Nedelja, 25.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: NATAŠA JOVIĆ TRIVIĆ, mecosopran

Na operskoj sceni nema mlade generacije

U ekspanziji loših sadržaja važno je deci i mladima ponuditi kvalitetna dela, a oni će ih prepoznati
Партитуру „Дечје собе” композитора Миленка Живковића, реконструисали смо и поклонили је Опери Народног позоришта, ФМУ и Музиколошком институту (Фото: лична архива)

Negovanju naše muzičke tradicije i razvoju talenata doprinela je u prethodnih nekoliko sezona Nataša Jović Trivić, mecosopran i prvakinja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu. Ali ne samo maestralnim rolama u svom fahu već i kao jedan od osnivača Udruženja MOTO (Muzičko-opersko-teatarska-organizacija), koje posle sedam godina postojanja pokazuje da u fokusu ima istinske kulturne vrednosti. Upravo je MOTO bio inicijator i producent postavljanja zaboravljene, prve srpske opere za decu „Dečja soba”, kompozitora Milenka Živkovića (1901–1964), koja je premijerno izvedena na prošlom 53. Bemusu. Ovo izvođenje je nedavno osvojilo prestižnu nagradu „Muzika klasika” za izuzetno umetničko dostignuće u 2021, kada je obeleženo i 120 godina rođenja kompozitora Živkovića, koji je bio dopisni član SANU i profesor kompozicije mnogim velikanima srpske muzike. O svemu što posvećeno radi u okviru ovog udruženja Nataša Jović Trivić govori za „Politiku”.

– Opera za decu „Dečja soba” kompozitora Milenka Živkovića, na tekst Desanke Maksimović je remek-delo koje je čekalo 80 godina na svoju obnovu. Opera je izvedena u februaru 1941. godine dva puta, a zbog dalje poznatih okolnosti naredna izvođenja su prekinuta. Partituru koja je izgubljena, a kompozitor nepravedno zaboravljen, pronašao je maestro Milan Nedeljković pre desetak godina i prepoznajući njen značaj kucao na vrata brojnih institucija, ali je ostao bez odgovora. Danas, posle uspeha, volimo da se šalimo da je partitura tražila nas. Najvažniji cilj Udruženja MOTO je edukacija dece i mladih i približavanje visoke umetnosti široj publici. Sa projektom. „Opera: Past, Prezent, Perfekt!”, koji radimo pod pokroviteljstvom „Kreativne Evrope” i uz veliku podršku CEBEF-a, uspeli smo da okupimo sjajan tim i napravimo vrhunsko izvođenje u kom su učestvovale četiri generacije umetnika. Pre svega podrška naših partnera, sjajnog tima Malog pozorišta „Duško Radović”, bez kojih ništa od ovoga ne bi bilo moguće, bili su od neprocenjivog značaja. Mladi reditelji Natalija Stanković i Mateja Đedović, uz mentorstvo fantastičnog Borisa Liješevića napravili su dramaturšku celinu od postojećeg materijala i razigrali predstavu, tako da je najmlađi gledaju u jednom dahu – kaže naša sagovornica.

Kakvo je zapravo Živkovićevo delo i kako ste doživeli nagradu koju je osvojilo?

Njegova muzika je vanvremenska i predstavlja ne samo prve korake kompozitorske prakse usmerene na najmlađu publiku u Srbiji u četvrtoj deceniji dvadesetog veka već i pravi biser Živkovićevog opusa i naše kulturne baštine. Orkestar sastavljen od mladih i starijih muzičara, sa maestrom Nedeljkovićem, zvučao je izuzetno. Institut za umetničku igru je okupio sjajne mlade igrače, na čelu sa Milom Stijak i Anom Bošković, mladim koreografima, učenice solo pevanja iz klase prof. Maje Đokić iz MŠ „Vojislav Vučković”, Vokalnu grupa „Nađi svoju zvezdu”, pod upravom Snežane Despotović, i na kraju šest mladih operskih pevača koji igraju članove porodice, decu i roditelje. Svi oni su izuzetan tim. Kruna našeg rada je Nagrada „Muzika klasika” od stručnjaka koji su prepoznali kvalitet izvođenja, značaj vraćanja ovog dela na scenu, vaspitavanje nove publike, ali i očuvanje naše kulturne baštine. Partituru „Dečje sobe” Milenka Živkovića smo rekonstruisali i poklonili je Operi Narodnog pozorišta u Beogradu, FMU i Muzikološkom institutu, jer verujemo da ćemo vratiti dela ovog kompozitora na zasluženo mesto.

