Botičelijeva soba
Kakva to veza može da postoji između jednog renesansnog slikarskog remek-dela i – vaše sobe? Ne, ovo nije priča o tome da kupite jeftinu reprodukciju takve slike, da je uramite i okačite na zid. Reč je o nečem mnogo suptilnijem. O tome, da ako na zidu svoje sobe ne možete imati jednog pravog Botičelija, to ne znači da ne možete ukrasti poneki cvet ili više njih, i posuti ih po svojoj sobi baš onako kako ih je on posuo po travi na svojoj slici „Primavera” („Proleće”).
Sandro Botičeli (1444–1510), genije rane renesanse, bio je najomiljeniji slikar Firence iz takozvanog kruga Mediči, onih patricija, književnika, naučnika i pesnika, koji su se okupljali oko Lorenca Veličanstvenog, glave porodice Mediči i istovremeno vladara grada Firence. Svoju čuvenu alegorijsku sliku „Primavera” naslikao je Botičeli za jednog mladog rođaka Lorenca Veličanstvenog, i to je verovatno prva slika sa mitološkom temom koja odiše onim istim intenzitetom koji je pre renesanse bio rezervisan samo za hrišćanske religiozne teme.
Basnoslovno bogatstvo antičkih mitoloških sadržaja raspalilo je maštu mladog slikarskog genija, a sama slika „Primavera” najbolje ilustruje sjajni novi duh renesansne Firence. Na slici „Primavera”, Venera se pojavljuje kao boginja ljubavi – ne samo u tradicionalnom smislu, već i onako kako joj se obraćao Lukrecije (rimski pesnik u svom delu „O prirodi stvari” iz 1. veka pre nove ere), kao boginja opšte plodnosti. Na desnoj strani, na dodir Zefira, Flora se pretvara u Proleće i posipa po travi crvene i bele cvetove. Gore, Kupidon baca plamenu strelu na jednu od „tri gracije” koje igraju, onu koja se zaneto okrenula prema Merkuru. A Venera podiže ruku kao da hoće da blagosilja ovu vezu.
Umetničko delo je kao živo biće. Da biste mogli da ga shvatite, prvo treba da ga upoznate. I to ne samo površno, letimično, usput, već suštinski, intimno i duboko. Naravno, postoji i ljubav na prvi pogled, ali ona je najčešće kratkog veka. Kada prolazeći kroz neki muzej idete od slike do slike, vi samo površno doživljavate ono što je umetnik hteo da vam kaže. Ali, kada jednoj slici ponudite svoju misao, vreme, kada krenete da otkrivate sve one tajne čari koje vam je umetnik ponudio, tek onda možete da kažete da ste sliku upoznali i da objasnite zašto ste je zavoleli.
Inspiracija umetničkim delom postupak je kojim se često služe maštoviti dizajneri enterijera pri radu. Sa umetničkih slika oni „kradu” odnose boja i površina, tajne dobrih proporcija, ravnoteže, harmonije i ritma. A neki kradu i cveće. Kao što sam ja ukrala cveće sa Botičelijevog „Proleća” i ponudila ga vama – da ga izvezete i ukrasite njime svoje uzglavlje, zavesu ili ivicu stolnjaka.
Arh. Radmila Milosavljević
www.dopisna-skola-ambijent.rs
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.