Nedelja, 29.01.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
RASPRAVA O GRADSKIM PREDUZEĆIMA

Poslovanje GSP-a kao grčka tragedija

Odbornici imali mnoga pitanja u vezi s najvećim gradskim prevoznikom – da li je tačno da će prostor za autobuse i trolejbuse na Dorćolu biti prodat, kada će biti smenjeni odgovorni direktori...
Једно од одборничких питања на седници било је да ли је тачно да је ГСП изгубио дозволу за технички преглед тролејбуса ​(Фото: Марко Спасојевић)

I na oktobarskoj sednici Skupštine grada zasedalo se do kasno, gotovo do pred ponoć. Ali, odluke koje su bile u drugom delu dnevnog reda nisu prošle „ispod radara”. On naročito nije zaobišao teme rebalansa programa poslovanja GSP „Beograd” i raspodele neto dobiti ostalih gradskih preduzeća. Da se slušalo isključivo obrazlaganje predlagača ovih akata, moglo bi se zaključiti da su to proceduralne stvari koje skupština mora da izglasa i da nema tu mnogo čega zanimljivog za širu javnost. Ali, da štošta interesantnog i te kako ima ukazali su predstavnici nekoliko opozicionih odborničkih grupa koji su se osvrnuli na finansijsku stabilnost GSP-a.

Tanja Cakić, odbornica „Bedema”, ocenila je da izveštaj o rebalansu programa poslovanja liči na grčku tragediju koja je svake godine sve tragičnija i da u njemu ima troškova sumnjivog porekla. Dobrica Veselinović, šef odborničke grupe „Moramo”, ocenio je da bi fokus u priči o GSP-u trebalo da se prebaci na temu kako to preduzeće može da se učini boljim i efikasnijim.

– Predlog je da pod hitno napravimo plan s detaljnim koracima kako da se reorganizuje i podigne kvalitet, da vidimo kako da se deo linija vrati GSP-u i poveća naplata… Predlog je da se i noćni prevoz vrati pod okrilje grada i da se mreža noćnih linija unapredi. Ali, prvo bi trebalo uraditi studiju u susret svemu tome – kazao je Veselinović.

Pošto je u poslednje vreme gradonačelnik Aleksandar Šapić u nekoliko navrata isticao da je GSP bunar u koji se godinama baca silan novac, Ana Gođevac, odbornica „Ujedinjenih”, upitala je gde je taj bunar, čiji je i ko je odgovaran za katastrofalno stanje ovog preduzeća.

– Iz dokumenta o rebalansu poslovanja GSP-a jasno je da ne postoji stalnost poslovanja i da u GSP svaki čas može da se uvede stečaj, jer je nelikvidan. Izgleda i da će samo da raste procenat linija koje se ustupaju privatnicima. Osim toga, imamo i autobuse na gas koji su kupljeni u vrlo čudnom postupku. Zašto do sada nije dostavljeno svih 100? Da li će biti penala i zašto ste kupili vozila na gas ako ne postoji gasna stanica? Na sve to, nema ništa čak ni od onih 80 najavljenih novih trolejbusa, jer je propao tender – ukazala je Gođevac, koja je upitala predstavnike većine i da li je ideja da se autobusi i trolejbusi izmeste s Dorćola i da se prostori depoa prodaju.

Nikola Nikodijević, predsednik Skupštine grada, odgovorio je da ne vidi problem čak iako bi se prodao prostor na Dorćolu jer bi te pare išle u budžet grada, dodajući da što se tiče autobusa na gas, oni su tu, ali se još čeka završetak stanice.

„Ujedinjeni” su izneli još nekoliko kritika na račun stanja u GSP-u, kao što je odliv čak 248 vozača u prethodnih godinu dana i ljudi koji održavaju vozila.

– Zato nam se autobusi sve češće samozapaljuju i vozimo se nebezbednim vozilima rizikujući živote. Gradonačelnik je odlučio da smanji subvencije GSP-u u vreme kada u svetu svi daju više za gradski prevoz i građane usmeravaju na njega – navela je Mila Popović, šef ove odbornike grupe.

„Ujedinjeni” su podsetili i na nezvaničnu informaciju da je GSP izgubio dozvolu za tehnički pregled trolejbusa, navodeći da su uputili pitanje u vezi s tom informacijom, ali da odgovora još nema.

Radmila Vasić, šef odborničke grupe Dveri, kazala je da nije uočila prethodnih meseci da se nešto promenilo.

– Ali, hajde da vam dam šansu. Ipak, prema poslednjim dostupnim izveštajima, finansijski položaj preduzeća je nepovoljan. Najvećim delom se finansira ne iz redovnih izvora prihoda, nego na druge načine. Na osnovu svega toga i pitanja – Kada će biti smenjeni svi direktori koji su doveli do ovakvog stanja i kada će grad plaćati i GSP-u i privatnicima na osnovu kvaliteta usluge i broja prevezenih putnika? Trenutno imamo prljava vozila i grad koji izdvaja sredstva za loš i neredovan prevoz. Prevoznicima nije važan putnik nego pređeni kilometri – smatra Vasićeva.

U kasnom zasedanju bilo je dosta ovakvih i sličnih pitanja, ali skupštinska većina se nije trudila da daje odgovore. Kao ni na zamerke na račun raspodele neto dobiti više gradskih preduzeća. Ana Gođevac konstatovala je da je vrlo upitno kako je došlo dao imenovanja istog direktora „Beogradskih pijaca” iako već nekoliko godina unazad padaju prihodi tog preduzeća, čija je dobit 2018. bila 152 miliona, a 2021. samo 7,1 milion dinara.

Natalija Stojmenović, odbornica „Moramo”, ocenila je da je najslikovitiji primer neverovatnih stvari koje se dešavaju u gradskim preduzećima poslovanje „Beogradskih elektrana”. Kako je navela, ovo preduzeće 85 odsto dobiti prebacuje gradu, a sa druge strane se zadužuje i uzima nepovoljne kredite s kamatama zbog plaćanja troškova i pokrivanja likvidnosti.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.