Субота, 17.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
„Политика” у срушеној испосници Светог Петра Коришког

Сусрет у вечности

У стенама Шар-планине: дечански монах Петар на улазу у испосницу (Фото/ Живојин Ракочевић)

„Овде испод је пећина која се помиње у житију”, каже монах Петар (Ројевић) и смеши се. Стоји на средини литице у Кориши на обронцима Шар-планине: иза њега осликана пећина, испод њега провалија и високи стубови. Реч је о испосници и манастиру Светог Петра Коришког, пустињака који је ту живео у 13 веку. Шта његов модерни дечански имењак тражи овде толико векова касније? С ранцем на леђима гледа на литицама насликаног свог давног монашког сабрата и двоуми се да ли је то он или неко други. И један и други су побегли од света да би разумели свет и били у срцу света. Комплекс ове светиње је најсличнији манастиру Острог или Црној Ријеци, у овом другом почивају мошти Светог Петра Коришког, јер су пренете у немирним временима отоманског ропства.

У основи све је овде почело и засновано на драми растајања и перспективи сусрета у вечности. Свети Петар, бегунац у ову пустињу, растајао се и раздвајао од најближих, од сестре, мајке, од конформизма ондашњег света, иако му сестра каже: „Бога кога љубиш, љубим и ја; и куда идеш ти идем и ја; и како у посту живиш ти, живећу и ја са тобом – само ме не остављај!” И отишао је, и оставио сестру и хранио се дивљим биљем и горким буковим жиром и живео са дивљим животињама у миру, али зло га је нападало и демони су га проналазили, сведочи његов биограф, талентовани писац, монах Теодосије. Стара српска књижевност нема дубље и важније драме од ове, настале у пећинама Корише. После драме и свечеве смрти овде су дошле књиге, фреске, епископи, цар Душан с породицом, па је све опет потонуло у тишину векова: ропство и, на крају, ретке, често случајне посетиоце.

Да ли мир овог места данас угрожава неко зло, зашто је то потребно, и у каквом облику људи овде доносе немир и несрећу?

Стојимо у средини литице, изнад је албанска застава поцепана од ветра и кише, испод је кањон и стрма, окомита земља и амбијент који су уништили булдожери наручени од стране Одељења за туризам и економски развој из Призрена. Средњовековни потпорни стубови и лукови су остали без ослонца и пукотине се јављају по дужини. Монаси, странци, инжењери, историчари уметности гледају фреске од којих неке имају натписе УЧК (ослободилачка војска Косова), а неке, по својој лепоти, могу бити изложене у Лувру, Метрополитену или било ком светском музеју. Реч је, недвосмислено, о српском културном благу и власништву, као што је јасно да се ради о највећем скрнављењу неке светиње још од погрома 17. марта 2004. године. Зашто смо се одвојили од ове цивилизацијске, духовне, културне и националне вредности? Зашто смо тако узнемирени, да ли имамо свест од чега се растајемо при одласку? Хук реке допире из дубоког кањона. Сви ћуте, неко бере љубичице и прву даје калуђеру Петру Дечанцу, а онда се труди, да нико из ове пустиње не оде без цвета Светог Петра Коришког.

Тако се Срби данас срећу и растају са скривеним ризницама своје цивилизације на Косову и Метохији. Око ове светиње, у кругу – не већем од 15 километара – налазе се десетине порушених цркава и манастира, црквишта, гробаља и испосница: манастири Свети Марко Коришки и Света Тројица; три цркве у селу Кориша не могу се наћи; Богородица Одигитрија у Мушутишту са чудесним живописом из 1315. године претворена у пепео...

„Знам ја ту сваку цркву. У Мушутишту их је било десет: Светог Атанасија, Ђорђа, Николе, Светог Спаса, опет Николе, Свете Петке у пољу”, набраја свештеник Александар Нашпалић, храмове своје бивше парохије. Многе од ових светиња нису ни уврштене у спискове уништене баштине, а на питање како је могуће да све то тако памти, отац Александар одговара: „Не може се заборавити светиња.” Очигледно је да сваки дан, у себи, као молитву обнавља порушене светиње и да се упорно враћа својој младости и њиховом првом откривању.

Ови храмови су настајали најчешће на местима где се спајају питома равница Метохије и Шар-планина, а Матоске и Русеничке испоснице, као и Свети Петар Коришки, грађене су у литицама даље од људи и нису до краја девастиране.

„Хоћеш ли да идемо до Русенице и Матоских испосница, док још вегетација није набујала”, пита Дејан Јовановић из Грачанице недељу дана уочи Васкрса. Он је, раније, био тамо с пријатељима: шта га привлачи на пут, где готово нико не иде, зашто би поред блиставе Грачанице, тражио неке светиње по литицама Шар-планине.

Изгледа као да светиње траже да буду откривене, да васкрсавају у духу људи и цивилизацији којој припадају, траже да се бежи ка њима, траже да се пређе пут од Грачанице до Светог Петра Коришког где у драми остављања и растајања можеш изнова пронаћи себе и открити Бога.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.