, tačnije od 21. avgusta 2019. godine, poverenik je pokrenuo ukupno 7.349 nadzora, od čega su 1.564 pokrenuta po prijavi građana – rečeno je za naš list u službi poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Ističu da se ne završava sve na rešenju poverenika, već ovaj nezavisni i samostalni državni organ ima mogućnost da pokrene i prekršajni postupak, a lica na koja se podaci odnose imaju i mogućnost krivičnopravne zaštite.

– Poverenik je podneo 216 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka, 42 krivične prijave i doneo 129 rešenja kojima je izrekao 199 mera za brisanje prikupljenih podataka i anonimizovanje. U 85 slučajeva nepravilnosti su otklonjene u određenom roku, u 87 mera je privremeno zabranjena obrada podataka o ličnosti – navode u službi poverenika.

Milan Marinović i šef misije OEBS-a Jan Bratu danas će, povodom početka kampanje, govoriti o značaju podizanja svesti javnosti o pravu na zaštitu podataka o ličnosti kao osnovnom ljudskom pravu garantovanom Ustavom Republike Srbije.

Kada je reč o pristupu informacijama od javnog značaja, Milan Marinović je prošle nedelje saopštio da su za građane Srbije najzatvorenije – policija i banke. Najviše zahteva za pristup informacijama od javnog značaja građani podnose Ministarstvu unutrašnjih poslova i Ministarstvu finansija.

– U velikom procentu oni i postupaju po zahtevima, ali opet, nemali broj zahteva ostane neudovoljen i onda postoji potreba da se izjavi žalba povereniku – rekao je Marinović. S druge strane, kako je istakao, prošle godine su po zahtevima građana najviše postupali Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave i Ministarstvo kulture i informisanja. Ta dva resora tradicionalno spadaju u krug organa vlasti koji udovoljavaju zahtevima građana, naveo je Marinović.

On je istakao da je institucija poverenika dobila novi mehanizam za pomoć građanima, a to je da može da kažnjava sve one koji ne daju informaciju, a trebalo bi da je daju. Do sada je ovo mogla da radi samo upravna inspekcija koja to često nije činila, pa su se građani obraćali advokatima za pomoć.

„Sada je poverenik dobio ovlašćenje da on podnosi zahtev i ja vam garantujem da ćete već u izveštaju poverenika za ovu godinu videti koliko je to promenilo sliku i koliko je poverenik podneo zahteva”, istakao je Milan Marinović u izjavi za RTS.

Osim toga, od sada će prvi put rukovodioci organa vlasti moći da budu kažnjeni zbog nepostupanja i ignorisanja onih koji traže informacije, što je teoretski bilo moguće i ranije, ali je procedura bila prilično komplikovana. Od sada će poverenik moći da izdaje prekršajni nalog za novčani iznos od od 30.000 dinara.

Milan Marinović (Foto M. Spasojević)

To će biti značajan pomak jer su sudovi za prekršaje već godinama zatrpani velikim brojem zahteva za pokretanje postupka zbog nepostupanja državnih organa i javnih institucija po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja. Kako saznajemo, pred sudovima za prekršaje svakodnevno se nalazi ogroman broj novih zahteva nevladinih organizacija koje se pojavljuju kao oštećena strana zbog toga što nisu dobile tražene informacije, a onda se obraćaju advokatima koji ih zastupaju pred prekršajnim sudovima, što znatno uvećava troškove postupka.

Kada poverenik bude počeo da izdaje prekršajne naloge, okrivljeni rukovodioci državnih organa i javnih institucija imaće mogućnost da u slučaju priznanja da su učinili prekršaj – plate polovinu novčane kazne iz prekršajnog naloga, u roku od osam dana. Time se okončava procedura i postupak se neće voditi pred sudom, osim ako primalac prekršajnog naloga ospori svoju odgovornost i zatraži da sud pokrene postupak.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dusan1
Za Srbiju neznam ali ovde u Italiji zbog navodne zaštite podataka umesto jednog popunjavamo 4 ili 5 različitih papira i elektronskih upitnika u hitnoj pomoći za svakog pacijenta ! Neki imaju desetak a neki oko pedeset stavki-pitanja od kojih su većina isti ali neki 'ne smeju' biti dostupni svima pa je 'lakše' da se za svaki slučaj-potrebu popunjava 'svoj-SPECIJALNI' papir-fajl !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.