Subota, 10.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Da li ćemo imati dovoljno inženjera za „Rivijan”

Ako dođe razvojni centar, napraviće neke rezultate. Za nekoliko godina možda će odlučiti da ovde proizvode i da iz Srbije izvoze u svet, kaže Slobodan Aćimović, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu
(фото „Ривијан”)

Ilon Mask, rodonačelnik električnih automobila i osnivač „Tesle ” planira da u Srbiji kupi „Minakvu”, koja proizvodi mineralnu vodu obogaćenu jodom, a njegov konkurent Robert Skaring, vlasnik „Rivijana” koji proizvodi električna terenska vozila kod nas otvara razvojni centar u kome će zaposliti 200 inženjera.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će ubrzo za njima u „Rivijanu” posao naći još 1.000 naših radnika.

To je jedna od dve ili tri najjače američke kompanije za proizvodnju električnih automobila, naveo je Vučić kada je objašnjavao ko je „Rivijan” izrazivši uverenje da kod nas dolaze zbog dobre poslovne klime, a ne zbog litijuma.

Slobodan Aćimović, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, smatra da je otvaranje istraživačkog centra važno za naš automobilski sektor. Ovu najavu vidi kao razvojni centar i predvorje nekog ozbiljnog ulaganja. Svaka visoko tehnološka investicija je više nego korisna za naš privredni rast.

–Ako dođe razvojni centar, napraviće neke rezultate. Za nekoliko godina možda će odlučiti da ovde proizvode i da iz Srbije izvoze u svet. Inženjerska nauka kod nas je veoma jaka. Istraživačke centre ovde otvaraju japanski „Nidek”, koji će u Novom Sadu proizvoditi elektromotore za električne automobile i nemački „Kontinental” koji je prvo došao kao razvojni centar. Da li „Rivijan” stiže zbog litijuma ne možemo da znamo. Oni dolaze zato što je ovde jeftiniji inženjer. Ako je na primer uslovno rečeno u Americi plata inženjera 10.000 dolara, ovde će verovatno biti 2.500 ili 3.000 dolara – navodi Aćimović.

Petar Petrović, profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu sa katedre za proizvodno mašinstvo slaže se da „Rivijan” najverovatnije u Srbiju dolazi jer su ovde inženjeri jeftiniji, ali njih, kaže, nema. Prema njegovim rečima na beogradskom Mašinskom fakultetu su 2021. produkovala samo 23 inženjera proizvodnog mašinstva, 2020. godine 44, 2019. oko 33 inženjera proizvodnog mašinstva, 2018. je sa ovog fakulteta izašao 21 proizvodni inženjer, a nekada su produkovali oko 100-150 inženjera proizvodnog mašinstva. Situacija na drugim univerzitetima je još slabija.

– Gde da nađu tolike ljude? Ako nešto niste zasadili prošle godine, uzorali njivu i posejali pšenicu, ne možete u junu govoriti šta ćete da požanjete. To se gaji i neguje decenijama. Da ne govorimo o ovim ljudima koji odlaze, mada je sve manje i onih koji dolaze. Davno sam govorio, ako industrija Srbije počne da se razvija vrlo brzo će se zaustaviti taj proces jer mi nemamo ljudski resurs. Nemamo inžinjere, a ni ljude sa zanatskim školama – napominje Petrović.

Upozorava da oko litijuma treba biti obazriv i gledati na duži rok jer Kina već razmišlja da litijumske baterije zameni gorivim ćelijama. Oni su čitavu strategiju „nju enerdži vinkl” bazirali na gorivim ćelijama.

– Baterije su vrlo problematične. Njihova produkcija je jako složena. U Nemačkoj su pravili studije u kojima se navodi da električna vozila kada izađu iz fabrike nijedan kilometar nisu prešla, a već su potrošila prosečnu emisiju ugljen-dioksida, koju vozilo na fosilna goriva produkuje za sedam godina – uverava Petrović.

Ko je Robert Skaring

Roberta Skaringa smatraju za potencijalnog rivala „Teslinom” lideru Ilonu Masku, a mediji „Rivijan” nazivaju „Tesla kamioni”.

Kao i Mask, Skaring ima doživotnu strast prema automobilima, a takođe i prema avanturama (on je entuzijasta avantura na otvorenom sa opsesijom za brdski biciklizam). Takođe, kao i Mask, voli da otkriva vesti iz „Rivijana” na nekonvencionalne načine. Kao i Mask, on živi za svoj posao.

Pošto je magistrirao, a zatim i doktorirao mašinstvo na prestižnom MIT-u pokrenuo je svoju kompaniju 2009. godine, sa manje od 20 dizajnera i inženjera.

„Rivijan” je uspeo da privuče pažnju Džefa Bezosa, odnosno „Amazona” koji je investirao u ovu kompaniju i poručio 100.000 električnih vozila. „Amazon” i „Ford” poseduju oko 20 odsto udela.

 

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nevenka
Za razvojni centar su potrebni ekektro inzenjeri takodje. Bice posla
John Doe
Možda će automobili u budućnosti raditi na kiselu vodu ?
Ognjeni
Kupuju prirodne i ljudske resurse: rude, vodu, ljude. To je kolonizacija. A sve smo imali svoje u prethodnoj drzavi, koju su ONI, sad vidimo ZBOG CEGA, unistili.
Nikola
Nijedan inženjer kod nas koji ima 5+ godina iskustva nece raditi za manje od 4000 eura (najmanje toliko) a pogotovo ne iz oblasti razvoja pametnih električnih automobila. Znam iz ličnog iskustva...
Mister No
Znači neko npr završi višu elektrotehničku školu sa 21, zaposli se kao junior i sa 26 godina se ponovo zaposli za 4000+ eur u Srbiji? :D
Pavle
Samo neka dolaze i neka ponude dobre plate da nasi inzenjeri ne bi odlazili u inostranstvo

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.