Ponedeljak, 08.06.2026. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Zdraviji uz maslinovo ulje

Redovna upotreba u ishrani smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti i moždanih udara, a optimalna količina je 30 mililitara dnevno
Zdraviji uz maslinovo ulje
(Freepik)

Najveći broj medicinskih studija koje su ispitivale vezu između korišćenja maslinovog ulja i zdravlja srca i krvnih sudova potiče iz Španije. Španci proizvedu 45 odsto od ukupne svetske proizvodnje maslinovog ulja. Za njih se veruje i da su najdugovečniji narod.

Mediteranska dijeta, sve popularnija u celom svetu, za Špance nije mit već način života. Jedna Špankinja svela je sve studije u jednu jednostavnu rečenicu: Mediteranska dijeta, to je maslinovo ulje, povrće, voće, riba, ne previše mesa, malo vina i uživanje u životu, prijateljima i pre svega u sebi.

Promena načina ishrane

Ovo je bila poruka zanimljivog predavanja dr Sonje Smiljić, profesorke fiziologije i specijaliste interne medicine na Medicinskom fakultetu u Beogradu, koje je održala na 8. Kongresu hipertenzije s međunarodnim učešćem. Tema je bila uticaj mediteranske dijete na krvni pritisak.

– U preporukama Udruženja kardiologa iz 2018. u lečenju hipertenzije značajno mesto dobija modifikacija životnih navika. Klasa jedan, znači najviši nivo preporuke da treba promeniti način ishrane da bi se lakše regulisao krvni pritisak. Već 2021. nove preporuke u klasi jedan A zaključuju da način ishrane treba da bude mediteranska dijeta ili dijete koje su njoj slične, jer su brojne studije pokazale da može da ima značajnu ulogu u prevenciji kardiovaskularnih bolesti – navela je profesorka Smiljić.

Podsetila je i da u svetu dominira nekih pet načina ishrane. U zapadnom načinu ishrane, kome i mi pripadamo, dominira mnogo zasićenih masti, prostih šećera i soli, a učestalost (prevalencija) pojave kardiovaskularnih bolesti je vrlo visoka i iznosi između 11 i 15 procenata. Zatim se izdvaja mediteranska dijeta s mnogo vlakana, nezasićenih masnih kiselina, polifenola, puno začina, malo soli. Kod nje učestalost da se oboli od srca iznosi između 1,5 i 3,2 posto.

Kod kineskog načina ishrane prevalencija kardiovaskularnih bolesti je pet odsto, zbog nešto veće količine prostih šećera u ishrani.

Kod indijskog i arapskog načina ishrane prevalencija se kreće između 7 i 12 odsto, jer ljudi koji se tako hrane imaju periode zdravog načina ishrane i periode nakon posta kada unose prevelike količine prostih šećera.

U jednoj studiji koja se bavila prevencijom kardiovaskularnih bolesti uz pomoć mediteranske dijete praćene su tri grupe pacijenata. Jedna grupa je koristila maslinovo ulje i to četiri ravne kašike, odnosno 50 mililitara, druga je imala 30 grama orašastih plodova, 15 grama oraha i 15 grama lešnika ili badema, a kod treće, kontrolne grupe samo je smanjen unos masti.

Zaključak studije bio je da je do bolje prevencije kardiovaskularnih bolesti došlo u grupi koja je koristila maslinovo ulje i orašaste plodove svakodnevno u ishrani, dok samo smanjenje masti nije dalo dobre rezultate.

– Brojni mikronutrijenti u hrani koju jedemo mogu da imaju korist za kardiovaskularno zdravlje i da uspore starenje krvnih sudova. Tako, omega tri polinezasićene masne kiseline smanjuju nivo triglicerida, deluju na srce – nabrojala je dr Smiljić.

