Subota, 22.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Završen festival „Dezire”

Pandemija je ispreturala pozicije na lestvici vrednosti, stavljajući u prvi plan njegovu ogoljenu elementarnu borbu za opstanak
Из представе „Мефисто” (Фото: Дезире)

Subotica – Ovogodišnji, trinaesti po redu, festival „Dezire” trajao je duže nego inače, punih jedanaest dana. Na repertoaru međunarodnog, regionalnog festivala savremenog pozorišta bilo je 15 predstava, nekoliko koncerata, a njegova dužina ove godine pružila je festivalskoj publici i mogućnost da odahnu. Ipak, u drugoj polovini festival se odvijao u prepoznatljivom ritmu, sa po dve predstave za veče.

Povremeno je taj trenutak pauze bio potreban da se povrati dah nakon teških tema koje je doneo ovogodišnji „Dezire” s podnaslovom „Istorija i ti”. Izgleda da nam se istorija baš navalila na pleća i ne dozvoljava da predahnemo.

Ostajući veran svom konceptu, koji uostalom proizlazi iz samog opredeljenja pozorišta „Kostolanji Deže” da se hvata ukoštac s aktuelnim pitanjima savremenog života i da ih uobličenim umetničkim sredstvima iskazuje na pozornici, „Dezire” nam je ove godine ponudio jednu drugačiju sliku od onih koje smo viđali prethodnih godina.

Tada su nas mučile banke i njihove lešinarske kamate, nezajažljivi pohod kapitala, koji je kao reakciju pobuđivao potrebu da se po dirkama klavijatura sve snažnije udara u ritmu „Internacionale”, Evropska unija i njena izneverena obećanja, gramzivost sveta bile su teme svakodnevice, a koje su pozorišni stvaraoci obrađivali.

Ove godine, mada banke i dalje imaju nepodnošljive kamate, i mada se glad kapitala za uvećanjem nije zaustavila, fokus je pomeren na čoveka, na njegovu suštinu i njegovu ogoljenu, elementarnu borbu za opstanak. Pandemija je ispreturala pozicije na lestvici vrednosti.

Festival je započeo predstavom „Oma” po koreografiji Jožefa Nađa, kojom je istraživao korene plesa, a završio se predstavom „Amber” trupe „Hodvorks” iz Budimpešte, u kojoj koreografkinja Adrijen Hod kao da ispituje šta sve može dodir. Susret dvaju bića, u svom univerzumu u kojem ne obraćaju pažnju na svet oko sebe, i koji, preplićući se, igraju oslonjeni jedan na drugog.

Pozorišta su se ove godine, što naravno ne mora biti opšti zaključak, već samo rezultat festivalske selekcije, bavila čovekom, njegovim hodom i sudbinom kroz istoriju. Ponekad se nekoliko istorijskih trenutaka lomilo na jednoj generaciji, od promene državnog uređenja do promene države, trebalo je opstati, kao što treba opstati pred manipulantima, pred idejom o povlačenju u sopstveni imaginarni zatvoreni svet u kojem sve kobajagi funkcioniše kao što je to u predstavi „Strah” u režiji Igora Vuka Torbice.

Pojedinac i njegov odgovor na istoriju tema su i predstave „Mefisto” u režiji Andraša Urbana u izvođenju budimpeštanskog pozorišta „Kulturna brigada – Atrijum”. Mnogo pitanja lomi se u sudbini pojedinca koji nastoji da preživi, da gradi karijeru zanemarujući moral, etiku, pa i gazeći preko sopstvenih ideala. Pozorišni festival „Dezire” i ove godine pratila je publika koja je ispunila gledalište u meri u kojoj je to bilo dozvoljeno, te se dešavalo da zbog strogih pravila o poštovanju broja gledalaca neki budu i vraćeni sa biletarnice. Pandemija je ostavila svoj žig, nije bilo studenata sa Univerziteta u Novom Sadu u meri u kojoj je to bilo ranije, gostiju iz Mađarske i drugih gradova, prateći programi svedeni su na radionice, a druženja, bar pod okriljem festivala kao organski deo njegovog programa, nisu bila predviđena.

Istovremeno, festivalska publika ostala je verna ovom jedinstvenom pozorišnom događaju, nagrađujući svaku predstavu koja je bila na repertoaru „Dezirea”.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Aleksandar Radulovic
Predstava Narodnog pozorista Pirot se zove “Strah-jedna topla ljudska prica”.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.