Среда, 08.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Испорука робе из кинеских лука касниће месец дана

Из шангајске луке у Србију стиже око 30 одсто производа, а преко Шенџена око 20 процената артикала и сировина које увозимо
(Фото EPA/M. Reynolds)

Због погоршане епидемиолошке ситуације у Кини и затварања Шангаја, у коме се налази највећа кинеска лука која је такође прошле недеље била затворена, постоји опасност да се створе нови проблеми у допремању робе из ове далекоисточне земље. То ће додатно пољуљати глобалне ланце снабдевања који су већ знатно уздрмани пандемијом и ратом у Украјини. Сва кашњења и застоји који буду проузроковани затварањем два кључна града, Шангаја, а пре тога и Шенџена у коме се такође налази велика лука, прелиће се на већ постојеће проблеме у глобалним ланцима снабдевања што може знатно да утиче и на српско тржиште. Дакле, код нас се може очекивати кашњење, јер скоро половина робе из Кине стиже преко ова два града, али и поскупљење транспорта.

Јелена Грубор Стефановић, представница ПКС у Кини, каже да Шангај постаје проблем како се наставља затварање града, које ће трајати сигурно до половине месеца, а можда и до краја априла. Кашњења у испорукама биће и до месец дана због овог продуженог затварања.

– Лучке власти су у недељу, додуше, објавиле да Шангајска лука нормално ради и да нема застоја у контејнерским бродовима, где тренутно чека 52 пловила на пристаништу, од којих су девет контејнерски. Међутим, како је друмски транспорт онемогућен пошто је Шангај одсечен, застој ће бити неминован. Шенџен је отворен већ три недеље тако да је ситуација мање више санирана у том граду – наводи Грубор Стефановић.

Што се тиче података о томе које количине робе из Кине у Србију стиже преко ове две луке, она наглашава да отприлике 30 одсто иде преко Шангаја док 20 процената стиже преко Шенџена. Здравствене власти у Шангају су фазно затвориле половину кинеске финансијске престонице 28. марта, поделивши град од 26 милиона људи на источни и западни округ које дели река Хуангпу која протиче кроз центар града. Други део града је био затворен до јуче.

Затварање источног дела града је блокирало велики број фабрика, међу њима и Теслину фабрику. Локалне власти су дале све од себе да спрече кашњење у производњи увођењем затвореног система производње који је омогућио да неке фабрике остану отворене све док су радници ограничени на кретање у фабричким кампусима и придржавају се протокола тестирања на ковид. Иако је производња и даље омогућена, главни проблем остаје транспорт робе ван фабрика који је за сада онемогућен.

Шангај је финансијски центар Кине, највећа кинеска лука и важан центар производње полупроводника. Лучке власти су дозволиле да лука ради, али операције на копну, као што су истовар контејнера и транспорт робе су одложене. „Пудонг”, главни кинески аеродром за карго превоз, такође је остао отворен, мада су сви међународни летови преусмерени на друге градове до 1. маја.

Логистичке компаније се преусмеравају на Нингбо луку која је близу као и на знатно даљу луку Ћингдао, како би решили овај проблем. Међутим, затварање Шенџена је већ увећало број контејнерских бродова који су чекали на везу у источном граду Ћингдао на 22 са девет сати од пре само неколико недеља, а и додатно је увећало и ред у Шангајској луци, још и пре затварања Шангаја.

Пре месец дана Шенџен, јужнокинески центар производње и други главни лучки град Кине комплетно је био затворен на недељу дана. Локална блокада града подстакла је страх од великог прекида ланаца снабдевања. „Фоксон”, добављач „Епла”, био је међу главним произвођачима који су били приморани да затворе производне локације у Шенџену. Без обзира на то да ли је реч о „ајфон” уређајима, аутомобилима или електроници, закључивање Шенџена и накнади ефекат на луку Јантијан, која је четврта по величини у свету, изазвао је већ кашњења у испоруци широког спектра производа. Затварање Шенџена директно утиче на производњу свих електронских производа, телефона, рачунара, полупроводника, чипова, таблета, слушалица и многих других електронских уређаја који се ослањају на кинеску производњу. Шенџен је срце производње електронике у Кини и седиште технолошких гиганата „Тенцент” и „Хуавеј”. Затварање овог јужног града има додатни потенцијал да заустави извоз аутомобилских компоненти које би могле да угрозе цео производни процес у аутомобилској индустрији. Када је прошле године у јуну Шенџен био затворен, направили су се застоји у ланцима снабдевања за које су били потребни месеци да се рашчисте.

Сва кашњења и застоји која буду проузроковани затварањем ова два кључна града прелиће се на већ постојеће проблеме у глобалним ланцима снабдевања као што су бродови који стоје по месец и више дана испред лука САД-а и тиме повећавају застој и стварају поремећај у снабдевању. Ово, наравно, знатно утиче и на Србију јер ти бродови испадају из распореда и не могу да преузимају робу на време у оквиру глобалних ланаца снабдевања.

Небојша Ђекић, директор продаје и развоја „Карго партнер Србија”, компаније која се бави међународном логистиком, каже да затварање Шангаја јесте велики изазов, не само за логистику већ за целу индустрију.

– Тренутно је већина транспорта, складишта и лучких објеката у функцији, па смо наше пошиљке преусмерили на оближње луке, али како можемо очекивати даља затварања, већ радимо на алтернативним решењима. Како ће новонастала ситуација утицати на целокупно тржиште логистике, тешко је предвидети са сигурношћу, али велика је вероватноћа да уколико ова ситуација потраје, капацитети Шангаја неће тако лако бити надокнађени – наводи Ђекић.

Према његовим речима тренутне алтернативе су и даље могуће, јер околне луке, од којих се посебно издваја Нингбо и даље неометано раде. На основу досадашњег искуства, уколико се затварања у Кини продуже можемо очекивати обустављање ланаца производње и последично мању производњу у државама које увозе сировине из Кине. Може се даље очекивати потенцијално „заглављивање” контејнера и неравнотежа између увоза и извоза. Потом, поскупљење самих транспортних услуга, кашњење и продужавање времена доставе пошиљки.

 

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

sloba
Sve je to deo procesa transformacije kompletnog -prenaduvanog-ekonomskog sistema. Potrosnja mora da se smanji, izgovori su nebitni-kovid, Ukrajina, klima...
Miro
Samo jedan dan zatvaranja Šangaja može da napravi haos. Videćemo šta će nas snaći. A tek Šenžen srce haj teka, ako opet zatvore………

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.