Nedelja, 04.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
FILMSKA KRITIKA

Svaka je duša željna dobra

Film: „Sveta Petka – Krst u pustinji”, režija: Hadži-Aleksandar Đurović, uloge: Milena Predić, Milica Stefanović, Filip Hajduković, Danijel Sič, Branislav Tomašević, Andrej Šepetkovski, Mariam Amer... trajanje: 123 minuta, proizvodnja: Srbija/Jordan, 2022.
Из филма „Света Петка – Крст у пустињи” (Фото:-дистрибутерска кућа „Арт Виста”)

Retki su, ali postoje, meditativni i esejistički filmovi stanja čije oslonce ne čine uobičajeno poželjni spletovi dramskih radnji s kojima se lakše dopire do gledaoca već se autorovo htenje, unutrašnja (za)misao, poruka ili pouka transmituje slikom, a prima, prihvata i razume otvorenim srcem i dušom. Jedan od takvih filmova jeste i „Sveta Petka – Krst u pustinji” reditelja, koscenariste, direktora fotografije, montažera i producenta Hadži-Aleksandra Đurovića.

Ovaj religijsko meditativni, u neku ruku i molitveni, a u svakom smislu autorski film, nastao je prema bestseleru „Petkana” njegove majke Ljiljane Habjanović Đurović (ona je i koscenarista i koproducent), kao filmska adaptacija žitija izuzetno voljene i poštovane svetiteljke, kao delimična interpretacija romana, dodatno na samom početku i kraju podržana dokumentarističkim svedočanstvima o vekovnom trajanju snažnog i intenzivnog prisustva kulta Svete Petke u pravoslavnom hrišćanskom svetu, u srpskoj verskoj i narodnoj tradiciji.

Đurović nam pripoveda o Petkani, ženi rođenoj u vizantijskom Epivatu (današnja Turska), potom i monahinji Paraskevi, zamonašenoj u carigradskoj svetosofijskoj crkvi, koja je posle hodočašća u Jerusalim nastavila svoj život provevši kao isposnica čak 40 godina u Jordanskoj pustinji, uz molitvenu spoznaju i Boga i same sebe i svoje verujuće snage. Đurovićev fokus je upravo na njenim isposničkim, asketskim, pustinjskim godinama, na njenim svakodnevnim molitvama i borbi sa unutrašnjim „demonima” i antihristovim atacima, na minimalnim susretima sa lokalnim beduinskim stanovništvom (ostvareno dugogodišnje prijateljstvo sa devojčicom Zajnebom) i na njenom istrajavanju da sledi put bogočoveka Hrista i potpune duhovne harmonije...

 Autorova zamisao je kompaktna i jasna, njegov film pleni stilskim jedinstvom i snažnom audio-vizuelnom strukturom. I to jesu njegovi glavni aduti. I ako se računa po onom da „suštinske vrline izviru iz ljubavi”, onda je jasno Đurovićevo filmsko postignuće. On je na filmski neuobičajen način otvorio prostor za oduhovljen svet pokretne slike, i kroz lik Petkane pokazao kako čovek teži ka tome da stekne mir, ljubav i vrlinu u sebi, ljubav prema bogu koja se preliva na ljude.

Sa dramskog stanovišta Hadži Đurovićev film je minimalistički. Postoji taj opterećujući nedostatak zapleta, dramskih radnji i sukoba, jačeg emotivnog razvoja glavnog lika, čak i filmski atraktivnije priče (jednoličnost se povremeno „razbija” flešbekovima iz njenog svetovnog života)... Ipak, sa značenjskog stanovišta, njegov film je pun duševnog dobra. On nije namenjen samo i isključivo pravoslavnim vernicima i religioznim ljudima već svakoj gledaočevoj duši koja je željna dobra i razmišljanja o pobedama nad sopstvenim slabostima. Petkana je žeđ svoje duše prepoznala na vreme, još kao veoma mlada (govorimo o desetom veku), posvetila je svoj usamljenički život bogotražiteljstvu i hrišćansku je misao umela posle da podeli sa ljudima. I na tome se autorovo zadovoljenje negde i zaustavlja. Možda i zato što bi sve drugo i drugačije bilo znatno produkcijski zahtevnije i složenije, a za to je potrebnija mnogo veća finansijska snaga...

Za tumača lika Petkane Hadži-Aleksandar Đurović je odabrao glumicu Milenu Predić čija je pojava i interpretacija i izdašna i posvećena i u zadatim okvirima baš uspešna. U sporednim ulogama su: Milica Stefanović (uloga demona), Filip Hajduković, Jadranka Selec, Danijel Sič, Branislav Tomašević, Andrej Šepetkovski, Mladen Sovilj i vrlo dobra Jordanka Mariam Amer u ulozi Zajnebe...

Kako je Hadži-Džurovićev „Sveta Petka – Krst u pustinju” i prva srpsko-jordanska koprodukcija, među članovima ekipe je i veliki broj filmskih stvaralaca i radnika iz Jordana, što se pokazalo kao uspešno i dobro. Vizuelno je fascinantna ta Jordanska pustinja koju je kamera u rukama samog reditelja ovekovečila za duže pamćenje. I poštovanja je vredno to višestruko autorsko prisustvo u nastanku ovakvog koprodukcijskog filma...

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.