Понедељак, 16.06.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

О прошлости – различито

Из филма „Едингтон” Фотографије 78. FDC

78. КАН

Кан – Нижу се један за другим први такмичарски филмови и први утисци се могу свести на то да ће ово бити сасвим добро канско издање.

Трку за „Златну палму” премијером свог филма „Звук пада” започела је Маша Шилински, немачка ауторка која се у визуелно мајсторско изведеном филму осврће на прошлост, на заплетене породичне односе који су истовремено и мистериозни и поетични. Овај њен драматични историјски филм је амбициозна сага која обухвата један век и прати судбину четири младе девојке које у различитим временима живе на фарми. Време у овом филму је растегнуто у потрази за смислом и сећањем уз осликавање традиције и свих мука женског живота на фарми...

У прошлост је дубоко уроњен и украјински аутор Сергеј Лозница, који се у свом новом играном филму „Два тужиоца” осврће на период најинтензивнијих стаљинистичких чистки у Совјетском Савезу и гулага из 1937. године. Сјајно кадриран, са изврсном атмосферском фотографијом и убедљивим глумцима, Лозницин филм црпи најфиније детаље из романа физичара Георгија Демидова, који је преживео стаљинистичку тортуру. Ово и јесте Лозницина надграђена адаптација романа, а централна прича је она у којој новоименовани државни тужилац тражи да се састане са затвореником, иначе својим бившим колегом тужиоцем, који је био жртва корумпираних агената тајне полиције.

Прошлост коју проучава немачко-француски редитељ Доминик Мол у филму „Досије 137” није тако далека. Реч је о 2018. години великих протеста такозваних Жутих прслука широм Француске, а најдрастичније у самом Паризу, када је и сама бруталност полиције, а не само демонстраната, досезала свој максимум. Мол прати инспекторку унутрашње контроле Стефани (изврсна Леа Друкер), која је задужена за истрагу насилног случаја у који су умешане њене колеге и тако креира интензиван трилер који се са напетошћу, нелагодом и с радозналошћу гледа.

Из филма „Звук пада”

Сасвим друга врста напетости у вези је са филмом „Сират” шпанског сценаристе и редитеља Оливера Лакса са сјајним Серђијем Лопезом у главној улози. Та напетост извире из самог амбијента у којем је филм сниман – из сурове мароканске пустиње која је и поприште нелегално организованих вишеноћних рејв журки залудних Европљана, али и сцена за грозничаву потрагу оца за својом изгубљеном ћерком. Лаксов филм је фантастично снимљен. Гледалац има осећај да су му уста пуна црвеног пустињског песка. „Сират” карактеришу оскудни дијалози и откривајуће тишине у контрасту са несносним звуком рејва, посебан фокус на светлост, гестове и мир. Оливер Лакс остаје веран свом контемплативном и духовном приступу у филму настављајући истраживање везе између људи и природе, душевне потраге и традиције. Инспирисан је мостом Сират, који у исламској традицији раздваја пакао од раја, где се душа суочава са својом правом природом. Посвећени отац Луис и његов мали син трагају за ћерком и сестром Марином, а њихово укрштање са групом неприлагођених европских хипика и хипстера и заједничко путовање пустињом која је и буквална и метафоричка, као и преко атласких планина постепено постаје одисеја одрастања и сазревања свих њих заједно. Врло добар филм.

Француска сценаристкиња, редитељка и глумица Хафсија Херзи у филму „Најмлађа сестра” прича о седамнаестогодишњој Фатими, најмлађој од три ћерке једне традиционалистичке париско-алжирске породице. Ова млада мушкобањаста јунакиња која устаје зором да се моли а током дана са другарима прави несташлуке у школи, тражи свој пут борећи се и са унутрашњим осећајем привлачности према женама и са лојалношћу према својој брижној породици. Она излази са вршњацима, стиче пријатеље и истражује потпуно нови свет, све док се не суочи са вечном дилемом: како неко може остати веран себи када се помирење различитих делова сопственог идентитета чини немогућим. Хафрија Херзи отвара питања, али не сугерише одговоре. Све оставља гледаоцу на промишљање...

Пред публику и критичаре стигао је и амерички филм „Едингтон” Арија Астера, са изврсним Хоакином Финиксом у улози шерифа истоименог маленог провинцијског, заборављеног и забитог града у Новом Мексику. Мај је 2020. године, цео свет је усред пандемије короне, а Едингтон попут свих других америчких места под тешким локдауном. Ношење маски је обавезно, али не и за самог шерифа Џоа Кроса, који се томе супротставља сматрајући то глупошћу, чиме иритира локалног градоначелника Теда Гарсију (Педро Паскал), који је нека врста моћника у покушају. Ари Астер сучељавањем Кроса и Гарсије нуди неку врсту каубојског двобоја типичног за вестерн филмове, а уз то гради интензиван филм у којем се мешају тензије у заједници, пандемијска клима и атмосфера као и све могуће теорије завере. „Едингтон” се проницљиво бави Америком у стањима кризе, даје на увид такозвану бригу о јавном здрављу а истовремено и све друштвене пукотине. Користећи као позадину лажне вести и колективну анксиозност, Астер скицира друштво на ивици колапса. Чини то са великим дозама црног хумора и снажне сатире. „Едингтон” је убедљив кански такмичарски филм и вреди га памтити...

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.