Četvrtak, 02.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Srpska roba zarobljena u bugarskim lukama kreće tek za mesec dana

Jedino železnica po količinama može da zameni masovni transport poljoprivrednih proizvoda rečnim brodovima, zato što jedna prosečna barža nosi između 19 i 40 kamiona
(Фото Н. Марјановић)

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture procenjuje da će srpskoj mehanizaciji biti potrebno najviše oko mesec i po dana da bi obezbedili pun profil plovnog puta u Bugarskoj, kako bi se naši proizvodi i uvozna roba, koji su zaglavljeni zbog niskog vodostaja Dunava u toj zemlji, prevezli do odredišta. Reč je o 30.000 tona nafte i derivata nafte, kao 1,2 miliona tona uglja koji se uvoze u Srbiju. Potom 750.000 tona naše pšenice i kukuruza iz starog roda i 350.000 tona pšenice i kukuruza iz novog roda, namenjenih za izvoz iz Srbije. U bugarskim lukama zaglavljeno je i 300.000 tona sirovina koje se koriste u hemijskoj industriji za proizvodnju veštačkog đubriva (fosfat, kalijum-hlorid, amonijum-sulfat i urea) i 100.000 tona veštačkog đubriva, namenjenog za izvoz.

Iz ministarstva navode da imajući u vidu velike količine robe, vodni transport nema alternativu.

– Svi oblici transporta, a naročito železnički, stavljeni su na raspolaganje u punom kapacitetu za sve vrste robe. Lanci dopreme svim vidovima prevoza funkcionišu bez većih problema, ali velike količine robe (žito, veštačko đubrivo, evrodizel, ugalj, druge sirovine) namenjene izvozu i uvozu nije moguće transportovati bez omogućavanja uslova za nesmetanu plovidbu na Dunavu u Bugarskoj – naglašavaju iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Dragoljub Rajić, iz Mreže za poslovnu podršku smatra da bi država trebalo da uključi najveće logističke kompanije jer jedino one imaju ljude koji mogu da uporede troškove i procene kojim rutama je najbolje dopremiti energente i sirovine ili izvesti robu, koja čeka zaglavljena u Bugarskoj zbog niskog vodostaja Dunava. U ovakvoj situaciji gde ne postoji druga mogućnost transportovanja robe, pametno bi bilo, kaže, osloniti se na iskustvo onih koji rade sa celim svetom i koji dobro poznaju trenutno stanje na logističkom tržištu.

Prema njegovim rečima problem je što dobar deo robe ne može da se natovari na kamione, a osim toga drumski prevoz bi znatno povećao troškove. Jedino železnica po količinama može da zameni masovni prevoz poljoprivrednih proizvoda rečnim brodovima, zato što jedna prosečna barža nosi količinu između 19 i 40 kamiona. Ali naša železnica, napominje Rajić, nije u stanju da u kratkom roku preuzme tu količinu robe.

– Nije dovoljno da se samo uključi železnica već i vodeće logističke kompanije da bi se roba prepakovala i na drugačiji način dopremila. To podrazumeva čitav niz ne samo fizičkih nego i administrativnih procedura. Problem je što nemamo alternativne puteve za transport robe i što ne postoji opcija „Be” ili opcija „Ce”. Niko nije razmišljao da Dunav u jednom trenutku neće biti dobar put za prevoz robe. Vrlo je verovatno da ona nedeljama neće stići na svoja odredišta i to predstavlja problem i za državu i za dobar deo privatnog sektora, koji u ovom trenutku prema našoj proceni ima zarobljenu robu u vrednosti od oko 550 miliona evra. Tome treba dodati i energente, koje država uvozi – navodi Rajić.

Naglašava da je teško proceniti kolika je šteta. Kako vreme odmiče ona se povećava jer barže koje transportuju ugalj ili građevinski materijal kao i one koje prevoze kontejnere sa kombinovanom robom su zastale i negde su u dunavskim lukama.

 

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

VesaD
..ovaj ugalj je bas baksus..zimus pokisao a sad osto u sred vode..

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.