Nedelja, 20.07.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SEĆANjE: MILAN BLANUŠA (1943–2025)

Dramatično svedočanstvo o našoj sadašnjosti

Smatrao je da je najvažnija stvar u umetnosti istina, a da je umetnik slobodno biće, svest i savest svakog društva
(Фото: Графички колектив)

Milan Blanuša pripada generaciji umetnika koja se formirala krajem šezdesetih godina prošlog veka, edukovana na principima klasične slike i negovanju veštine crtanja – standardnim akademskim edukacijama tog doba. Svoju profesorku Ljubicu Cucu Sokić, u čijoj je klasi na Likovnoj akademiji i diplomirao, Blanuša je veoma cenio poštujući prirodu razlike njihovih poetskih diskursa. U tim formativnim godinama svakako je značajno njegovo umetničko usavršavanje u Nemačkoj, u Braunšvajgu, a kasnije i Frankfurtu na Majni. Stvaranje u drugoj sredini, na izvorima novih informacija i u zoni impulsa duhovnih srodnika Bekmana, Imendorfa i drugih, pojačalo je aktivizam Blanušine umetnosti. Usmeravajući sopstveni stvaralački potencijal ka putevima novog realizma, koji je u to vreme bio aktuelan i u krilu nove beogradske figuracije, po prirodi stvari, on u svom radu koristi i foto-predložak.

Profilišući stvaralačku individualnost zasnovanu na moćnom likovnom izrazu i upečatljivoj ikonografiji, nastajali su aktivistički pasaži dela koji nose dramatično svedočanstvo o kulturnim i društveno-političkim devijacijama vremena. Smatrao je da je najvažnija stvar u umetnosti istina, a da je umetnik slobodno biće, svest i savest svakog društva. Tako su paradoksi čoveka i sveta, sa izraženom egzistencijalnom mučninom, kao iskrena i duboka stvaralačka opsesija, ugrađeni u ovaj bogati vizuelni opus.

Osnovne osobine Blanušinog umetničkog karaktera – superiorno vladanje crtežom, uzdržani odnos prema boji i njenoj zavodljivosti, dokumentarnost prizora u postojanoj figuraciji uz disciplinovani i predani rad obeležili su njegov opus. Bio je radoholik koji traži umetničku samoću. Na koricama Blanušine monografije iz 2009. godine ispod imena umetnika piše: crteži, slike, terakote, grafike; u ovim zajedničkim idejnim i problemskim zonama umrežen je stvaralački kod koji sublimira moć celovitosti ove četiri likovne discipline.

Ekspresivnom gestualnošću, superiornim crtežom, energijom sugestivne forme, ubedljivim kompozicionim rešenjima i kvalitetom slikarske materije, Blanuša je dostigao vrh umetničke zrelosti. Istaknuti akter umetničke scene tokom šest decenija prolazio je više stvaralačkih faza, ali sve su sačuvale uglačanost ideje, problema i materijalizacije.

Tokom osamdesetih Blanušin „čovek u odelu” birokrata je u fokusu rada. Nije li ovo pokušaj bekstva urbanog čoveka zarobljenog konvencijama u vremenu naglašene alijenacije i odijuma ili su ovi radovi fragmenti velikog scenarija o tajnom životu jedinke. U kadriranoj kompozicionoj shemi svoj neprestani duel vode žena i muškarac, glavni akteri Blanušine slikarske drame. Usamljenost Bejkonove figure ili erotski dodir frustriranih polova Bertolučijevog „Poslednjeg tanga u Parizu” samo su neke od asocijacija u ovoj likovnoj igri erosa i tanatosa. Grč tela u klaustrofobičnom prostoru potencira tajno, skriveno, mučno.

U tom kontekstu može se govoriti o naglašenoj angažovanosti Blanušine slikarske poruke. Sam autor je ovu dominantnu slikarsku temu u svojim novim radovima objasnio: „Moć, vlast, birokratija se izražavaju i kroz simboličnu odvratnost obučenog muškarca prema obnaženoj ženi. U ovakvom odnosu se ne može govoriti samo o erotičnosti već pre svega o upotrebi erosa i o njegovim agresivnim značenjima.”

Provokativni naslov grafičkog projekta Milana Blanuše „Gde si sa svojom umetnošću, kolega?” posvećenog Imendorfu može se razumeti i kao pitanje koje intelektualna elita 20. veka, kao testamentarni apel, predaje generaciji koja kreira 21. vek. Blanuša je u stvaralačkoj i životnoj zrelosti, kada su dileme o mogućem i nemogućem sve veće a njegov novi rad je potaknut još žešćim pitanjima socijalnog konteksta i stvaranja, zamkama estetskih i političkih dogmi, slavom istinskih i pseudojubileja i zlo/upotrebi u politici, kulturi i njihovim manifestacijama moći. Nalazio je prototip u Bekmanu, koji postaje metafora izgnanstva, slutnje ljudskog stradanja i patnje. „Moj stav je da umetnik mora da bude dosledan svom ubeđenju”, govorio je.

Oslobođen medijskih konvencija lako je prelazio granice i savlađivao iskušenja.

Ilustracija razbijanja konvencije medija je i rad u umetničkoj grafici gde umesto klasične suve igle koristi brusilicu koja više odgovara ekspresiji njegovog gesta, a matrica i ploče zajedno su na izložbi eksponirane.

Potonjih godina posvetio se vajarstvu u Teri u Kikindi, oživljavajući svoje birokrate sa crteža i slika, u elokventnu skulptorsku formu koja je još jedan autorski doprinos kulturnoj sceni.

I deveta decenija je bila sudbonosna na ovim prostorima. Posle više od 20 godina predstavljen je Blanušin rad nastajao od marta do juna 1999, svojevrsna personalna elaboracija olujnih meseci u vreme NATO bombardovanja Srbije. Monumentalna geometrijska struktura crteža sa tekstualnim zapisima reči u slici na nemačkom i engleskom jeziku – munja, nebo, magla, san… – postale su damari stanja u kome su supstance životne energije i identiteta bile ugrožene.

Milan Blanuša pripada prvim generacijama koje su formirale slikarski departman na Akademiji u Novom Sadu, gde je bio omiljeni profesor. Od 1976. je prošao sva akademska zvanja do profesora emeritusa. Obrazovan, inteligentan, talentovan, introvertan i radan bio je uzorni profesionalac i dobar prijatelj. Sebe je smatrao građaninom sveta stvarajući u Beogradu, Vršcu i Novom Sadu.

Blanušin rad je pratila referentna kritika a laureat je i više relevantnih nagrada – među njima za crtež na 14. Bijenalu u Aleksandriji 1982, „Politikine” nagrade 2001, Prve nagrade na Bijenalu grafike 1997. u Beogradu… Jedan od subverzivnih radova nagrađenih Velikim pečatom je „Belgrade by night”, znak protestnih akcija iz 2000. godine.

Stvaralački opus Milana Blanuše predstavlja dramatično svedočanstvo o našoj sadašnjosti, mada bi pesnik poentirao da je život ozbiljna stvar, i pun i lep mehur u vremenu.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.