ponedeljak, 10.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:37

Potraga za šoferima u Raškom okrugu

U Kraljevu i okolini sve je više prevoznika koji svoje firme sele u Sloveniju, a vozači se obučavaju kako bi otišli u neku od evropskih zemalja
Autor: Miroljub Dugalićčetvrtak, 15.11.2018. u 21:45
Све је теже пронаћи возаче за тешке камионе у Краљеву (Фото М. Дугалић)

Kraljevo – Vojska je ranijih godina kod nas bila najveći „centar” za obuku vozača. Kome nije išla škola ili je za svoje buduće zanimanje birao da bude vozač pogodovalo je da se iz vojske vrati sa dozvolom za putnička i teretna vozila i to sa prikolicom. I, onda, što se kraljevačkog područja tiče, u „Autotransport” pa autobusom ili kamionom diljem zemlje i Evrope.

Danas nema „Autotransporta”, umesto kamiona i kamiondžija tamo će dve hiljade žena u dogledno vreme šiti farmerice, a i vozačka dozvola mnogima je nedostižna. Ne zbog nedostatka znanja i veštine nego usled nemanja novca za obuku, koja za vožnju teretnih vozila košta i do 3.000 evra.

U kraljevačkim auto-školama nam objašnjavaju da je sve manje onih koji se obučavaju da bi sa vozačkom dozvolom tražili posao već su to uglavnom polaznici kojima vlasnici plaćaju obuku uz ugovor da najmanje dve godine kod njih budu u radnom odnosu. A, posle najveći broj tih vozača odlazi na rad u evropske zemlje. Oni koji kao životni put i cilj vide na drumovima u teškim kamionima ili autobusima uglavnom bi da voze za inostrane prevoznike. Tako razmišlja i većina od trideset đaka u odeljenju za školovanje vozača motornih vozila u kraljevačkoj elektrosaobraćajnoj školi.

Stoga je situacija takva da iz dana u dan sve više manjka vozača u Srbiji, kako za teške teretne kamione tako i za autobuse.

– To je velika nevolja i ne vidim skorije rešenje. Mi smo primorani da ljude vraćamo iz penzije, da činimo prekršaje, recimo u pogledu dužine radnog vremena i da rizikujemo kada je reč o bezbednosti u saobraćaju. Zarade smo primorani stalno da podižemo, a vozači svesni da ih nema dovoljno ponekad ucenjuju, biraju vozila, naprečac odustaju od posla... Eto, mi trenutno plaćamo obuku za 12 budućih vozača iako znamo da će oni kod nas, prema dogovoru raditi dve godine i pitanje je koliko će njih duže ostati – kaže Zoran Vulović, vlasnik autoprevozničke firme sa sedištem u Kragujevcu, a koja pokriva i znatan deo javnog prevoza u Kraljevu.

O sličnim problemima razgovaramo i sa Ljubinkom Zlatićem, koji se u svom preduzeću bavi i prevozom robe teškim kamionima u međunarodnom saobraćaju, a inače je predsednik Udruženja prevoznika za takav vid transporta.

– Mi smo više puta protestovali i ukazivali šta će snaći prevoznike u Srbiji, u kojoj je oko 150.000 kamiona, a došlo se do toga da nedostaje nekoliko hiljada vozača. Bez obzira na to što vozač u međunarodnom saobraćaju prosečno može da zaradi 1.500 do 2.000 evra mesečno on odlazi, poslednjih meseci uglavnom u Sloveniju. Tamo se sele i firme sa ovog područja. Zašto? Vozač brže i lakše dobija licencu osposobljenosti za međunarodni saobraćaj, može i više kilometara da pređe i više da zaradi, jer kamion koji vozi ne čeka na graničnim prelazima po dva dana.

Za vlasnike firmi je pogodnije, jer sve je jednostavnije i brže i nema kao kod nas gotovo sedmičnih tehničkih ispitivanja vozila... Nije tu problem samo što Srbija nije članica EU, jer postoje zakonski propisi, recimo o slučajnom uzrokovanju robe na carinskim prelazima, ima oprema za skeniranje ali to naši carinici ne primenjuju i ne žure, već se na prelazima čeka i čeka – tvrdi Zlatić.

U Novom Pazaru je, što se vozača „teretnjaka” tiče još veći problem pošto tamo postoji oko tri hiljade registrovanih kamiona, a prevoznička delatnost čini više od deset odsto gradske privrede. Vozač, kažu vlasnici pojedinih firmi, kod njih može da zaradi mesečno i do 1.800 vera, ali uprkos tome većina njih hoće da vozi za inostrane poslodavce. Zato je u vozilima sa novopazarskim tablicama tek trećina iz ovog grada, a ostali su, uglavnom privremeno do odlaska preko „grane”, iz drugih krajeva Srbije.

 


Komentari15
9c040
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Onaj koji je otišao
Sada je kasno, trebali ste, gospodo gazde kamiona, ranije reagovati. Nekada ste se bukvalno iživljavali nad vozačima, odbijali sve i svašta, zakidali, davali ste nam "10% od poslovne tajne", jer ste krili za koju cenu prevozimo. Posle 30 godina rada otišao sam da radim u Nemačkoj. Cela Evropa je žedna za vozačima. Nemački transport trenutno drže vozači iz Ukrajine, Bugarske, Rumunije. Naši voze najviše u Slovenačkim, Mađarskim, Češkim i Slovačkim transportnim firmama. Mladi neće da rade ovaj posao jer je stresan, težak i mora se žrtvovati privatni život, odvojenost od porodice. Za 5 godina biće još teže naći šofere, zato će plate morati biti i veće.
артиљерац
@ Milos miokovic А што Вашем Господству смета ЋИРИЛИЦА?Јел видела жаба да коње поткивају,па и она дигла ногу?А Ваше Господство је одрасло и школовало се на Итону и Оксфорду,где се ЋИРИЛИЦА,наравно,не учи. Моооре!!!!!
Milos miokovic
Rafalne gluposti@, osvrnuo sam se na ono sta je rekao a ne kojim pismom.....
Preporučujem 3
Леон Давидович
Пре свега стижу све малобројније генерације. Из тих малобројних генерација све више људи се школује за друга лакша занимања од занимања возача. Тешко је то и опасно занимање бити возач.Некада су на пример села била пуна људи, а многи су желели отићи у град. Ако нису имали неке посебне школе онда им је наједноставније било оспособе се за возача, добију посао и оставе село. Данас су села опустела и више не дају раднике за таква занимања. Како су возачи тражени и у иностранстви то многи тамо одлазе да скупље продају свој рад .
Banja
A hoće li oni koji su se školovali u vojsci za vozače, pa otišli napolje da vrate pare za školovanje?
Milos miokovic
Izvini'Panja ili Banja?
Preporučujem 4
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Војска није дала своје паре, него паре пореских обвезника, значи истих оних који су одужили дуг Отаџбини, служећи као пешадинци, артиљерци или возачи.
Preporučujem 14
kole
Ovo je dobra vest nadajmo se da ce tako biti u svim granama privrede. Ne postoji niko ko ce da dodje i da radi za ove plate.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja