Недеља, 20.04.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Одговорност за блокаде просветних установа

Са једног од протеста студената (Фото: М. Спасојевић)

Да ли ико данас верује да су се студенти самоорганизовали за самоуништавање? Одговор проистиче из противречности доступних оку, уву и свести сваког грађанина Србије.

Они имају листу захтева која се допуњава према потребама, а диктирају их нека невидљива „стручна тела”. Она су уједно и контролори њихове (не)испуњености. То, дакле, нису студенти, јер не могу бити стручни за бројне захтеве из области које превазилазе њихове надлежности и способности.

Студенти захтевају да установе одговорно раде свој посао. То се не може постићи блокадама рада установа којима сами припадају. Руководиоци универзитета, факултета и бројних школа пребацују одговорност на студенте, ученике и родитеље. Наводно не могу да раде док им студенти, ученици и родитељи не одблокирају установе. Политичка мимикрија.

Да ли се студенти уистину боре за права грађана свакодневним блокадама тргова, мостова, најфреквентнијих путева и саобраћајница, јавних медија по избору? Грађани не могу нормално да се крећу, живе и обављају своје свакодневне обавезе. Не знамо да ли смо у ратном стању, у некој спољној блокади, под неким санкцијама или смо у слободној Србији. Траже демократију, а неће да разговарају. Прекидају студирање, своју основну делатност, а студенте који траже да им се омогући студирање погрдно називају сендвичарима, ћацима и слично томе.

Основни циљ ове пометње ипак је оштрење јавног мњења на револуционарно рушење власти и државе, што је у овим околностима и у ово време поражавајуће.

Ректори, декани, факултетски професори, просветни радници – изволите, укључите се у политику ван просветних установа. Стварајте функционалну власт и опозицију, укључујући и студенте у политичке организације ван просветних установа. Потрудите се да се сачувају и становништво и територија путем еволутивног развоја друштва и привреде без жртава. Вратите школама, факултетима и академским установама достојанствену улогу просветних установа. Нека раде свој посао. Организујте протесте и манифестације ради очувања достојанства просветних радника, али не блокадама своје основне делатности. Ваљда смо из унутрашњих револуција у 20. веку научили да не доносе благостање већ само привремену смену власти уз велике губитке (изузимајући борбу за слободу, против спољних окупатора која је нужна), па опет по старом.

Ослушните бар мало пулсирање жара те младости којој сте удахнули превише борбености у односу на њихове стварне могућности. Они се понашају као јунаци свога доба. Жељни су афирмације. Снаге и елана имају, али им недостају стручност и емпиријска зрелост да би успешно могли да воде у развојне промене. Не трпајте им на леђа терет револуције који не треба да носе. Неки новинар њихов марш повезао је с Игманским. Неки социолог именова њихов протест гандијевским. Да ли они уистину подсећају на те ратне мученике који су вођени беспућима ка слободи или на поробљене који не могу сили да се одупру друкчије сем мирном борбом, без оружаног отпора колонизатору, док он схвати да су и они људи?

Разлога за незадовољство и протесте у овој држави, с постојећом корупцијом и криминалом има, али овакве блокаде сигурно нису пут за њихово сузбијање. Слажемо се да наша власт мора да има више слуха за аргументе просветних радника, грађана и опозиције. Управо онолико колико је за то потребна политички удружена, а тиме и оснажена, делотворна опозиција под заједничким програмом. Онолико колико је неопходна уљудна, демократска парламентарна борба и јавна контрола деловања. Уредно организовани протести и манифестације – да, али без злоупотребе деце, ученика и студената. Свесно гурање младих у жртвовање академске и школске године јесте неразумно висока цена. Лично то сматрам злочином. То морају знати сви који мисле и делују у блокирању рада просветних установа попут ректора БУ проф. др Владана Ђокића и проф. др Радана Стојановића. У потпуности подржавам Веру Вујичић, професора Универзитета у Београду у пензији („Политика”, 9. априла): „Нема циља због којег би вредело жртвовати ђаке и студенте”.

Миодраг Србљак,

Краљево

 

Коментари9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mima
Najdeblji kraj su izvukla deca.
Misa
Cekamo da cujemo ko ce odgovarati za to sto nam deca ne idu u skole i na fakultete 5 peseci.
Boris
Obrazovanje mora biti svetinja, a oni koji ga napadaju moraju odgovarati pred zakonom.
Vukašin
Niko nema pravo da zarobljava decu zbog svojih političkih ciljeva – hitne mere protiv svih odgovornih.
Joca
Blokirati škole znači svesno ugrožavati generacije koje dolaze. Takvo ponašanje zahteva hitnu reakciju države.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.