Četvrtak, 29.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Bliži li se kraj ere jeftinih avio-karata

Niskotarifne kompanije i dalje će poslovati trudeći se da održe reputaciju tako što će cene karata biti povoljnije, ali više neće biti drastičnih razlika u odnosu na konkurenciju
(EPA-EFE/Femando Villar)

Irska kompanija „Rajaner”, jedan od pionira loukost letova u Evropi i svetu od sredine osamdesetih, leteći samo na relaciji London–Dablin razvila je ideju da obezbede ubedljivo najjeftinije avio-karte u odnosu na konkurenciju. Proširili su se širom Evrope, posao je cvetao, putnici su leteli neretko za deset evra, ali je, kažu, sada došao kraj eri jeftinih karata. Kompanija s logotipom zlatne harfe na krilu aviona, sinonim za jeftine letove, tvrdi da su bregzit i rat u Ukrajini oduzeli putnicima mogućnost da povoljno lete svetom. Zbog rata u Ukrajini povećane su cene naftnih derivata, nekih i do šest puta, dok je, kažu u „Rajaneru”, bregzit kriv za nedostatak aerodromskih radnika, što je takođe doprinelo tome da možda više nikada, a sigurno ne u narednih nekoliko godina, neće biti letova od deset evra. Nedostatak osoblja paralisao je aerodrome širom Britanije, ali i u ostatku Evrope, što je doprinelo gužvama, kašnjenju i odlaganju letova, gubljenju prtljaga, dodatnim troškovima. Cene u avionima niskobudžetne firme ubuduće će biti iste za sva mesta, dakle neće postojati sedišta jeftinija u odnosu na ostala, a iznos za karte skuplje od deset evra dodatno će biti uvećan.

Izvršni direktor „Rajanera”, Majk O’Liri okrivio je premijera Borisa Džonsona i „druge ambiciozne idiote” za stvaranje uslova koji su doveli Britaniju u krizu nakon napuštanja Evropske unije.

„Da je bilo imalo etike i iskrenosti u postupcima Džonsona i njegove vlade, izašli bi i priznali da je bregzit katastrofa, pre svega što se tiče slobodnog kretanja radne snage, i da je jedan od najgorih izazova s kojim se suočava britanska ekonomija”, rekao je O’Liri za Bi-Bi-Si.

Za haose na aerodromima i povećanje cena letova, šef ove kompanije krivi bregzit, tačnije kreatore politike koji, kaže, moraju da regulišu inflaciju kojoj se kompanija prilagođava kada podiže cene svojih usluga. Kompanije poput „Rajanera” sigurno će i dalje uspešno poslovati jer će, uprkos najavama, kupci još više biti osetljivi na cene i tražiće povoljnije letove jer su istovremeno porasli i troškovi života, računi za struju i hranu. O’Liri je pozvao političare EU i Velike Britanije da vrate inflaciju na oko dva odsto jer će, kaže, u suprotnom način života biti ozbiljno narušen. Inače, inflacija u Velikoj Britaniji će verovatno sa oko devet rasti na 13 odsto, što je rekord u poslednjih 40 godina.

Niskotarifne kompanije i dalje će poslovati trudeći se da održe reputaciju tako što će cene karata biti povoljnije, ali više neće biti drastičnih razlika u odnosu na konkurenciju. Cene kod niskobudžetnih avio-prevoznika bile su nekada niže i do 80 odsto. Tako se čuveni O’Liri, koji je „Rajaner” vinuo u visine i vazdušni transport putnika učinio dostupnijim u odnosu na vreme kada su monopol držali skupi nacionalni prevoznici čineći letove luksuzom, posle dve decenije uspeha u poslu našao u poziciji da javnosti saopšti da će za mnoge verovatno opet odlazak na aerodrom postati nemoguća misija.

Ovu avio-kompaniju osnovao je irski milijarder Toni Rajan, s kojim je u početku radilo svega 25 ljudi. Prvi njihov let povezivao je londonski aerodrom „Gejtvik” i „Votford” u Irskoj avionom sa svega 15 sedišta. Nakon svega godinu dana skeptici su shvatili da nisu u pravu kada su govorili da njegov koncept neće preživeti. Kompanija je otvorila novu liniju Dablin–London i uvela još dva aviona. „Rajaner”, pa je potom postao konkurencija nacionalnim avio-kompanijama i konstantno se širio. Međutim, neprofitabilni su bili sve do 1991, kada je Toni Rajan na čelno mesto doveo Majkla O’Lirija, koji je preporodio firmu i ostvario Rajanov san uprkos tome što su zemlje EU regulisale saobraćaj u korist nacionalnih avio-kompanija.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dusan1
Po mom mišljenju cene su povećane samo iz jednog razloga : Može se ! Gde nema profita nema ni letova a gde ima konkurencije i sa ovakvim visokim cenama sve jedno nismo na gubitku !
Šta EU može da učini za tebe?
Cene su povećane na prvom mestu zbog inflacije a ne zbog rata u Ukrajini. Naravno, i zbog odluke da im energenti sa istoka nisu potrebni. Molim lepo, ima na drugom tržištu. Šta, nije tako povoljno? Sami ste birali...
Islam Hajrudin
Baš mi se sviđa ovo "loukost".
Bojan Popov
"Компанија с логотипом златне харфе на крилу авиона".... ma nije brate na krilu nego na repu!
Ludolph
Kakve veze ima Bregzit i poslovanje low-cost aviokompanija van te drzave? Bojim se da se ovde radi o tekstu uzetom sa nekog britanskog portala i namenjenog tamosnjem trzistu. I da, aerodrom Gatwick se na srpskom izgovara Gatvik a ne Gejtvik.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.