„Dezire” – neulepšano, stvarno i iskreno
Subotica – Mi mislimo da smo super, zato nam nisu potrebni filteri, kaže Andraš Urban, reditelj i direktor teatra „Kostoalnji Deže”, koje je i ove godine, 14. put organizovalo festival „Dezire”. Podnaslov festivala koji će trajati nedelju dana i ugostiti osam predstava je „No filter”.
– Mi svake godine pokušavamo reći isto to na drugačije načine: bez šminke i bez laži, pozorište u svom golom izdanju. Stvarnost kao takva – objasnio je Urban.
Ove godine festival se zaista pred publikom pojavljuje u svom „golom” neulepšanom izdanju jer je zbog oskudnog finansiranja izostala marketinška podrška festivalu. Nema štampanih kataloga festivala, ni plakata i bilborda po gradu koji su gradili festivalsku atmosferu i doprinosili svečanosti sedmice u kojoj se ovde okupljaju neka od najboljih godišnjih ostvarenja regionalnih savremenih teatara. Ipak, i bez reklame, za sve predstave karte su gotovo odmah rasprodate.
– „Dezire” je organski povezan sa svojom publikom i za sve nas je to važan festival. Nadam se da će to primetiti i drugi nivoi, oni zaduženi za finansiranje – kaže Urban.
Festivalski program započeo je 25. novembra nastupom pozorišta „Studio K” iz Budimpešte predstavom „Katica iz Hajlbrona”, rađenom po tekstu Hajnriha fon Klajsta, i u režiji Mate Heđmegija. Za glumce i fizički zahtevna predstava, jer veći deo, posebno glavna glumica Melita Palagi, provodi na traci za trčanje, kao da je činila ravnotežu složenom tekstu. Veče otvaranja nastavljeno je koncertom violiniste Feliksa Lajka, koji već veoma dugo nije nastupao u svom rodnom gradu. Pozorište „Studio K” nastupilo je i sutradan, u subotu, 26. novembra, predstavom „Neron”, rađenom po tekstu subotičkog književnika Deže Kostolanjija. Na osnovu teksta Kostolanjija, dramski predložak uradila je Judit Garai, a i ovu predstavu režirao je Mate Heđmegi. Glavni lik tumači Atila Vidnjanski, donoseći svo ludilo cara, koji je umislio da je i pesnik.
Neverovatan festivalski događaj bila je predstava „Solo” pozorišta „Nova pošta” (Slovensko mladinsko gledalište – Maska Ljubljana), rađenu po ideji i koncepciji Nine Rajić Kranjac, koja i igra u komadu uz još troje glumaca: Natašu Keser, Benjamina Krnetića i Marka Mandića. Bilo je to više od četiri i po časa temeljnog i iskrenog propitivanja o ulozi pozorišta, o identitetu, odnosu ličnosti i profesije umetnika, koje se kretalo od furioznog preko komičnog do sentimentalno bolnog. Četvoro glumaca izazvali su pravi pozorišni potres, a čini se da Nina Rajić Kranjac u sedište ovog nesvakidašnjeg nastupa postavlja tezu da je pozorište civilizacijsko pravo čoveka.
Zgradu nekadašnjeg Sokolskog doma, u čijem delu se danas nalazi i scena „Jadran” Narodnog pozorišta, četvoro glumaca „okupiralo” je od prizemlja do krova, od prednje fasade do zadnjeg dvorišta, gde je održana „daća” sa sve obilnim jelom i pićem. Ova poslednja scena igrana je gotovo čitav čas na otvorenom, ali iako se temperatura bližila nultom podeoku, festivalska publika do kraja je pratila ovo neobično pozorišno izvođenje, koje se u velikoj meri temelji na improvizaciji. Predstava „Solo” je pre nešto više od mesec dana dobila Gran-pri „Mira Trailović” za najbolju predstavu na 56. Bitefu.
U programu je najavljena i predstava „Ana Karenjina” Dramskog studija „Prazan prostor” iz Podgorice i Kraljevskog pozorišta „Zetski dom” iz Cetinja, a u režiji Mirka Radonjića. Predstava je zbog bolesti glumaca otkazana još pre početka festivala.
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.