Субота, 19.07.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Просветни штрајк – анатомија побуне

Просветари у штрајку (Фото: М. Спасојевић)

У дугој и потресној историји борбе просветних радника у Србији за достојанствен живот и бољи статус у друштву, последњи штрајк неће остати упамћен по успесима, већ по поразима – људским, професионалним, моралним. Иако је кренуо из часне потребе да се скрене пажња на неправду, ниске зараде и урушени статус професије, штрајк је, као и много пута раније, завршио као још једна замка у коју су упали идеалисти, док су манипулатори остали нетакнути.

Најтрагичније су судбине оних који су веровали. Веровали су да је могуће нешто променити снагом заједништва, моралног импулса и искрене борбе. Неки од њих остали су без посла, без извора прихода, неки су кажњени, обележени, психички исцрпљени. И ту се показује потпуна етичка перверзија – не страдају они који позивају, хушкају, вичу са медијских говорница о „историјској борби”, већ они који су послушали те позиве, пошли за паролама, искрено верујући да је ова борба њихова. Они који су гласно заговарали „штрајк до победе” нестали су кад је дошло време наплате. Тада су заћутали, утонули у сигурност својих позиција, финансијске стабилности или политичких конекција. Наравно, нико од њих неће признати да и сам није био „жртва”, али епилог показује, или ће већ показати, колико је та „жртва” заиста велика. Као и колики ће бити бенефити...

Испашће на крају да је за неке то био перформанс, начин да оставе утисак, да се афирмишу, да задобију пажњу. А стварна цена – није њихова. Плаћају је други. И то је суштинска трагедија просветног штрајка у Србији: он је постао ритуал жртвовања најпоштенијих у име парола иза којих не стоји ниједна одржива стратегија.

Они искуснији знали су шта следи. Године иза њих научиле су их да у просвети празне, а „велике” речи пуне квазиромантичарске јефтине патетике често служе као маска за личне амбиције, ситне калкулације и манипулативне агенде. Знали су да образовни систем није изнутра спреман да се мења, а да су просветари – слаба тачка, без полуга моћи, без синдикалне инфраструктуре која би била спремна да преузме одговорност. У земљама с јаким синдикатима они који позивају на штрајк преузимају и обавезу да изгубљена примања радницима буду надокнађена. Овде – не постоји ни помисао на тако нешто. Овде се позива на „жртву”, али искључиво туђу. Овде, у последњем штрајку, с потпуном обуставом наставе, већина синдиката и није учествовала. А неко је ипак морао да води и организује...

Посебну горчину изазива и класна подела међу самим наставницима. Они који немају други извор прихода, који зависе од просветне плате, који хране породице и отплаћују кредите – они су били изложени најтежим последицама. Док су они привилеговани – с додатним приходима (однекуд?), супружницима са високом зарадом, наслеђем или уштеђевином – могли себи да дозволе луксуз агитације. И управо та асиметрија руши сваку идеју о солидарности. У таквом систему штрајк не може бити борба за праведније друштво, већ селекцијски механизам: сиромашни и рањиви испадају, привилеговани остају. То није просветни бунт – то је социјални дарвинизам под плаштом идеализма.

А последице су катастрофалне. Губитак посла, нарушен углед професије, али и урушавање саме суштине школства. Штрајкови су постали „нормализовани” – толико учестали и јалови да их друштво више и не региструје. Школе постају места симулације знања: никад више петица, никад мање знања. Ђаци не знају основне појмове, логичко мишљење је на издисају, образовни критеријуми су сведени на формалности. Некажњено прескакање наставе, „дружења” уместо рада, „партнерски однос” уместо ауторитета, резултирали су потпуним губитком сврхе школе и њеног достојанства. Учитељ више није фигура знања и морала – постао је друштвени маргиналац.

Поставља се и једно тешко питање: да ли просвета уопште може штрајком ишта да постигне? Одговор је поразан – не може. За разлику од сектора који директно угрожавају привреду, живот и токове новца (здравство, енергетика, рударство, саобраћај), штрајк у просвети не производи друштвени шок. Систем може безболно да игнорише просветни штрајк: плате се обуставе, настава се формално замрзне, нико не пита за последице. И тако долазимо до сурове истине – просветни штрајк не изазива промене, већ додатно слабљење позиције просветара.

Уколико заиста желимо да просвета буде квалитетнија, да буде онај образовни темељ који је некада била, самим тим и боље плаћена, онда се борба мора водити другачије – изнутра. Али не по систему – ко има, тај остаје и ради, без обзира на квалитет. Већ ко зна, уме и може. Морају се поставити јасни критеријуми знања, стручности, одговорности. Мора се градити професионална етика, а не лажни идеолошки активизам, као маска за брутално остваривање интереса. Школа мора да постане место знања, а не „дружења”. И најважније – просветни радник мора престати да буде лака мета манипулације.

Јер док год се штрајк користи као средство без покрића, без стратегије и без заштитних механизама – он ће бити само замка за наивне. А сваки наредни штрајк без визије и реалне снаге биће само нова рана на већ тешко рањеном телу просвете. И ништа више.

Милан Станковић,

професор, Бор

 

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Posmatrac5
Em nisu radili, em su ucestvovali u srozavanju skolstva i sad imaju obraza da nesto traze!
Etika
Blokade na fakultetima su placene, zato se bivsim studentima odatle ne izlazi. Dok im profesori gladuju...
petar rokočki
Mnogo toga se može veoma lako promeniti direktno na izborima od onog trenutka kada ljudi stvarno počnu da biraju i da kažnjavaju vlast , a ne samo da glasaju. Svaki glas pojedinca je njegov veliki kapital, pa ako ima 100 000 prosvetara puta tri ili četiri , to je skoro pola miliona glasova. Ne treba poklanjati svoj glas onima koji neće to da reše, pa ako te prevare jedanput drugi put sigurno neće. Glas dajte za svoje dobro a ne poklanjajte onima koji neće da menjaju sistem. Sami izbori služ
Zeljko
Опозицији и даље није јасно шта се догодило. Нека им неко објасни, избројани су сви резулати, сабрани и на крају када се подвуче црта, добили смо испумпавање обојеног џихада у Косјерићу и посебно у Зајечару.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.