Četvrtak, 09.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Domaće arhitekte kreiraju metro stanice

Od učesnika javnog arhitektonskog takmičenja traže se rešenja ulaza ili nadzemnih stanica, parternog uređenja njihove neposredne okoline i dizajn enterijera putničkog prostora 16 stanica prve linije budućeg metroa
Станица Вуков споменик (Фото Н. Марјановић)

Nisu samo čvorišta za različite vidove saobraćaja niti udobne čekaonice, već urbani prostor za promociju kulturnog nasleđa, podzemne galerije i poligon za arhitektonska i dizajnerska remek-dela. Takve su svetske metro stanice, a kako će biti oblikovane buduće prestoničke, šta će sve prezentovati, saznaćemo tri dana uoči Nove godine, mnogo pre nego što krtica uđe u beogradsko podzemlje i prvi voz protutnji od Makiša do Mirijeva. Tada, 29. decembra, biće obelodanjeni rezultati juče raspisanog anketnog konkursa za idejno arhitektonsko rešenje i dizajn metro stanica prve linije, prve faze, Beogradskog metroa koji bi, prema najavama, trebalo da počne da se gradi krajem novembra ove godine.

Ovim javnim arhitektonskim takmičenjem obuhvaćena je deonica Železnik–Karaburma sa prvih 16 stanica i predstavlja prvu fazu za realizaciju. Od učesnika konkursa traže se rešenja nadzemnih delova stanica (ulaza ili nadzemnih stanica), parternog uređenja neposredne okoline stanica i dizajn enterijera javnog (putničkog) prostora metro stanica. Izabrani radovi biće osnov za projektovanje i izradu tehničke dokumentacije za realizaciju prve faze prve linije podzemne železnice.

– Šesnaest stanica metroa prve faze podeljeno je, odnosno grupisano, u dva lota. Učesnici konkursa biraju jedan od dva zadata lota: lot A ili lot B. Svaki obuhvata devet stanica, od čega je sedam različito (svaka druga), dok su dve stanice zastupljene u oba lota važne i specifične: Savski trg i Trg republike. Podela na lotove urađena je tako da je ravnopravan odnos stanica u jednom i drugom po pitanju tipologije, veličine, obima i mogućnosti da se prikažu sve ideje i varijacije u dizajnu. Imajući to u vidu, prilikom vrednovanja konkursnih rešenja neće se davati prednost nijednom lotu – navedeno je u programu konkursa.

Lot A, odnosno potcelina A, obuhvata sledeće stanice: Železnik, Žarkovo, Trgovačka, park Banovo brdo, Sajam, Savski trg, Trg republike, Skadarlija i Pančevački most, a u potcelini B su stanice Makiš, Bele vode, Požeška, Ada Ciganlija, Mostar, Savski trg, Trg republike, Dunav i Karaburma.

– Želimo da mlade srpske arhitekte učestvuju u gradnji metroa i dizajniranju stanica jer će na taj način steći reference da rade u svetu. Osim toga, svaka stanica će biti drugačija i pričati priču o tom delu grada ili nekom događaju iz istorije Srbije – kazao je juče Goran Vesić, zamenik gradonačelnika, a preneo Beoinfo. 
Raspisivač, odnosno naručilac konkursa je Gradska uprava Beograda, odnosno Sekretarijat za javni prevoz i JKP „Beogradski metro i voz”, a sprovodi ga Udruženje arhitekata Srbije.
O izboru najboljih rešenja i dodeli nagrada odlučivaće žiri kojem predsedava Marko Stojčić, glavni gradski urbanista, a članovi su Stanko Kantar, direktor JKP „Beogradski metro i voz”, prof. Vladimir Lojanica, dekan Arhitektonskog fakulteta u Beogradu, prof. Miodrag Mirković, arhitekta, i docent dr Snežana Vesnić, arhitekta.

Nagradni fond od 7,95 miliona dinara biće raspoređen tako što će prvoplasiranom pripasti tri miliona dinara, drugoplasiranom dva, dok je vrednost treće nagrade milion dinara.

Za tri otkupa od po 650.000 dinara rezervisano je 1,95 miliona dinara.

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Budimire
Nema ruskih, to su bili sovjetski arhitekti, oni su davno mrtvi. Ostala je samo sića, kao i kod nas.
Miami
Onda ce to da bude uzas. Bolje da su stranci.
Budimir
Dovedite Ruske arhitekte i majstore koji su dizajnirali - ukrasili Moskovski metro , nikako Francuske - Pariski metro je najruzniji na svetu !
Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Saobraćaj BG voza do stanice Vukov spomenik se odvija kroz dva jednosmerna tunela »Vračar«. Zašto Generalni projekat i predhodna studija izvodljivosti, verzija B-03/05/2019 koju su uradili Egis Rail i Egis d.o.o. predviđa, da vozovi prve linije metroa saobraćaju kroz jedan dvosmerni tunel je pitanje za milion dolara. Naime, dvocevni sistem tunela, koji je inače mnogo bezbediji, imaju ili će imati metro linije u Londonu, Dohi, Los Angelesu, Moskvi, Pekingu, Delhiju, Bangkoku, Istanbulu, itd.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.