Недеља, 05.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Домаће архитекте креирају метро станице

Од учесника јавног архитектонског такмичења траже се решења улаза или надземних станица, партерног уређења њихове непосредне околине и дизајн ентеријера путничког простора 16 станица прве линије будућег метроа
Станица Вуков споменик (Фото Н. Марјановић)

Нису само чворишта за различите видове саобраћаја нити удобне чекаонице, већ урбани простор за промоцију културног наслеђа, подземне галерије и полигон за архитектонска и дизајнерска ремек-дела. Такве су светске метро станице, а како ће бити обликоване будуће престоничке, шта ће све презентовати, сазнаћемо три дана уочи Нове године, много пре него што кртица уђе у београдско подземље и први воз протутњи од Макиша до Миријева. Тада, 29. децембра, биће обелодањени резултати јуче расписаног анкетног конкурса за идејно архитектонско решење и дизајн метро станица прве линије, прве фазе, Београдског метроа који би, према најавама, требало да почне да се гради крајем новембра ове године.

Овим јавним архитектонским такмичењем обухваћена је деоница Железник–Карабурма са првих 16 станица и представља прву фазу за реализацију. Од учесника конкурса траже се решења надземних делова станица (улаза или надземних станица), партерног уређења непосредне околине станица и дизајн ентеријера јавног (путничког) простора метро станица. Изабрани радови биће основ за пројектовање и израду техничке документације за реализацију прве фазе прве линије подземне железнице.

– Шеснаест станица метроа прве фазе подељено је, односно груписано, у два лота. Учесници конкурса бирају један од два задата лота: лот А или лот Б. Сваки обухвата девет станица, од чега је седам различито (свака друга), док су две станице заступљене у оба лота важне и специфичне: Савски трг и Трг републике. Подела на лотове урађена је тако да је равноправан однос станица у једном и другом по питању типологије, величине, обима и могућности да се прикажу све идеје и варијације у дизајну. Имајући то у виду, приликом вредновања конкурсних решења неће се давати предност ниједном лоту – наведено је у програму конкурса.

Лот А, односно потцелина А, обухвата следеће станице: Железник, Жарково, Трговачка, парк Баново брдо, Сајам, Савски трг, Трг републике, Скадарлија и Панчевачки мост, а у потцелини Б су станице Макиш, Беле воде, Пожешка, Ада Циганлија, Мостар, Савски трг, Трг републике, Дунав и Карабурма.

– Желимо да младе српске архитекте учествују у градњи метроа и дизајнирању станица јер ће на тај начин стећи референце да раде у свету. Осим тога, свака станица ће бити другачија и причати причу о том делу града или неком догађају из историје Србије – казао је јуче Горан Весић, заменик градоначелника, а пренео Беоинфо. 
Расписивач, односно наручилац конкурса је Градска управа Београда, односно Секретаријат за јавни превоз и ЈКП „Београдски метро и воз”, а спроводи га Удружење архитеката Србије.
О избору најбољих решења и додели награда одлучиваће жири којем председава Марко Стојчић, главни градски урбаниста, а чланови су Станко Кантар, директор ЈКП „Београдски метро и воз”, проф. Владимир Лојаница, декан Архитектонског факултета у Београду, проф. Миодраг Мирковић, архитекта, и доцент др Снежана Веснић, архитекта.

Наградни фонд од 7,95 милиона динара биће распоређен тако што ће првопласираном припасти три милиона динара, другопласираном два, док је вредност треће награде милион динара.

За три откупа од по 650.000 динара резервисано је 1,95 милиона динара.

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Budimire
Nema ruskih, to su bili sovjetski arhitekti, oni su davno mrtvi. Ostala je samo sića, kao i kod nas.
Miami
Onda ce to da bude uzas. Bolje da su stranci.
Budimir
Dovedite Ruske arhitekte i majstore koji su dizajnirali - ukrasili Moskovski metro , nikako Francuske - Pariski metro je najruzniji na svetu !
Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Saobraćaj BG voza do stanice Vukov spomenik se odvija kroz dva jednosmerna tunela »Vračar«. Zašto Generalni projekat i predhodna studija izvodljivosti, verzija B-03/05/2019 koju su uradili Egis Rail i Egis d.o.o. predviđa, da vozovi prve linije metroa saobraćaju kroz jedan dvosmerni tunel je pitanje za milion dolara. Naime, dvocevni sistem tunela, koji je inače mnogo bezbediji, imaju ili će imati metro linije u Londonu, Dohi, Los Angelesu, Moskvi, Pekingu, Delhiju, Bangkoku, Istanbulu, itd.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.