Недеља, 26.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
75. КАН

Први такмичари за „Златну палму”

Белгијски филм „Осам планина” je филм о мушком пријатељству, руски „Жена Чајковског” о несрећном браку што води у лудило, док је филм Марка Белокиjа поново посвећен убијеном италијанском премијеру Алду Мору
Из филма „Жена Чајковског” (Фото: Прес служба 75. Кана)

Кан - Такмичење за „Златну палму” почело је званично јуче, светским премијерама филмова „Осам планина” белгијског редитељског и брачног двојца Шарлот Вандермерш и Феликса ван Гроенингена, и „Жена Чајковског” руског сценаристе и редитеља Кирила Серебреникова.

Занимљиво је да је белгијски ауторски пар, у којем Шарлот – иначе глумица и писац, сада дебитује и као редитељ уз свог супруга, филм „Осам планина” снимио у Италији на италијанском језику и са славним италијанским глумцима, а према истоименом бестселеру и на више језика превођеном роману писца Паола Коњетија. Ово је деликатна и хуманистична прича о пријатељству, очинству, животним изборима. О деци која постају мушкарци који покушавају да избришу трагове својих очева и без обзира на животне преокрете увек се враћају на то исто место – у планине (у ланцу Алпа) и планинско село. У те пределе у којима их сусрети уводе у љубав и губитке и стално подсећају на порекло, на судбинско одвајање, али и на то шта значи имати праве пријатеље за цео живот.

Јунаци „Осам планина” су Пјетро (Лука Маринели) и Бруно (Алесандро Борги), иза њих у позадини стално су планине на које се током три деценије свакодневно пењу и физички и психички. Вамдермершова и Гроенинген филигрански ткају универзалну причу о неизбежној потрази за собом кроз труд да се остане веран људима око нас. Једноставна а епска филмска прича смештена у прелепој и задивљујућој природи на неких две хиљаде метара надморске висине...

Из филма „Осам планина”

Кирил Серебреников („Лето”, „Петров грип”) у својој историјској, костимираној драми „Жена Чајковског”, снимљеној у њему својственом магличасто баршунастом и убрзано покретном визуелном стилу, води гледаоце кроз један од кључних делова биографије ванвременског руског композитора Петра Иљича Чајковског. Кроз онај део у којем се светло баца на буран однос и везу између Чајковског и његове супруге Антоњине Миљукове, његовом бившом студенткињом и обожаватељком, лепом и бистром аристократкињом која је могла да има све што жели али је, опсесивно га прогањајући љубавним писмима, изабрала њега.

Исхитрени пристанак на брак са Антоњином, Чајковског који се борио са сопственим хомосексуалним склоностима, доводи и до личних и до брачних ломова и несреће. Покушаваће да се реши Антоњине на све могуће начине од којих су многи били брутални. Серебреников гради свој филм на тој клацкалици на којој је с једне стране човек који покушава да венчањем промени свој живот и стане на крај гласинама које га прате, а на другој страни та прелепа млада жена одлучна да издржи све како би остала с њим. Резултат тога је озбиљна и тешка психичка криза Чајковског и потпуно ментално уништење Антоњине, која је понижена, осрамоћена и одбачена завршила у установи за ментално оболеле, где је и скончала 1917. године. „Жена Чајковског” је ваљан и важан филм и баш као и „Осам планина” откупљен је за приказивање и у Србији („Мегаком филм”)...

У канском нетакмичарском програму „Премијере”, легендарни и у Кану тако често присутни италијански редитељ Марко Белокио (прошле године му је била уручена „Златна палма” за животно дело и приказан филм „Маркс може да чека”), представио је свој петочасовни филм, заправо серију „Спољашња ноћ”, у којем се поново тематски враћа на отмицу и убиство италијанског премијера Алда Мора чему је већ посветио своје моћно дело „Добро јутро ноћи”. У новом филму, који ће биоскопска публика гледати из два дела, Белокио експериментише наративном формом широког обима како би се приближио вишеструким тачкама гледишта ликова који су били главни актери и жртве те трагедије.

Из филма „Спољашња ноћ” 

Узбудљива и темељна Белокијева прича поново смештена у ту кобну грађанскоратну 1978. годину између Црвених бригада и државе, са крвавим насиљем на улицама, експлозивима, пуцњавама, отмицама. У годину када је Алдо Моро киднапован након заседе у којој је масакрирана цела његова полицијска пратња, што је био директан напад на срце државе. Белокио се бави свом могућом тежином тих 55 грозоморних Морових притвореничких дана на тајној локацији, обележених писмима и саопштењима Црвених бригада. Педесет и пет дана наде, страха, преговора, неуспеха, добрих намера и лоших потеза које је пратио читав свет. А крај се зна: тело убијеног премијера Алда Мора остављено је у аутомобилу у центру Рима, тачно на пола пута између зараћених страна.

 Белокио као и увек чврсто држи редитељске узде у својим рукама и надмоћно и италијанској и светској публици нуди опомињући филм у којем је толико тога и већ познатог, али и сасвим новог, сада до краја осветљено...

Видео-обраћање Зеленског

После церемоније отварања Канског фестивала прексиноћ, емитовано је видео-обраћање председника Украјине Володимира Зеленског, који је позвао нову генерацију филмских стваралаца да се супротставе диктаторима као што је то учинио Чарли Чаплин у свом филму „Велики диктатор” у којем је глумио Адолфа Хитлера, пренели су медији,

Пошто је рат у Украјини свеприсутна тема, његова сенка лебдела је и над Каном, а у дебатама је доминирала тема о улози филма у периодима насиља.

Зеленски, обучен у своју препознатљиву маслинастозелену кошуљу, изазвао је громогласне овације присутних док је говорио о повезаности филма и стварности и присећајући се филмских класика попут „Апокалипса данас” Френсиса Форда Кополе и „Велики диктатор” Чарлија Чаплина.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.