Ponedeljak, 21.04.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Od 75.883 nastavnika u školama, 2.060 nema odgovarajuće obrazovanje

Matematiku predaje 4,05 odsto nedovoljno stručnog kadra, fiziku 4,02 i informatiku 2,67 odsto zaposlenih u prosveti koji imaju osnovne akademske, ali ne i master studije
Кроз информациони систем се прати стручност наставника (Фото Н. Марјановић)

Na republičkom nivou u osnovnim i srednjim školama, kojih na teritoriji Srbije ima nešto više od 1.800, radi 2.060 nestručnih ili nedovoljno stručnih nastavnika koji drže nastavu iako za predmete koje predaju nisu stekli odgovarajuće obrazovanje ‒ imaju završene osnovne studije ali ne i master. Presek statističkim makazama, prema tome, pokazuje da prosečno u svakoj školi časove iz onih predmeta za koje nedostaje kadar, a to su najčešće matematika, fizika i informatika, nastavu drži bar jedan nastavnik koji za to nije stručan, iako je to mimo važećeg zakona. Problemi s nedovoljno stručnim prosvetnim kadrom izraženiji su u manjim sredinama gde je više nastavnika koji nisu završili odgovarajuće master studije za predmete koje predaju.

Da bi se rešio problem nedostajućeg kadra predviđene su izmene krovnog Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Novo rešenje omogućilo bi da nastavnici koji su završili osnovne studije za odgovarajuće predmete mogu da ih predaju u školama iako su master diplome stekli iz neke druge naučne oblasti. To bi značilo da, na primer, matematiku može da predaje nastavnik na osnovu završenih osnovnih studija matematike, iako je, recimo, fakultetsko obrazovanje nadgradio master studijama iz astronomije. Ili, da bi nemački u školi mogao da predaje ko je završio osnovne studije nemačkog jezika, književnosti i kulture, a nakon toga i, na primer, master sudije komunikologije.

− Ukoliko u ustanovi čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, nije izvršen prijem u radni odnos kandidata za poslove nastavnika sa odgovarajućim obrazovanjem, na osnovu preuzimanja zaposlenog sa liste zaposlenih za čijim radom je u potpunosti ili delimično prestala potreba, i zaposlenih koji su zasnovali radni odnos sa nepunim radnim vremenom ili na osnovu ponovljenog konkursa, u radni odnos može da bude primljena osoba koja ima završene studije prvog stepena iz naučne, odnosno stručne oblasti za odgovarajući predmet, odnosno grupu predmeta, iako studije drugog stepena koje je završilo nisu iz naučne, odnosno stručne oblasti za odgovarajući predmet, odnosno grupu predmeta ‒ predviđeno je izmenama i dopunama krovnog zakona kojim se uređuje obrazovni sistem.

Ministarstvo prosvete, kao predlagač novih zakonskih rešenja među kojima je i ovo, za koja je vlada dala pozitivno mišljenje, ali o kojima tek treba da se izjasne parlamentarci u skupštini, u analizi efekata izmena i dopuna ovog zakona napominje da „poseban problem koji predložena rešenja treba da reše jesu nedostajući nastavnici iz pojedinih predmeta, posebno u malim sredinama”.

U analizi efekata izmena propisa nadležni su precizirali da od ukupnog broja zaposlenih u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju nastavnički kadar čini 75.883 prosvetna radnika, od kojih je nestručno 2.060, što je 2,71 odsto. S tim da su naročito istakli pojedine predmete. Naveli su da matematiku predaje 4,05 odsto nestručnog kadra, fiziku 4,02 procenta i informatiku 2,67 posto nastavnika koji imaju završene osnovne akademske ali ne i odgovarajuće master studije.

− Kada su u pitanju zaposleni, kroz informacioni sistem se prati stanje u pogledu stručnosti nastavnika, kroz tabelu zaposlenih po nivou nacionalnog okvira kvalifikacija, iz koje se može sagledati problem nedostatka nastavnog kadra prema nivou obrazovanja, a što je razlog za predloženu izmenu zakona ‒ objasnili su.

U obrazloženju potrebe za izmenama osnovnog propisa kojim se uređuje obrazovni sistem kao jedno od ključnih pitanja za analizu efekata na društvo istakli su uticaj ovih promena na tržište rada i zapošljavanje, kao i na uslove za rad: na određeno vreme, zastalno, otpuštanje tehnoloških viškova, ukidanje ili formiranje radnih mesta, potrebe za prekvalifikacijama… Predložena rešenja koja se odnose na mogućnost prijema nastavnika u radni odnos, nakon ponovljenog konkursa, iako nemaju završene odgovarajuće master studije, kako navode  nadležni, „uticaće na zapošljavanje kao i smanjenje broja zaposlenih koji duži period rade na određeno vreme jer nemaju stečeno propisano obrazovanje, a sada se otvara mogućnost njihovog prijema na neodređeno vreme po ponovljenom konkursu.”

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milanche
Od 75.883 nastavnika u školama, 2.060 nema odgovarajuće obrazovanje, a koliko njih nema odgovarajuće sposobnosti i želju da prenese znanje? To prvo proverite, jer ono što sam video u svom i u školovanju moje dece je poražavajuće.
Joca
Šta znači diploma bez testiranja prilikom prijema..Znam predavavče informatike čije je znanje na nivou prosečnih đaka iz četvrtog razreda osnovne škole, a plus ne znaju ni par reči iz engleskog jezika, bez kojeg je informatika nemoguća misija.
Магла се диже
А ђака 60000...
Татјана
60 000 (или нешто више) ПРВАКА, а не свих ученика.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.