Subota, 01.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Uroš Predić na drugi pogled

Raznorodan dokumentarni materijal o stvaralaštvu, ali i umetnikovim privatnim trenucima objedinjen je prilježnim sakupljačkim radom i kolekcionarskom strašću Opovčanina Gorana Nikolića Neuzinskog
Предић у атељеу (Фото Ч. Вучковић)

U malenom Sefkerinu, u Svečanoj sali Mesne kancelarije posetioce čeka vredna izložba, zapravo samo deo bogate i sadržajno razgranate zbirke dokumentarne građe iz zaostavštine slikara Uroša Predića. Raznorodan dokumentarni materijal, do sada u izvesnoj meri nepublikovan, a rasut tokom proteklih decenija po privatnim zbirkama, objedinjen je prilježnim sakupljačkim radom i kolekcionarskom strašću Opovčanina Gorana Nikolića Neuzinskog.

Postavka donosi raznovrsnu građu i tematski raznolik, ali kolekcionarski usmeren materijal koji zahvata vremenski raspon od kraja 19. veka, poput manje poznate fotografije slikara iz mlađih dana u ateljeu tokom rada na ikoni za ikonostas, do Predićevih poznih godina, kao što je grafika sa prijateljem Lukom Mladenovićem, takođe u njegovom radnom prostoru, ali krajem četrdesetih godina prošlog veka.

– Izloženi predmeti čine samo deo zbirke i predstavljaju tek prvi izbor, neopterećen strožom tematskom selekcijom i izlagačkim konceptom. Osnova je hartija, najčešće štampani i fotografski materijal uglavnom crno-beli, ređe u boji. Znatiželjom zainteresovanog posmatrača nameće se nekoliko osnovnih podela, od kojih se ističu dva. Najpre tu je materijal neposredno vezan za umetnikovo stvaralaštvo i privatni predmeti – skreće pažnju istoričar umetnosti Dimitrije Jovanov iz Naronog muzeja u Pančevu.

Prvoj celini pripadaju reprodukcije-ilustracije u publikacijama i na razglednicama, kao što su „Orlovatski svinjar Milić”, štampane fotografije sa crtežima „Banatsko kolo”, „Isus daje vid slepima”, iz bečejske crkve, kao i fotografije pojedinačnih dela, kao što su slika „Talijanče” ikonostas i Vladičanski tron iz crkve u Bečeju. Iz nekih se može videti i kako je izgledao enterijer autorovog ateljea, ali i kako su nastajale pojedine porudžbine portreta, za šta je primer, portretisanje bračnog para Srdanović iz Pančeva.

Drugu celinu čine fotografski materijal koji prati Predićeve susrete sa savremenicima, porodična i privatna okupljanja. Tu je zaustavljeni trenutak sa prijateljem, čuvenim vajarem Đorđem Jovanovićem, dopisnice od prijateljica slikarki Zore Petrović i Bosiljke Valić, reprodukcija portreta Mihajla Pupina, fotografija kolege slikara Stevana Todorovića i one nastale tokom posete imanju Gedeona Gede Dunđerskog. U poseban odeljak lične Predićeve arhive, prema rečima Jovanova, mogu se smestiti reprodukcije sa komentarima umetnika, na marginama listova, sve materijalni svedoci studijskog putovanja po Italiji. Među dokumentima iz privatne prepiske, izložene su i dve razglednice umetnikove sinovice Anđe Predić, upućene iz Opova. Obe, osim iskazivanja prisnog odnosa rođake, prikazuju znamenite objekte javne i privatno-ekonomske namene predratne Opave, reprodukovane na aversu.

Orlovatski svinjar(Foto N. Konstantinov)

– Naročito zanimljive, kao intimne memorabilije, one imaju i širi značaj za odgonetanje dubina ličnosti i umetničkih poriva autora. Doimamo ih kao duhovite i duhom iskričave. One su direktan uvid u Predićevo shvatanje retoričke funkcije slike-ikone, uloge prikazanih likova i njihovog mesta u celini jedinstvene dramske radnje, odnosa ikonografskih detalja i kompozicije. Primer iz Firence je izložena reprodukcija ikone Uspenja Bogorodičinog, autora Andrea del Sarta iz Galerije „Piti” – napominje Jovanov, skrećući pažnju da su izloženim predmetima povezana i rodni Orlovat, Beograd, Opovo, Pančevo, Bečej, mesta u kojima je Predić živeo, često ih pohodio, ili su u njima živeli njegovi rođaci.

– Uroš Predić, korifej nacionalne umetnosti i kulture, bio je plodan i dugovečan autor u području crkvene kulture i umetnosti, portreta, kompozicija iz nacionalne istorije, žanr scena, ličnost vredna pomena i večnog pominjanja, ostavivši nam vredno nasleđe – zaključuje istoričar umetnosti Dimitrije Jovanov.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.