utorak, 19.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 29.11.2019. u 14:00 Borka Golubović-Trebješanin

Žena je i danas u problemu

Zanimljivo mi je bilo da tokom proba propitujem, istražujem sećanje na naše bake, prabake, pretke, kaže Jovana Stojiljković koja igra u predstavi „Beli bubrezi”
Јована Стојиљковић у представи „Бели бубрези” (Фото: Атеље 212/Бошко Ђорђевић)

Predstava „Beli bubrezi” bavi se patrijarhatom, odnosno ženskim pitanjem. Problemima sa kojim se suočavaju žene, ali i muškarci u tom sistemu. Glumica Jovana Stojiljković ovako je za „Politiku” govorila o ovoj predstavi koju po delu savremene hrvatske autorke Vedrane Klepice režira Isidora Goncić. Premijera je večeras od 20.30 sati na sceni „Petar Kralj” Ateljea 212. Dramaturg je Dimitrije Kokanov, koreograf i autor scenskog pokreta Igor Koruga, kostimograf Mila Miladinović, scenograf Milan Miladinović, a kompozitor Irena Popović...

„Beli bubrezi” su dramski tekst o ženama u nekoj, reklo bi se balkanskoj, ruralnoj sredini, u budućnosti. U tom nedefinisanom vremenu i nepreciziranom lokalitetu koji neodoljivo podseća na naš ovdašnji kulturni kontekst Vedrana Klepica postavlja gotovo arhetipske slike porodičnih, bračnih i kolektivno ženskih prijateljskih odnosa. Autorka ovim komadom na neki način referiše na dramaturgiju teatra apsurda koja je značajna u sagledavanju repertoara Ateljea 212.

Pored Jovane Stojiljković, junake Vedrane Klepice tumače i Dragana Đukić, Željko Maksimović, Katarina Marković i Marija Jelić. Ovo je, ujedno, drugi put da Isidora Goncić režira u ovoj teatarskoj kuću, nakon što je u istom scenskom prostoru diplomirala sa Joneskovim komadom „Ćelava pevačica”.

– Predstava „Beli bubrezi” ima potencijal da bude ne samo društveno angažovano, već i duhovito ostvarenje. Zanimljivo mi je bilo da tokom proba propitujem, istražujem sećanje na naše bake, prabake, pretke. Tumačim više dramskih likova, koji se smenjuju budući da se u svakoj sceni drugačije zovu moje junakinje. Reč je o generaciji žena, u tom smislu možemo reći da se menja kontekst vremena, od toga da je prva scena nešto što je bilo stotinama godina unazad, do toga kako je bilo našim bakama, našim mama... Intrigantne su relacije i odnosi koje smo pokušali da osvetlimo – kaže Jovana Stojiljković, koja je pred sam kraj prošle sezone ostvarila i zapaženu ulogu Sofke u predstavi „Nečista krv” Bore Stankovića u režiji Milana Neškovića na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.

–U oba slučaja u centru zbivanja je žena, s tim što sam se kod Sofke trudila da realistično razmišljam o njenom problemu, dok su „Beli bubrezi” sasvim drugačiji pristup, žanr, rukopis. Ne mogu o Sofki i junakinjama Vedrane Klepice da razmišljam na isti način, već razmišljam iz kontre da bih ispratila rediteljski rukopis Isidore Goncić. Kako sazrevam sve više sam svesna položaja žene na ovom prostoru. Svakako je bolji u odnosu na vreme u kojem su živele naše bake ili prabake, ali sa druge strane žena je i danas u problemu, jer njen položaj nije sjajan, ni približno onako kako bismo želeli da bude. Teško je podmiriti sve što savremeni trenutak življenja nameće ženi. U smislu da je ona jednako majka, domaćica, uspešna poslovna jedinka, jednako žena kao glumica. Važno je da sve te stvari pratimo, a i dalje se susrećemo se činjenicom da njen položaj nije isti kao položaj muškarca. Recimo, konkretno u mom slučaju, glumice imaju manje ženskih uloga nego muškarci, lako smo zamenjive. Ne želim, ipak, da gledam previše pesimistično na to, već se trudim da svojim radom sama sebi budem dovoljna u smislu da smo svi ljudi.

Jovanu Stojiljković pratimo od njenih glumačkih početaka, i kada se ostvarila u liku Vesele Kraj u predstavi „Klaustrofobična komedija” Dušana Kovačevića, u režiji Darka Bajića na sceni „Bata Stojković” Zvezdara teatra u Beogradu, ali i u drugim njenim glumačkim kreacijama, kako u ulozi Marije u nagrađivanoj predstavi „Kazimir i Karolina” matičnog Ateljea 212, tako i u predstavama „Tango”, „Ćelava pevačica”, „San letnje noći”… S obzirom na to da je od ranog detinjstva volela da imitira i zabavlja svoje najbliže i prijatelje već u drugom razredu osnovne škole počela je da usavršava prve veštine glume kod Nenada Nenadović, a zatim i na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi Dragana Petrovića Peleta gde je i diplomirala glumu. U međuvremenu, ostvarila je i brojne filmske i televizijske uloge. I pored toga Jovane Stojiljković nema na društvenim mrežama, zato što, kaže, to njenu ličnost i biće umara više nego što bi od toga videla neke koristi.

Komеntari0
b8761
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja