Petak, 21.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: NATAŠA MERKULOVA i ALEKSEJ ČUPOV, ruski reditelji

Filmska energija strele u letu

Uloge su podeljene ovako: Nataša je glavni reditelj, Aleksej je glavni scenarista, a ukrštanje naših vizija je ono što čini da saradnja funkcioniše, kažu autori filma „Kapetan Volkonogov je pobegao”
Наташа Меркулова и Алексеј Чупов (Фото: Д. Лакић)

27. FAF

Postmodernistička parabola sa elementima mističnog trilera i mračna priča o zlikovcu koji iznenada otkriva da ima dušu, zbog čega nad njom lebdi i pitanje može li postojati raj i za dželate – tako se u najkraćem može opisati izvrstan ruski film „Kapetan Volkonogov je pobegao” autorskog (i bračnog) dvojca Nataše Merkulove i Alekseja Čupova, koji se pod lokalnim distributerskim naslovom „Grobnica za kapetana Volkonogova” sada prikazuje na Festivalu autorskog filma.

Ovo je već treći zajednički igrani film ovih zanimljivih i u svetu već nagrađivanih filmskih autora, koji u ekskluzivnom razgovoru za „Politiku” govore i o svom načinu rada, priči čija je radnja smeštena u doba „velike čistke” u SSSR-u, i o snimanju u doba pandemije.

Vas dvoje ste i koautori scenarija, gde ste našli inspiraciju za ovakvu priču i koji je vaš način zajedničkog rada?

Inspiracija za naše filmove vrlo često potiče od naših strahova. Izvor našeg najnovijeg filma je naš strah od nasilja i agresije, koji su, nažalost, jedan od osnovnih aspekata sveta, kako prošlosti tako i sadašnjosti. Kada radimo zajedno, uloge su podeljene ovako: Nataša je glavni reditelj, Aleksej je glavni scenarista. Ukrštanje naših vizija je ono što čini da saradnja funkcioniše.

Ovaj film se može posmatrati kao prošireni odraz moralne odgovornosti pojedinca u izuzetno moćnom i nehumanom sistemu, a vi koristite i elemente različitih žanrova?

Želeli smo da film ima energiju strele u letu, a da je cela radnja sabijena u veoma kratak vremenski okvir. Kao okvir za dramu, svidela nam se ideja da naš junak ima samo 24 sata da reši svoj problem, ne više. Da li je to mnogo ili malo? Volkonogov uspeva da proživi ceo život za to vreme. Žanrovi poput trilera i policijske istrage postali su nam neophodni da bismo ispričali priču o osobi koja prolazi kroz složenu metamorfozu. Omogućili su nam da držimo tu strelu u vazduhu tokom celog filma.

Kapetan Volkonogov zna da je kriv za mnoge zločine, traži iskupljenje kroz oprost svojih žrtava, beži iz svog života unutar sistema, ali može li i da pobegne od odgovornosti?

Volkonogov prolazi kroz nekoliko faza u pogledu svog odnosa prema iskupljenju. U početku se samo plaši da će kada umre otići u pakao. U tom trenutku on se ne iskupljuje za svoje grehe, motivisan je svojim instinktom za preživljavanje, želi da pobegne od večne patnje. Ali dok komunicira s ljudima čiji oproštaj traži, naš junak shvata da se život ne može uvek svesti na suprotstavljanje bolu ili bez bola. Na taj način Volkonogov polazi od sebične motivacije jednostavnog pokušaja da se spase, a dok beži, izrasta u osobu sposobnu da oseti tuđi bol i da se istinski pokaje.

Iz filma „Kapetan Volkonogov je pobegao” (foto: 27.FAF)

Likom kapetana Volkonogova stvorili ste duboko konfliktnog protagonistu, i nehumanog i humanog?

To je bio težak zadatak. Proveli smo dugo vremena pokušavajući da odredimo ovaj lik. Bio je to mukotrpan proces korak po korak, imali smo 27 verzija scenarija. Nije lako kada je vaš glavni lik antiheroj, ali vam u isto vreme daje veliki potencijal da opišete unutrašnji sukob. Svidela nam se ideja da unutar ovog čoveka postoje dve moćne sile u ratu – njegov instinkt za preživljavanjem i njegova duša.

