Понедељак, 25.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЕХСАН ХЕМАТ, ИРАНСКИ КОРЕОГРАФ, ЗА „ПОЛИТИК У”

Имиграција ми је променила метаболизам

Када сам стигао сам у Брисел пре петнаест година, особа друге боје коже била je изопштена из друштва због предрасуда, чак и у уметничким круговима, каже ирански кореограф Ехсан Хемат, чија представа је освојила гран при „Мира Траиловић“ на Битефу
Ехсан Хемат (Фотодокументација Битефа)

Срећан сам и почаствован што сам имао прилику да свој рад представим на Битефу. Добро је што фестивал поклања пажњу незападним културама, али сматрам да сви заједно градимо једну нову културу. Културу која нагласак не ставља на исток или запад, на црно и бело, мушкарце и жене, већ је дубоко посвећена људском бићу у свим његовим аспектима, каже за „Политику” млади, међународно афирмисани ирански кореограф Ехсан Хемат. Његова представа „Опчинио сам те“ освојила је гран при „Мира Траиловић“ на управо завршеном 54 – 55. издању Битефа. Гран при „Мира Траиловић“ уједно је освојила и представа „Цемент Београд“ у режији Себастијана Хорвата, и у продукцији Београдског драмског позоришта.

Београдска публика имала је прилику да види дело „Опчинио сам те“  као осму фестивалску премијеру на сцени „Мира Траиловић“ Атељеа 212. Продукцију потписује „2nd to the right“ Брисел, Белгија / Техеран, Иран.

У Хематовој представи „Опчинио сам те”,  троје плесача из Ирана, Белгије и Јапана изводе, у клаустрофобично празном простору, роботизоване и међусобно отуђене покрете. Представа је уједно његов први кореографски искорак, а настала је, како каже, као реакција тела на мањак приватности у односу на ауторитет.

– Бирам да радим са плесачима који долазе из веома разноврсних културних миљеа, да истражујем и развијам кореографски језик који би могао да отелотвори присилну изолацију. Иако извођачи потичу из различитих друштвених контекста, појам самодисциплине им је свима познат. Када сам стигао у Европу, мислио сам да долазим из изоловане културе у свет неограничене слободе, али сам убрзо схватио да и овде постоје ограничења и облици друштвене контроле који нас приморавају на самодисциплину – каже Ехсан Хемат и пита се да ли смо свесни злоупотребе података и мањка приватности? Да ли смо свесни система који нас окружује?

– Ми, истина, живимо у такозваном демократском систему, али то ипак јесте систем повезан са капитализмом... Ипак, ја нисам заинтересован за то која су изворишта изолације, и фокус ми није на политици. Моје занимање се тиче људског тела и начина на који оно функционише унутар тих система.

Сцена из представе „Опчинио сам те” (Фото: Сајт Битефа/ Ц. Малушев)

Ехсан Хемат каријеру је започео као глумац у Ширазу, у Ирану, али се убрзо окренуо развоју плеса ван домовине.

– Стигао сам у Брисел пре петнаест година, када акценат није био на диверзитету толико колико је данас. Тада је особа друге боје коже била изопштена из друштва због предрасуда и, наравно, због језика који говори. Чак и у уметничким круговима је то био случај јер, на пример, као глумцу су ми нудили искључиво улоге избеглице или терористе, што је мени било у реду јер макар сам имао посао, али из позиције особе која долази из друге културе, схватате да сте без свог пристанка сврстани у одређену категорију. Друго, са више филозофског становишта: ја долазим из „друштва дисциплине” у коме је нешто допуштено, а нешто не. У Европи пак живимо у „друштву контроле”. Мислимо да имамо право избора, али кад се све сабере, сви правимо исте изборе. Држава не води рачуна о нама већ ми водимо рачуна да систем настави да функционише. Ми јесмо систем и не можемо тако лако искорачити из њега, прича наш саговорник и додаје:

– Пандемија је била и још је болан пример неспособности државе да брине за своје грађане. У Белгији је, на пример, преминуо велики број људи у старачким домовима. Они који систему не доносе новац, препуштени су смрти. У Ирану је пети талас поново довео до хаоса. Само у Техерану има 700 преминулих дневно. Некрополитика уништава будућност наше деце. Ускоро неће бити излаза из ове политике контроле и изолације.

Ехсан Хемат каже да је прешао фантастичан пут. Трновит али поштен. И додаје:

– Имиграција ми је променила метаболизам. Пажљиво посматрам овај процес културног наслеђа и пуштам га да прожме мој уметнички приступ. Недавно сам се укључио у „Moussem” (Мусем) и тренутно радим на два пројекта у сарадњи са „Les Ballets C de la B” (Балет Це де ла Бе). Реч је о соло кореографији у којој наступам сам, чија је премијера планирана у Бриселу, као и комаду базираном на тексту, у којем ћу сарађивати са четири иранска уметника међу којима је и мој стриц, чија премијера је планирана за 2023. у позоришту „НТГент”.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.