Колико далеко идемо да бисмо се забавили
Компанија Хофеша Шехтера из Лондона свечано ће затворити 20. Београдски фестивал игре, вечерас и сутра увече од 20 часова на сцени Мадленијанума. Шехтер је добитник најзначајније фестивалске награде „Јован Ћирилов”, за комад „Лабудов колач”, изведен у оквиру претходног 19. БФИ, као део представе „Лабудово језеро” немачке трупе „Готје данс”. Како организатори планирају, Хофешу Шехтеру ће признање бити уручено лично, у Београду после наступа његове трупе. Наша публика је имала прилике да упозна кореографски рукопис овог занимљивог аутора на БФИ 2012. у представи „Политичка мајка” и три сезоне касније, на 12. едицији исте манифестације, са комадом „Сунце”.
Овог пута у две вечери гледаћемо комаде „Двоструко убиство: Кловнови” и „Исправка”, а сам кореограф их овако представља:
– „Кловнови” су невероватно узбудљив, на неки начин забаван, али уједно и узнемирујући комад. И то му даје моћ. Размишљао сам о забави и о томе шта у ствари забавља публику кад размишљате о Холивуду, а то је насиље. Оригинално постављено за први ансамбл чувеног Холандског театра игре из Хага, а касније преточено у филм за Би-Би-Си ово дело поставља питање: „Колико смо далеко спремни да идемо у име забаве?” А као нека противтежа, са нежношћу и надом настала је представа „Исправка”, коју волим да гледам заједно са публиком и ослушкујем како је људи доживљавају. Све се дешава брже него што ваш ум и осећања могу да поднесу. Са „Исправком” сам желео да понудим људима неко додатно време.
Занимљиво је да Хофеш Шехтер увек ствара и музику за своја дела и тако заокружује комплетно уметничке идеје:
– Са шест година почео сам да свирам клавир. Музика је моја прва љубав. Кад сам почео да се бавим кореографијом, након што сам био професионални играч, открио сам да је за мене било узбудљиво да се слуша моја музика у позориштима и она чини велики део мојих креација, веома је моћна, задивљујућа и атмосферска. Кад пронађем прави звук, лакше ми је да направим кореографију. Волим процес компоновања уз кореографију, тада је све повезано са истим осећањем и идејом, ништа није препуштено случају, тврди чувени кореограф у једном од интервјуа.
Хофеш Шехтер је један од најпознатијих уметника савремене игре. Истиче да је много научио од Охада Нахарина, радећи у Ансамблу „Батшева” у Израелу. Иначе, он је уметнички директор сопствене компаније основане пре деценију и по, која носи његово име, са седиштем у Лондону. На њиховом репертоару су данас чувена дела: „Успон” (2006), „У твојим собама” (2007), „Уметност неосвртања” (2009), „Политичка мајка” (2010), „Политичка мајка: кореографски рез” (2011), „Сунце” (2013), „Варвари” (2015), „Велико финале” (2017), „Двоструко убиство” (2021), а за млађи ансамбл комади „Представа” (2018), „Политичка мајка Унплагд” (2020) и „Савремена игра 2.0” (2022). Комад „Велико финале” номинован је за награду „Оливије” за најбољу продукцију.
Шехтер је поставио кореографије за водеће међународне трупе укључујући Компанију Елвина Ејлија, Батшева ансамбл, Холандски театар игре, Балет париске Опере, лондонски Краљевски балет и Краљевски фламански балет. Радио је за позориште, телевизију и оперу, посебно у њујоршкој Метрополитен опери и у лондонској Краљевској опери. За награду „Тони” номинован је 2016. године за кореографију за мјузикл „Виолиниста на крову” на њујоршком Бродвеју. Шехтер је 2018. године овенчан почасним Орденом Реда британске империје за заслуге у уметничкој игри, док је исте године приказан и први филм његове трупе, „Кловнови Хофеша Шехтера”, емитован на каналу Би-Би-Си са великим успехом.
– Моја прва уметничка љубав била је музика, затим филм... па игра. Увек сам био свестан да постоји много начина да изразим себе и да постоји више путева ка стварању моћног искуства, ако користимо различите уметничке форме. За мене је сваки детаљ важан, оно што видимо, чујемо, слике, осветљење, атмосфера целе сцене. Све то утиче на наш доживљај и чини део моје радости у стварању – поручује овај велики уметник.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.