Субота, 13.06.2026. ✝ Верски календар € Курсна листа

Кафа није канцерогена ако се не пије врела

Стручњаци СЗО закључили су да нема доказа да напитак може да изазове рак, што су мислили 1991. када су га довели у везу са настанком канцера бешике
Кафа није канцерогена ако се не пије врела
(Фото Ројтерс/Ј. Силва)

За љубитеље кафе Светска здравствена организација (СЗО) има добру и лошу вест. Добра је да су стручњаци ове агенције УН након 25 година променили мишљење о напитку и сада тврде не само да није канцероген већ да може да штити од најмање две врсте рака. Али, да би кафа имала тај благотворни ефекат, не сме да се пије врела, и то је лоша вест, нарочито за оне који су навикли да је пију баш врућу.

Након деценија истраживања, лекари окупљени на конференцији СЗО закључили су да нема довољно уверљивих доказа да кафа може да буде канцерогена као што су мислили 1991, када су овај популарни напитак довели у везу са настанком рака бешике.

Од тада су спроведена бројна испитивања у којима се показало да редовно пијење кафе има везе са нижим стопама срчаних обољења, дијабетеса, неуролошких поремећаја и неколико врста рака, пре свега јетре и материце. Овај преокрет стручњаци објашњавају методолошком грешком, јер у ранијим студијама нису урачунали да је међу кафопијама већа стопа пушача, што такође утиче на настанак болести.

Међутим, осим ових добрих страна, научници су открили и један неочекивани ризик како за љубитеље кафе, тако и за оне који пију чај. Уколико се ови напици (али и обична вода) пију доста врући, док им је температура изнад 65 степени, могу да буду потенцијално канцерогени. Поједине студије уочиле су везу између конзумирања врелих напитака и настанка рака једњака. Кафа и чај се, ипак, у Европи и САД углавном пију када им је температура нижа од 60 степени.

Иако већина доказа о благотворном дејству кафе потиче из обимних епидемиолошких студија, које не могу да утврде директну узрочно-последичну везу, позитиван утицај овог напитка уочен је у бројним истраживањима последњих година, па су је многи лекари и установе прихватили као саставни део правилне и квалитетне исхране.

Тако се у прошлогодишњим америчким смерницама за исхрану сугерише да три до пет шољица кафе дневно не штети здрављу, и да умерена потрошња може да смањи ризик од настанка хроничних болести. Такође, Међународна фондација за истраживање канцера сматра да кафа штити од неколико врста те опаке болести.

Научници нису објаснили шта то кафу чини корисном за здравље, али су уочили да је јак антиоксидант, што значи да успорава и спречава настанак слободних радикала који оштећују ћелије.

И док љубитељи кафе могу да буду охрабрени најновијим сазнањима, један професор престижног британског Универзитета Кембриџ оцењује да СЗО заправо само збуњује људе.

„Прошле године су рекли да је сланина канцерогена, али је постало јасно да није опасна када се једе умерено. У случају врелих напитака, СЗО каже да су вероватно опасни, али не могу да процене колики је ризик. То може да буде интересантно за науку, али људима је тешко да знају како да поступају”, казао је за Ројтерс овај професор. 

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.