Duboko sagledavate način na koji naši prošli postupci utiču na naše izbore u sadašnjosti i između toga ste stvorili ritam?

Nismo želeli da se flešbekovi u filmu pojave kao uspomene glavnog junaka. Postavili smo sebi zadatak da njegova prošlost bude samo deo priče. Nismo želeli da gledalac bude upozoren na tranziciju prošlosti i sadašnjosti. Dok trenutno proživljavamo ovaj trenutak našeg života, naše glave su pune čitavog niza događaja, misli, strahova, sećanja. Sve te stvari postoje s nama ovde i sada. Upravo to je efekat koji smo želeli da prenesemo kroz film.

Mnoge scene u vašem filmu su različitog tonaliteta, groteskna komedija postoji čak i u najmučnijim scenama i sama priča dobija obrise velike ruske apsurdističke tradicije pisaca poput Gogolja ili Harmsa.

Volimo ovaj žanr – mešavinu tragičnog i komičnog. I naš prvi film „Intimni delovi” bio je primer toga. Jer takav je život, tako često se smeješ i plačeš u isto vreme. Humor može biti efikasan instrument u tragediji. Zamislite da vas neko povredi i da vam u istom trenutku ubrizga lekove protiv bolova. Osećate šok, ali ne osećate bol, on vas ne ometa, tako da imate priliku da ispitate šta vam se dogodilo. Kao da posmatrate sebe spolja. Možemo to nazvati i „šok analizom”, oba ova procesa se dešavaju odjednom.

Čak iako je radnja filma smeštena u 1938. godinu, u eru „velike čistke”, mnogi detalji su anahroni, a sam grad je kao verzija noćne more stvarnog mesta.

Naš film nije istorijska drama, više je fantazmagorična parabola smeštena u kontekst određenog perioda istorije, tridesetih godina prošlog veka. To zovemo „retroutopija”. Distopične priče obično se dešavaju u budućnosti, ali naša priča se dešava u prošlosti. Nismo hteli da se zadržimo na tome kakav je život bio u to vreme ili da budemo savršeno istorijski tačni u svakom detalju ili odevnom predmetu. Mislimo da jedinstvena verzija stvarnosti koju smo kreirali omogućava gledaocu da razvije mnogo čvršću vezu s likovima, a da ga ne ometa potraga za anahronizmima. Prioritet nam je bio da ispričamo priču o ličnosti.

Za tumača glavnog lika odabrali ste Jurija Borisova, koji igra i u nagrađenom Kusmanenovom filmu „Kupe broj 6”, ali i u Serebrenikovljevom „Petar u gripu”.

Bila nam je potrebna spolja jednostavna, nekomplikovana osoba koja u početku ne izgleda sklona introspekciji. Jedan od jedinstvenih glumačkih talenata Jurija Borisova je njegova sposobnost da svojim očima prenese različite izraze, zamenjujući ih kao naočare. To je ono što nas je zadržalo kod njega kada smo morali da pokažemo kako se lik menja, postaje složeniji i raste kao ličnost. Jurij Borisov ove godine ima ukupno pet filmova na vodećim međunarodnim filmskim festivalima. Osim u Kanu i Veneciji, imao je još jedan film u glavnoj konkurenciji u Lokarnu. Pitamo se da li je ikada postojao glumac s takvim iskustvom u jednoj produkcijskoj godini.

Snimili ste film tokom pandemije kovida 19, da li su ograničenja na bilo koji način uticala na film?

Pandemija nas uopšte nije sprečila da radimo zajedno jer smo i inače u braku, a zaključavanje nam je pomoglo da imamo dovoljno vremena da kod kuće završimo scenario. Ceo proces proizvodnje filma za nas je bio jedinstveno iskustvo. Naš direktor fotografije i koscenarista Mart Tanijel živi u Talinu, a mi smo u Moskvi, tako da smo ceo period pretprodukcije proveli komunicirajući s njim preko „Zuma”. Prešli smo na saradnju uživo tek kada smo počeli da snimamo, a kada je snimanje završeno, vratili smo se na rad na mreži. Naš filmski montažer Fransoa Gedigije bio je u Parizu, a dizajner zvuka Matis Rei u Talinu. Iz produkcije filma na daljinu mnogo toga smo naučili. Pre svega, o strpljenju.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.