MOTO se izdvaja po sadržajnim programima, a takvi su i koncert i izložba „Čarobnice”. Recite nam nešto više o tome?

Osluškujemo i prepoznajemo potrebe kulturne scene i naše publike. Tako je i sa projektom „Čarobnice” koji se ovih dana događa u Kulturnoj stanici „Eđšeg” u Novom Sadu, u okviru programskog luka „Heroine”, pod pokroviteljstvom Fondacije „Novi Sad 2022 ‒ EPK”. On predstavlja život i stvaralaštvo naših velikih kompozitorki Ludmile Frajt, Ljubice Marić i Isidore Žebeljan, koje su ostavile neizbrisiv trag u srpskom i svetskom muzičkom stvaralaštvu. Izložba je otvorena koncertom kamerne muzike ovih kompozitorki, a do 4. juna će posetioci moći da je pogledaju i otkriju zanimljivosti o ovim velikim i svestranim umetnicama. Želeli bismo da se ovaj projekat proširi i u drugim mestima u Srbiji.

Da li možete izdvojiti neke događaje koje u narednom periodu MOTO organizuje?

U okviru projekta „Opera: Past, Prezent, Perfekt!” radimo mnogo na edukaciji i afirmaciji mladih operskih umetnika, u koje su pored pevača uvršteni instrumentalisti, kompozitori, reditelji i dirigenti, pa će naredni period biti obeležen njihovim koncertima. Posebno se radujemo Završnom koncertu master klasa, našeg velikog reditelja Jagoša Markovića, 4. juna u Malom pozorištu „Duško Radović”. Ovo je za sve nas velika čast i neprocenjivo bogatstvo, da jedan veliki umetnik, sa neverovatnim znanjem i energijom, radi sa mladim operskim pevačima, koji nikada nisu bili na sceni. I na kraju sezone obeležavamo Svetski dan muzike 21. jun, u Atrijumu Narodnog muzeja, koncertom polaznika projekta. Upravo počinjemo sa pripremama za Britnovu operu „Let’s make an opera /Little sweep” izvestan operski pandan „Vodiču kroz orkestar za mlade”, koji je Britn napisao sa namerom da se mladi upoznaju sa nastajanjem operskog dela. Predstava je interaktivna, u kojoj posetioci i izvođači na sceni zajedno prave predstavu. U ekspanziji loših sadržaja važno je deci i mladima ponuditi kvalitetne sadržaje, a oni će ih prepoznati. Zato je odgovornost na nama.

S obzirom na to da imate uspešnu karijeru kao operska umetnica, u kom smislu je Udruženje MOTO izazov za vas?

Udruženje MOTO je nastalo u trenutku kada smo moji prijatelji i ja shvatili da u okviru institucija nemamo dovoljno prostora za stvaranje a da imamo dovoljno znanja da probamo nešto novo. Stanje u kulturi je godinama teško, a kulturne institucije su u nezavidnom položaju, novih produkcija je malo, jer je malo novca i pored određenih pomaka, vrtimo se u krug. Za mene je najveći alarm bio kad sam shvatila da na operskoj sceni nema mlade generacije. Smatram da je naša obaveza da pomognemo mladima da uče i sazrevaju, jer je umetnost iznad svih nas. Angažman u MOTO oduzima mnogo vremena i energije, ali se mnogo i vraća kada vidite rezultate. Na repertoaru moje matične kuće će biti, nadam se, sledeće sezone predstave u kojima učestvujem, jer smo tek od skoro počeli da se vraćamo redovnom repertoaru. Tokom ove pauze sam pevala dosta koncerata i trudim se da budem u pevačkoj formi.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

bravo
Nataša carica.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.