Svakog dana 200 grama povrća i voća

Velika petogodišnja studija pratila je oko 8.000 ispitanika, koji su imali određene kardiovaskularne rizike, na primer povećani holesterol. Lekovi statini koje su pili nisu bili dovoljni da vrednosti masnoća u krvi budu dobre. Zato su dobijali dva puta po dva grama dnevno mešavine omega tri polinezasićenih masnih kiselina. Posle pet godina i kod ovih osoba je došlo do smanjenja triglicerida i LDL holesterola i smanjen je broj akutnog infarkta miokarda.

– U preporukama iz 2021. navodi se da je potrebno unositi namirnice biljnog porekla. Najbolje je da to budu žitarice celog zrna, povrće, voće, mahunarke i orašasti plodovi. Preporučuje se 200 grama voća i povrća, podeljeno u dve porcije dnevno. Američka studija pokušala je da utvrdi vezu između unosa dijetnih vlakana i povišenog krvnog pritiska i zaključak je da dijetna vlakna od povrća, ali ne i ona iz voća, mogu da imaju vezu s manjim rizikom od hipertenzije – navela je dr Smiljić.

Upoznajte polifenole

– Polifenoli su za zdravlje važna jedinjenja i svakog dana ih unosimo preko voća, povrća, kafe, čajeva, crne čokolade. Predstavljaju najsnažnije oksidanse. Nakon četiri meseca uzimanja maslinovog ulja, bogatog polifenolima, dolazi do popravljanja endotelne funkcije. Španske studije s desetinama hiljada ispitanika pokazale su da veća potrošnja maslinovog ulja jeste povezana s manjim rizikom od kardiovaskularnih bolesti i manjim brojem moždanih udara i da je optimalna količina 30 mililitara dnevno. Znači, važno je ne preterivati ni s količinama maslinovog ulja – upozorila je dr Smiljić.

Dva značaja polifenola su i kvercetin i katehin. Oni popravljaju disfunkciju endotela i imaju antizapaljenski efekat.

Blago u paradajzu

Likopen nije polifenol, već karotenoid, ali je takođe deo mediteranske ishrane. Nalazi se u paradajzu i ima mnogo dobrih uticaja. U jednoj studiji ispitanici su uzimali 12 miligrama likopena tokom osam i više nedelja i to je dovelo do značajno nižeg krvnog pritiska.

Endotel, najveći organ u telu

– Krvni pritisak je sila kojom krv deluje na jedinicu površine zida krvnog suda. Čitav kardiovaskularni sistem je u potpunosti pokriven vaskularnim endotelom. Endotel ima površinu od čak 7.000 kvadratnih metara i time predstavlja najveći organ u ljudskom telu, s mnogobrojnim ulogama. Endotelne ćelije na svojim membranama imaju brojne receptore na koje se vezuju medijatori cirkulišuće krvi koji utiču na ćelije i tkivo. Ti medijatori se dele na vazodilatatore i vazokonstriktore i važno je da postoji balans između njih, jer tada je endotel funkcionalan. Svaki disfunkcionalan endotel vodi u arterijsku hipertenziju. Faktori koji dovode do narušavanja te fine ravnoteže i koje endotel čine disfunkcionalnim jesu i gojaznost, alkohol, aerozagađenje, povećan unos soli, sedentarni način života, izloženost stresu, porodično opterećenje, pušenje, pojedini narkotici i starenje. Sve dok su krvni sudovi normalne širine i vrednosti krvnog pritiska biće dobre. Kad nije tako, disfunkcionalni endotel vodi u hipertenziju i komplikacije koje su posledice povišenog krvnog pritiska. Jedan od faktora disfuncionalnosti je i pogrešan način ishrane – podsetila je prof. dr Sonja Smiljić.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Мина
Под условом да нам у продаји обезбедите оригинал маслиново уље, а не сумњиве мешавине добијене додавањем обичног, рафинисаног уља. На етикети пише да је екстрадевичаско, хладно цеђено, ми то папрено платимо, а од маслиновог уља ни "м".

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.